AFFÄRSVÄRLDEN RANKAR: Pandox åter bäst på IR
Informationen till aktiemarknaden har blivit en mycket viktig del av börsbolagens dagliga verksamhet. En stor del av detta arbete hamnar på avdelningen för “Investor Relations”, som alltså är börsbolagens avdelning för kommunikation med aktieanalytiker och investerare.Förr om åren bestod arbetet främst i att svara på ett mycket litet antal analytikers frågor samt att se till att resultatrapporten kom ut snygg och prydlig två gånger om året. Idag försöker IR-avdelningarna förekomma analytikerna genom att aktivt bearbeta aktiemarknaden med information. Detta sker oftast via pressmeddelanden, men också genom direktkontakt med aktieanalytikerna på banker och fondkommissionärsfirmor.
Utbudet av information har de senaste åren exploderat. Under 1998 och 1999 tillkom det närmare 100 nya börsbolag på Stockholmsbörsen. Dessutom ska företagen numera enligt börsens regler redovisa kvartalsresultat – och inte som tidigare enbart halvårsresultat. Detta har skapat ett enormt brus, som har gjort det allt svårare och allt viktigare att komma ut med information om det egna företaget.
För andra året har Affärsvärlden undersökt hur aktiemarknaden ser på de olika börsföretagens informationsgivning och investerarkontakter. I en enkät till över 300 aktieanalytiker och förvaltare har undersökningsföretaget Regi bett dessa ranka företagen efter totalt nio kriterier. I bedömningen ingick att värdera företagens hemsida, förmågan att skriva pressmeddelande, kvaliteten på börsbolagens analytikerträffar och kapitalmarknadsdagar, företagsledningens tillgänglighet och öppenhet samt hur företagets VD sköter kontakten med kapitalmarknaden. Svarsfrekvensen var 65 procent.
I topp och dessutom med ganska bred marginal placerade sig det lilla fastighetsbolaget Pandox. Igen! Pandox rankades nämligen i topp även förra året.
Det är förvånande att Pandox återigen anses ge aktiemarknaden bäst information. Bolaget är sett till börsvärdet Stockholmsbörsens tionde största fastighetsbolag med ett marknadsvärde på 2,4 miljarder kronor. Trots sin lilla storlek lyckas företaget med det som många storföretag misslyckas med, nämligen att få aktiemarknadens öra.
En del av Pandox framgångar beror säkert på att företaget är just litet. VD kan ägna mera tid åt investerarvård och det är säkerligen mycket enklare när företaget är överblickbart för ledningen. Dessutom har Pandox en strategi som tilltalar aktiemarknaden.
Pandox sysslar bara med hotellfastigheter. Och inom denna sektor är bolaget specialiserat på driften av hotellfastigheten (själva hotellverksamheten säljs vidare till andra företag). Denna specialisering har gjort Pandox till ett renodlat och därmed lättfattligt företag. Det underlättar informationsgivningen. För som alla personer med säljerfarenhet vet: Det är mycket enklare att sälja begripliga saker än komplicerade.
Dessutom håller hela hotellnäringen på att förändras. Privatägda hotell slukas i rask takt av hotellkedjor och fastighetsbolag som Pandox. Genom att företaget verkar på en marknad i omvandling är det ett spännande analysobjekt för aktieanalytikerna. Dessutom bjöd Pandox ned ett antal fastighetsanalytiker till Sveriges öppningsmatch i fotbolls-EM. Sådant uppskattas. Och tydligen fick inte Pandox skulden för att Sverige sedan förlorade med 2-1 mot hemmalaget Belgien.
Precis som för Pandox kan spännande verksamhet vara en av anledningarna till att IT-bolagen HiQ och Telelogic också hamnar högt upp på listan över bästa IR-funktioner. Bolagen kommer på tredje respektive fjärde plats i IR-rankingen. Därmed har både HiQ och Telelogic markant förbättrat sina positioner sedan förra året. Då kom HiQ på 60:e plats och Telelogic fanns inte ens med bland de 100 främsta företagen.
