Airbus superjumbo lyft för Saab

Inom de närmaste dagarna väntas besked om att Airbus startar tillverkningen av sin nya superjumbo A3XX. I Sverige sitter man beredd både på Saab och CTT att starta förhandlingarna om att få leverera delar till planet.

I och med att Virgin Atlantic i förra veckan lade in en beställning på 6 stycken flygplan hamnade det totala antalet förhandsbeställningar på A3XX över den kritiska gränsen på 50 stycken. Därmed väntas också den slutliga klarsignalen ges för start av produktion av flygplanet från Airbus huvudägare EADS.

A3XX blir världens största civilflygplan med plats för 555 passagerare i två våningar. Kostnaden för hela projektet uppges ligga på cirka 100 miljarder kronor. I Sverige räknar man på Saab med att investera cirka 1-2 procent av den totala summan i projektet, alltså omkring 1-2 miljarder kronor.

”Den slutliga investeringen kommer att avgöras av vilka paket som vi får leverera till flygplanet. Vi har hittills fört diskussioner med Airbus om paket till vingar, delar av flygplanskroppen och styrhytterna. När ett slutligt beslut kommer om start av produktionen så kommer vi att gå vidare i förhandlingarna, man har sagt att ett besked kan komma under den här veckan och vi väntar med spänning”, säger Pontus Kallén som är ansvarig för underleverantörsverksamheten på Saab i Linköping.

Saab är dock inte ensamma i Sverige om att vänta på besked kring A3XX. Även på CTT ser man fram emot ett besked om klartecken för projektet. Bolaget tillverkar system för att hantera luftfuktigheten i flygplanskabiner och har hittills haft sina framgångar hos flygbolagen, inte hos tillverkarna. Ett kontrakt med Airbus om A3XX skulle därför vara ett genombrott.

”Självklart är vi intresserade av att vara med på A3XX. Det är ett flygplan som är avsett att vara bekvämt på långflygningar och jag är säker på att Airbus kommer att erbjuda återfuktning av kabinluften. Det dröjer dock en tid innan man kommer till våra typer av system, först ska man kontraktera de stora delarna som vingar och kropp. Men kontakterna finns med Airbus och vi jobbar redan i den riktningen”, säger VD Torbjörn Johansson.

Någon miljardinvestering som för Saab är det dock inte tal om för CTTs del. Istället får bolaget om de vinner ett kontrakt ta på sig utvecklingskostnaderna för systemet. Även om CTT har konkurrens när det gäller återfuktning av kabinluft så har bolaget ett försprång tack vare ett patent på system för avfuktning av luften. För ett så stort flygplan som A3XX krävs att system för både av- och återfuktning av luften installeras om en större del av kabinen ska kunna erbjudas bra luft.

Även om ett slutligt besked om produktionsstart för A3XX kommer inom de närmaste dagarna så återstår långa förhandlingar med underleverantörerna innan alla bitar fallit på plats. På Saab räknar Pontus Kallén med att förhandlingarna kan vara avslutade under våren. Det första flygplanet är tänkt att levereras under 2006.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.