Aktiestrategerna varnar för fler vinstvarningar: ”Problem i nästan varje sektor”

Under det senaste dygnet har tre bolag varnat för missade mål och enligt aktiestrateger Affärsvärlden pratat med kan fler bolag komma att vinstvarna. Komponentbrist och den pågående ryska invasionen i Ukraina är några av orsakerna. Bland de bolag som redan vinstvarnat finns svenska polymertillverkaren Nolato, industribolaget Volati samt finska Verkukauppa.
Robert Oldstrand och Molly Guggenheimer spår fler vinstvarningar från börsbolag.
Robert Oldstrand och Molly Guggenheimer spår fler vinstvarningar från börsbolag.

Begränsad tillgång på komponenter har tvingat vissa av Nolatos kunder till att stänga ned eller reducera sin produktionskapacitet, vilket gör att det bolagsledningen i Torekov nu går ut med en vinstvarning, enligt ett pressmeddelande. Bolagets nettoomsättningen under första kvartalet har påverkats negativt och bolagsledningen bedömer att nettoomsättningen kommer att landa på 2,7 miljarder kronor med en EBITA-marginal om runt 9 procent.

Det är framförallt Nolatos affärsområdet Integrated Solutions som ser en lägre försäljning bland sina slutkunder efter den “uppkomna och eskalerade situationen i Östeuropa”.

Svenska industrigruppen Volati har också meddelat att första kvartalet inte följt förväntningarna. Den ryska invasionen av Ukraina har påverkat bolagets leveranser som förskjutits på obestämd tid och tillsammans med en nedskrivningar i tillgångar i de båda länderna uppskattas en negativ resultatpåverkan under första kvartalet för Tornum på cirka 25 miljoner kronor. De senaste fem åren har Tornums totala omsättning varierat mellan 31 och 67 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från Volati.

Den pågående strejken för finska papperstillverkaren UPM i Finland slår också mot Volati’s finska bolag Ettiketto Group. Strejken uppskattas ha en negativ resultatpåverkan under första kvartalet om runt 10 miljoner kronor.

Även finska e-handelsbolaget Verkkokauppa har skickat ut ett pressmeddelande om vinstvarning. Bolagsledningen nämner den ryska invasionen av Ukraina, inflationsökningen och försvagad privat konsumtion som orsaker till att målet kommer missas. Verkkokauppa har stoppat all försäljning till Ryssland, som stod för drygt 3,5 procent av bolagets omsättning under 2021. Bolagsledningen i Helsingfors ser också att komponentbristen fortsättera och bedömer att omsättningen för 2022 kommer vara mellan 530-590 miljoner euro med ett justerat rörelseresultat på mellan 12-19 miljoner euro.

Våras för vinstvarningar?

Robert Oldstrand, aktiestrateg på Swedbank, tror att det kan komma fler vinstvarningar de närmsta två veckorna, men betonar också att svenska bolag, jämfört med bland annat amerikanska och finska bolag, generellt inte ger så specifik guidning för hur de ser på framtiden. Han bedömer att vissa bolag med direkt exponering mot Ryssland har påverkats under första kvartalet men att även brist på insatsvaror kan spela roll.

“Känslan är att vissa företag inte haft problem med efterfrågan i det korta perspektivet, men det är spretigt bland bolagen på hur de påverkas. Det finns en risk att det varit brist på insatsvaror. Vi ser bland annat att fordonstillverkarna ställer produktionen och då känns det direkt i flera led”, säger han.

Enligt Molly Guggenheimer, aktiestrateg på Danske Bank, kan fler vinstvarningar komma av två skäl. Många bolag bedömde att leverantörskedjorna skulle få problem först i andra kvartalet, men att vissa bolag haft svårt med att skeppa komponenter redan i början av året.

“Egentligen är det här ett problem i nästan varje sektor. Det är lätt att tänka att cykliska bolag är känsligast, men det finns hälsovårdsbolag som har haft problem med att få tag i komponenter också. Det allra känsligaste är förstås fordonssektorn och underleverantörer till bilsektorn”, säger hon.

Det andra skälet till att fler bolag kan komma att vinstvarna är, enligt Molly Guggenheimer, att efterfrågan bland slutkunderna långsamt börjat normaliseras. Hon betonar att första kvartalet ser ut att ha varit starkt för många bolag, men att visa företag kan ha haft svårt att föra över de stigande kostnaderna, såsom stigande fraktpriser, på hushållen.

“Jag tror att det man ska hålla utkik för är när bolagen inte kan föra över prishöjningarna på kunder, det är ett tecken på att slutefterfrågan avtar”, säger Molly Guggenheimer.

Den pågående ryska invasionen av Ukraina kommer tvinga bolagsledningarna att ge mer guidning på hur andra kvartalet kommer gå, men nedstängningarna i Kina med anledning av coronaviruspandemin är också något som kan komma att påverka leverantörskedjorna, uppger Molly Guggenheimer.

“Jag tror inte vi kommer att få ett tuffare år jämfört med förra året. Flaskhalsarna i leverantörskedjorna vi hade under 2021 berodde på att efterfrågan var så stark medan utbudet fortfarande var bra. Till skillnad från 2021 års nedstängningar i Kina så ser vi att efterfrågan faller lite. När vi sett att efterfrågan går ned fylls lagerdepåerna på, ledtiderna blir kortare och insatspriserna lite billigare. Hur efterfrågan är är mer betydande än mycket annat”, säger Molly Guggenheimer.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Group