Afv avslöjar: FI sågar Quickbit-partners arbete mot penningtvätt

Quickbits samarbetspartner Intergiro har överträtt penningtvättslagen på flertalet punkter. Detta enligt en preliminär bedömning av Finansinspektionen, som Afv tagit del av. "Det är inte vårt bolag", säger Quickbits VD Daniel Sonesson och duckar frågor om hur detta påverkar deras förtroende för samarbetspartnern.
Afv avslöjar: FI sågar Quickbit-partners arbete mot penningtvätt - quickbit collage 2 web
Quickbits VD Daniel Sonesson vill inte besvara frågor om hur FI:s bedömningar påverkar förtroendet för samarbetspartnern Intergiro.

Det börsnoterade kryptobolaget Quickbit har det senaste året vänt en negativ utveckling. Det senaste kvartalet steg omsättningen till 58 miljoner euro. Ställt mot de två föregående kvartalen var det en ökning med 121% respektive 152%. Rörelseförlusten minskade även. Förändringarna har avspeglats i börskursen och sedan årsskiftet är aktien i skrivande stund upp 160%.

I VD-ordet från senaste rapporten skriver Daniel Sonesson att “framtiden ser ljus ut” och att bolaget har möjlighet att “nå nya höjder”. Samtidigt kan Afv avslöja att en av Quickbits viktigaste samarbetspartners, Intergiro, får omfattande och skarp kritik av Finansinspektionen i en preliminär bedömning av Intergiros arbete med att förebygga penningtvätt och finansiering av terrorism.

Kritiken återfinns i ett dokument som skickades till Intergiros VD Nicholas Root i början juli i år. FI:s undersökningsperiod sträcker sig från från april 2021 till sista december 2023.

Systematiskt åsidosatt skyldigheter

Intergiro förser Quickbits kunder med med eurokonton kopplade till Quickbits app. Intergiro är även det företag som Quickbit samarbetar med för att erbjuda sina kunder betalkort och kortutgivningen har lanserats i flera olika länder, enligt Quickbits prospekt från hösten 2023.

Stora delar av dokumentet som Afv tagit del av från FI är sekretessbelagt. Men av de delar som inte maskats framgår att Intergiro, enligt FI:s preliminära bedömning, antingen “överträtt” eller “inte uppfyllt” penningtvättslagen på åtminstone elva olika sätt. Bland annat genom att inte rapportera misstänkta transaktioner till polisen, ha bristande kundkännedom bland högriskkunder och att bolaget inte tagit hänsyn till relevanta uppgifter som inkommit från myndigheter.

Bristerna i Intergiros verksamhet, enligt FI:s preliminära bedömning

Enligt Finansinspektionens preliminära bedömning har Quickbits samarbetspartner Intergiro överträtt, alternativt inte uppfyllt kraven för, penningtvättslagen i flera avseende genom brister som påträffats i verksamheten. Dessa sammanfattas nedan.

  • Intergiro har inte rapporterat misstänkta transaktioner till polisen (under denna punkt finns flera underrubriker där brister omskrivs. Dessa är dock till stora delar sekretessbelagda).
  • Bolaget har inte vidtagit skärpta kundkännedomsåtgärder när det gäller högriskkunder.
  • Bolaget har inte följt upp kundkännedomsåtgärder vid behov.
  • Det har inte gjort någon bedömning om hur produkter och tjänster kan utnyttjas för finansiering av terrorism.
  • Intergiro har inte beaktat produkternas eller tjänsternas egenskaper eller sårbarheter.
  • Bolaget har inte beaktat riskfaktorer med kunder.
  • Bolaget har inte beaktat geografiska riskfaktorer.
  • Inte tagit hänsyn till uppgifter som framkommit vid misstankerapportering.
  • Inte tagit hänsyn till relevanta uppgifter från myndigheter.
  • Inte hämtat in tillräckligt med uppgifter om affärsförbindelsers syfte och art.
  • Inte bevarat samtliga handlingar.

Källa: Finansinspektionen

När det kommer till rapporteringen av misstänkta transaktioner anser FI att “det är fråga om omfattande brister i Intergiros rapportering”, vilket myndigheten menar tyder “på att Intergiro systematiskt har åsidosatt rapporteringsskyldigheten”.

Det noteras även brister i kundkännedom och åtgärder gällande högriskkunder (se sammanfattning intill).

Sanktioner kan vara aktuellt

Enligt dokumentet som skickats till Intergiro har bolaget redan informerats om att deras ärende lämnats över till Finansinspektionens avdelning för betalrätt för fortsatt handläggning. Bedömningen är preliminär och ärendet är ännu inte avslutat hos FI.

“Finansinspektionen kommer nu att pröva om det finns skäl att ingripa mot Intergiro och på vilket sätt inspektionen i så fall ska ingripa”, står det i skrivelsen.

Betalrätt är en avdelning som bland annat är ansvariga för att besluta om sanktionsavgifter och “andra ingripanden”, enligt Finansinspektionens interna styrdokument. Man ansvarar också för handläggning av tillståndsärenden.

Intergiro har för närvarande tillstånd från FI att bland annat ge ut elektroniska pengar och tillhandahålla betalkonto med tillhörande tjänster, samt kortutgivningstjänster.

VD Sonesson: “Jobbar inte på Intergiro”

När Affärsvärlden når Quickbits VD Daniel Sonesson på telefon vill han inte besvara några frågor om samarbetspartnern.

“Jag jobbar inte på Intergiro, så jag kan inte uttala mig. Om du har några frågor så får du skicka det till oss. Intergiro är inte vårt bolag”, säger Sonesson.

Men det är ju er samarbetspartner?  

“Det är inte vårt bolag.”

Det är ju er samarbetspartner?

“Det är inte vårt bolag.”

Han menar att han enbart kommer besvara frågor över mejl.

Afv har skickat över ett antal frågor till Daniel Sonesson om Intergiro. Bland annat om hur han som VD ser på de brister som Finansinspektionen i sin preliminära bedömning påträffat och hur dessa brister påverkar Quickbits förtroende för samarbetspartnern.

Daniel Sonesson har inte besvarat dessa frågor utan skickat ett generellt svar tillbaka.

”Quickbit har gedigna processer och rutiner för samtliga leverantörer och partners. Inom ramen för den affärsverksamhet Quickbit bedriver och för den affärsstruktur bolaget handhar, följs samtliga regler, rutiner och processer. Quickbit uttalar sig inte om andra bolags processer, verksamhet eller ärenden som inte är relevanta för Quickbit och därmed inte rör bolagets verksamhet. Quickbit vill däremot uttrycka att vi anser det viktigt att följa rådande regelverk”, skriver Sonesson över mejl.

Afv har sökt Intergiros VD Nicholas Root utan att få något svar.

LÄS ÄVEN: 

Quickbits fiaskoförvärv från 3 månader gammalt bolag – VD: ”Katastrof”

Ogiltiga certifikat och saknade licenser hos Quickbit-partner

Quickbits kassako i Gibraltar bröt mot lagen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.