Afv avslöjar: Annonsbolaget Bannerflow hänger upp ”Till Salu”-skylten – miljardvärderas

SaaS-bolaget Bannerflow letar nya ägare. Grundarduon Daniel Fahlén och Daniel Jacobsson har utsett säljrådgivare och samtal med potentiella köpare är i full gång.
Afv avslöjar: Annonsbolaget Bannerflow hänger upp ”Till Salu”-skylten – miljardvärderas - bannerflow
Bannerflows VD David Lundgren till höger. Foto: Pressbild/Bannerflow

Saas-bolaget Bannerflow tillhandahåller plattformar för digitala annonser. Tanken är att underlätta för designers och marknadsförare att ta fram och hantera ett stort antal animerade annonser.

Bolaget grundades 2010 av Daniel Fahlén och Daniel Jacobsson, som är majoritetsägare till Bannerflow genom sitt holdingbolag Nordic Factory Holding.

Men nu kan det bli ändring på det.

Affärsvärlden kan avslöja att ägarna arbetar tillsammans med amerikanska investmentbanken Houlihan Lokey för att hitta nya ägare till verksamheten. Enligt uppgifter till Afv har säljmaterial skickats ut till olika potentiella köpare. Både riskkapitalbolag, konkurrenter och strategiska köpare finns med i gruppen intressenter, enligt Afv:s källor.

Kan få miljardvärdering

2022 redovisade Bannerflow en omsättning på drygt 173 Mkr och ett Ebitda-resultat på 23 Mkr, enligt årsredovisningen. Och bolaget ska ha växt på bra sedan dess. Enligt Afv:s källor är omsättningen nu närmre 300 Mkr och värderingen är satt till runt 1 miljard kronor.

Technyhetssajten Breakit har tidigare pekat ut riskkapitalbolaget Verdane som potentiell köpare.

På Bannerflows kundlista finns bland annat Telia, Bonnier och Shutterstock, enligt bolagets hemsida.

Tidigare i maj gjorde Bannerflow ett VD-byte där David Lundgren satte sig i VD-stolen för att driva på bolagets globala expansionsplaner. Han var tidigare VD för IT-konsultbolaget Advanze Consulting Group.

Affärsvärlden har sökt Daniel Fahlén, Daniel Jacobsson och Houlihan Lokey för en kommentar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.