Bra kursutvecklingar
En ytterligare förklaring är att bägge bolagen kan se tillbaka på en mycket stark kursutveckling. IT-konsultföretaget HiQ tillhör faktiskt den lilla skara av IT-konsulter på Stockholmsbörsen vars aktie har stigit i år. Bolaget har stått emot kursrasen för IT-aktierna. Kursuppgången beror på att företaget har levt upp till aktiemarknadens prognoser, vilket naturligtvis underlättar relationen till aktiemarknaden. Telelogicaktien har gått upp med 40 procent hittills i år. Det har alldeles säkert påverkat aktiemarknadens syn på bolagets IR-avdelning.
Bland de företag som har försämrat sin position sedan förra mätningen återfinns Volvo. Bolaget hamnar i år på 76:e plats jämfört med fjolårets femteplacering. Nedgången kan förklaras av att företaget har haft svårt att leverera information till aktiemarknaden. Sedan förra året har Volvo försökt köpa upp både Scania och Renaults lastbilsdivision. Bägge affärerna har granskats av EU:s konkurrensmyndighet och under tiden som denna granskning pågår är Volvo förhindrat att tala om framtidsplaner och strategier med aktieanalytiker och investerare. Det är säkert en viktig förklaring till det låga betyget. Men sannolikt har betyget också påverkats av att bolagets aktiekurs har fallit med över 30 procent sedan årsskiftet.
Fina delår
Bland de traditionella företagen hamnar skogsbolaget SCA högt upp på listan med en femteplats. Förr om åren var det branschkollegan Assidomän som var känt för sin goda informationsgivning. Men för en tid sedan tappade Assi sin informationschef till IT-bolaget Adcore, vilket kan vara en orsak till att företaget har halkat ned till 30:e plats.
Man ska inte undervärdera betydelsen av IR-chefens och VD:ns personliga egenskaper. En person som upplevs som trevlig och trovärdig vinner mycket i kontakten med aktiemarknaden. Det är i allmänhet något som analytiker på den svenska aktiemarknaden ofta framhåller som en viktig faktor i relationen med börsbolagen. Stämmer personkemin blir samarbetet mellan marknad och företag mycket bättre.
SCA:s delårsrapporter rankas högt av aktieanalytikerna. De är fylligare och innehåller dessutom mycket information om marknadsförutsättningarna jämfört med andra skogsbolag. Och just siffror och prognoser om framtiden är saker som aktieanalytiker inte tycks kunna bli mätta på. Ett tecken på att SCA:s IR-avdelning har varit framgångsrik är att bolaget har lyckats marknadsföra företaget som ett konsumentföretag, trots att man fortfarande har en mycket stor andel traditionell lågavkastande skogsverksamhet som massatillverkning. Aktiemarknadens förändrade bild av SCA ska ses som ett tecken på att bolagets IR-avdelning har gjort ett bra jobb.
Stora Enso anses också ha en bra IR-avdelning. Bolaget hamnar på 18:e plats. Förklaringen till att Stora Enso inte riktigt når upp till SCA:s placering kan vara att företaget numera styrs från Helsingfors. Det borde ha försämrat informationsgivningen till den svenska analytikerkåren. Snart flyttar det svensk-finska skogsbolaget vidare till London. Hur det kommer att påverka vet vi nästa år.
Bästa hemsidan
OM gjorde i år ett kraftryck och avancerade från fjolårets 21:a plats till andraplatsen efter som det tycks oslagbara Pandox. OM:s höga placering beror på att företaget anses ha den bästa hemsidan av samtliga börsbolag. Dessutom utmärker sig bolaget genom snabbt leverera ny information. Även för OM har nog den starka kursutvecklingen lyft upp resultatet.
Securitas tillhör också de bolag som har en uppskattad IR-avdelning. Det beror i hög grad på att företaget har ställt upp tydliga finansiella mål. Tidigare mål har infriats, vilket ger förtroende. Och till skillnad från många andra tjänsteföretag lämnar Securitas välvilligt ut information om rörelsemarginaler på olika geografiska marknader. Det är mumma för analytikerkåren som älskar att skriva in siffror i sina excelark.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.