Afv 1998: IT-konsulternas vilda blomning

För 25 år sedan hade Affärsvärlden just gjort en ordentlig undersökning av de nya så kallade IT-bolagen och funnit att en nedåtgående trend hade avlösts av ny energi.
Afv 1998: IT-konsulternas vilda blomning - ericsson-da-och-nu
Foto: TT/Scanpix. Illustration: Hans von Corswant

”Den svenska IT-branschen fortsätter att öka tempot, med Ericsson som urstarkt lok, skrev Affärsvärlden. Sverige har, lite i skymundan, blivit ett av världens främsta IT-länder. Detta borde både politiker och företag kunna utnyttja bättre. (…)

I Affärsvärldens årliga undersökning av de största IT-företagen har tillväxten sedan 1994 stadigt gått ned, från 19 till 16%. Men för 1997 landar omsättningstillväxten på 26%. Resultatmässigt gick det ännu bättre, med en uppgång på hela 46%. Det råder inget tvivel om att IT-haussen långt ifrån är över. (…)

Ericsson omsatte 169 miljarder i fjol, nästan 50% av den totala omsättningen för alla bolag i undersökningen”, skrev Affärsvärlden 1998.

Detta var fortfarande två år före en av historiens värsta aktiehausser. Men fortfarande rådde alltså sans och balans. Det gick bra för IT-konsulterna – men bara fram till 1999.

Svenskarna var tidigt ute. Att inte bara Ericsson utan den svenska Posten, blev ett av de mest drivande företagen i den svenska internetrevolutionen var en märklig sak. Det handlade ytterst om två chefer och deras visioner. Börge Österholm som var chef för brev hade redan i fem–sex år talat om elektroniska brev som Postens största utmaning. Förre politikern och nye VD:n Ulf Dahlsten ville omvandla Postverket till ett modernt konkurrensorienterat företag med hjälp av den nya internettekniken och dess tidiga satsning hade hjälpt till att få igång en ny konsultbransch.

Det schweiziska forskningsinstitutet CERN hade ju dessförinnan utvecklat en metod att snabbkoppla textdokument och ett amerikanskt företag presenterat dataprogrammet Mosaic. Tillsammans med kraftfulla användarvänliga persondatorer och den digitala standard som antagits för både amerikansk så kallad skarp-TV och de digitala telefonsystemen bildades plötsligt en enkel och billig världsstandard för överföring av text och bilder, world wide web. År 1994 var till och med Microsoft och försiktige Bill Gates med på tåget.

Den svenska kvällstidningen Aftonbladet blev en av de första tidningarna i världen att lägga ut innehållet på nätet. Alla typer av medier hakade på, Affärsvärlden inte minst. Överallt bildades små företag som utvecklade hemsidor på konsultbasis – de skulle bli uppemot 700 i Sverige innan nybyggarfasen var över. Men bubbla var det inte alls ännu.

Den kom istället när IT-konsulterna och Ericsson tappat en del av luften hösten 1999. Stämningen på Stockholmsbörsen var avvaktande när optimismen vällde in från New York. Ett inter­net­konsultföretag med namnet The Globe satte nytt rekord för kurs­upp­gång under första noteringsdagen med 606% (!). Alla betänkligheter kunde kastas över bord och kurserna stiga brant innan betänkligheterna började komma så sakteliga i mars 2000 och en väldig bubbla skulle pysa till oktober 2002.

Men det var ju en senare historia. Ingen kunde ha förutsatt detta 1998.

Ronald Fagerfjäll dyker återkommande ner i Affärsvärldens 120-åriga historia under vinjetten Då och nuHär hittar du fler texter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Spotlight Stock Market
Annons från AMF