Boeing
Airbus har problem med att kapitalisera på Boeings kris

Boeing har drabbats av en rad kriser under året. I januari ramlade en dörrplugg av från ett av bolagets plan, vilket följdes av att modellen flygstoppades och granskningar från FAA. Lägg därtill strejken med 33 000 maskinister som pågick i sju veckor.
Financial Times menar att Airbus hopp om att kapitalisera på den ökade efterfrågan som uppstod mot bakgrund av krisen krasats av förseningar av motorleveranser och brist på arbetskraft och komponenter.
Researchbolaget Agency Partners uppger att Airbus svårigheter med att utnyttja läget handlar om problem i leveranskedjan, och att detta var en uppenbar möjlighet som gick förlorad.
“Airbus kan inte tillverka dem (Airbus 321 neo) snabbt nog. Airbus har kommit ut ur covidpandemin med mer problem än de förmodligen kommunicerat och den operativa uppgiften att vända den är mycket betydande”, säger Sash Tusa på Agency Partners.
För att nå sitt leveransmål måste Airbus leverera cirka 200 plan innan årets slut, men enligt vad många analytiker bedömer är detta ett överoptimistiskt scenario.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.