H&M
Afv-analytiker: Oväntad nyhet från H&M – vågar inte byta fot om aktien just nu
Det var vid lunchtid på onsdagen som nyheten slog ner: H&M ska skära ner på personalen i de svenska butikerna. Klädjätten bekräftar att anställda kommer varslas och att personalen informerats på ett möte under onsdagen, enligt SVT.
”Det är ett omfattande varsel som kan beröra alla H&M:s butiker i Sverige”, säger Fritjof Carlsson-Brandt, pressekreterare på Handelsanställdas förbund, till SVT.
Redan när H&M:s kvartalsrapport släpptes i slutet av september aviserades ett sparprogram. Då hette det att paketet skulle spara ytterligare 2 miljarder kronor per år. I samband med rapportsläppet skrev Affärsvärldens Daniel Zetterberg en analys av klädjätten. Undert rubriken ‘H&M: Motvindarnas motvind‘ skrev han att väldigt få saker går klädkedjans väg just nu och att mycket talar för att det blir värre innan det blir bättre”.
Zetterberg kommenterar onsdagens nyhet såhär:
”Mitt intryck är att H&M:s planerade åtgärdsprogram framför allt skulle vara riktat mot mer centrala kostnader. Jag tänker saker som minskat resande och nedskärningar i vissa stödfunktioner. Att man nu skär ned på butikspersonal var oväntat och kan tyda på att problemen ligger närmre kärnaffären än man tidigare velat ge sken av.”
Vad innebär detta för H&M framöver?
”I grund och botten är det positivt att bolaget tar sina lönsamhetsproblem på allvar. Jag ser ändå viss risk att man med kommande nedskärningar attackerar symptomen (dålig lönsamhet) snarare än själva sjukdomen (dålig konkurrenskraft och allt svagare varumärke). H&M tycks ha svårt att föra vidare nuvarande kostnadsökningar till kundledet. I stället för att lösa det problemet verkar det som att man försöker skära kostnader på annat håll i organisationen.”
Hur ser du på aktien just nu?
“Aktien är inte särskilt dyr men här och nu är vi fortsatt neutrala till H&M. Vi synar gärna hur lönsamhet och varulager utvecklas ytterligare något kvartal, innan vi eventuellt vågar byta fot.”
“Ger inga konkurrensfördelar”
Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson listade så sent som förra veckan H&M som ett bolag med feltänkt och potentiellt skadlig strategi.
”Ända från starten 1947 har H&M haft som affärsidé att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris men för tiotalet år sedan la H&M till slutklämmen…på ett hållbart sätt. Genom att gå från tre till fyra kriterier så ökar svårighetsgraden exponentiellt. Samtidigt har H&M fått nya konkurrenter som gör att man knappast längre kan räknas som ett lågprismärke. Klädfirmor som Primark, Shein, Kik och Lager157 växer extremt snabbt, har en hög modegrad och radikalt lägre priser än H&M. Ett annat problem för H&M är så att man inte längre har så stor nytta av sin kanske största talang, butiksexpansion. E-handel ger inga konkurrensfördelar till H&M”, skrev Benson i en krönika.
Han skrev också:
”Exemplet H&M visar också att det som till nyligen var en klockren strategi kan bli en hämsko när omvärlden ändras. I slutändan är utvärdering av ett bolags strategi en av aktieanalysens viktigaste och svåraste delar.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.