Albert ökar omsättning men även förlusten under andra kvartalet

Utbildningsappen Albert redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Även rörelseförlusten ökade.
Albert
Genrebild av barn med surfplattor. Foto: Christine Olsson / TT
Omsättningen steg 101,9 % till 31,1 miljoner kronor (15,4) vilket är en ökning med 110 % varav 54 % är organisk tillväxt.

Årligt återkommande intäkter (APR) uppgick till miljoner kronor 130,6 (69,1) vilket motsvarar en ökning på 89 %. 40 % uppges vara organisk tillväxt.

Rörelseresultatet blev -19,5 miljoner kronor (-15).

Resultatet efter skatt blev -18,4 miljoner kronor (-15).

Resultat per aktie hamnade på -1,04 kronor (-311,1). Siffran har räknats om med den aktiesplit 250:1 som registrerades i augusti 2021.

Likvida medel uppgick till 131,2 miljoner kronor (43,4).

Under perioden genomfördes integrationen av Jaramba som förvärvades i december 2021.

“Parallellt med integrationen av Jaramba och Sumdog för B2C affären har vi utvärderat andra tillväxtmöjligheter. Förändringar i omvärlden med stigande räntor och hög inflation har påverkat möjligheterna att genomföra strategiskt viktiga förvärv för Albert positivt”, skriver Alberts grundare Arta Mandegari och Salman Eskandari.

Albert, Mkr Q2-2022 Q2-2021 Förändring
Nettoomsättning 31,1 15,4 101,9%
Rörelseresultat -19,5 -15
Nettoresultat -18,4 -15
Resultat per aktie, kronor -1,04 -311,1
Likvida medel 131,2 43,4 202,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold