Affärsmannaskap – konsten att göra affärer av sina idéer

Affärsmannaskap bör genomsyra varje yrkesområde. Oavsett om man är säljare, forskare eller företagsledare är det viktigt att kunna göra affärer av sina idéer. Läs om vilka egenskaper som krävs för att lyckas med sitt företagsbygge eller bli aktuell som kandidat till näringslivets toppositioner.

– Företag har i dag inte råd att arbeta med folk som bara brinner för ett smalt definierat intresse, även om det må vara företagets kärnområde man brinner för. Folk måste förstå verksamhetsmål och syfte och ha den kompetens som krävs för att uppnå syftet. En kandidat bör brinna för att utveckla företaget affärsmässigt, snarare än att endast ha en passion för en viss teknisk kompetens, säger Lars Häggström, personaldirektör på Gambro.

– Det är tyvärr inte en särdeles vanlig egenskap, tillägger han.

Lars Häggström menar att en organisation är som en orkester, där alla musikanter bör dra åt samma håll. Ju fler medarbetare som förstår affären desto bättre resultat kan företaget uppvisa.

– Som ledare gäller det att få medarbetarna så nära verkligheten som möjligt, säger Lars Häggström.

Om ett företag exempelvis utsätts för ny konkurrens, på grund av att ett patent går ut, gäller det att få de anställda att verkligen känna av det. Det räcker inte med att man tillgodogjort sig information, man måste verkligen ha insupit det och förstått konsekvensen för verksamheten och sig själv. Affärsmannaskap ska genomsyra hela organisationen.

– Många ledare underskattar sina medarbetare och tror att de saknar affärstänkande. Men gör man på rätt sätt så kan man få de allra flesta med på banan, säger Lars Häggström.

Anders Svenberg, personaldirektör på Biacore, talar om vikten att få olika enheter inom ett företag att samverka. Han ansvarar för utbildningen i affärsmannaskap för Biacores anställda och har sett konkreta resultat.

– I grunden vara det försäljningsprocessen vi fokuserade på. Genom att förklara för samtliga avdelningar varför försäljning var viktigt och hur de kan bidra till en framgångsrik försäljning, förbättrades samarbetet mellan olika enheter. Det har bidragit till en effektivare organisation, säger han.

Affärsvärlden lät tre specialister på området ge sina förklaringar av affärsmannaskap.

– Affärsmannaskap är något man finner hos entreprenörer som byggt upp ett företag och sett till att utveckla det med nya affärsidéer, säger Ulf Assargård, chefsrekryterare på Amrop.

– Affärsmannaskap innebär att man har en tydlig förståelse för vad som driver företagets ekonomiska resultat, ett marknadsinriktat synsätt som gör att man vinner kunder och står starkare än konkurrenterna, en helhetssyn på företagets affärer och en förmåga att få olika enheter att samverka, säger Christian Ankarcrona på BTS Group, ett konsult- och utbildningsföretag inriktat på affärsmannaskap.

– Affärsmannaskap handlar om att vara målinriktad och ha ett strategiskt tänkande. Man bör se kombinationer och affärsmöjligheter och finna framkomliga vägar när bolaget befinner sig i kniviga situationer. Det utmärker personer som är business-minded, säger Anders Svenberg.

Lönsamhet är ett ledord. Så även omsättning och volym. Allting handlar om hur man på effektivaste sätt ska få företaget att växa och marginalerna att öka.

Vad som utmärker en person med affärsmannaskap i blodet är inte lätt att plita ner på papper, men förenande karaktärsdrag är strategiskt tänkande och förmåga att lösa problem.

– Affärsmannaskap är inget du läser dig till. Det är viktigt att ha en praktisk och teoretisk bas som grund, men sedan krävs intuition och sunt förnuft för att lyckas med att utveckla ett företag, säger Ulf Assargård.

Tina Koski, produktchef på Cornerstone, som utbildar it-sektorn inom affärsmannaskap, lägger fokus på viljan och förmågan att skapa affärer, att ta fler kontakter ute hos kunder och bygga relationer som gynnar affären.

Viktiga affärsmässiga egenskaper är att ha god förståelse för vilka faktorer som driver företagets affärer, vara duktig på att bygga relationer och på att kommunicera samt ha insikt i hur kunder agerar och fattar beslut. Hon menar att affärsmannaskap även kan appliceras på privatlivet. Att utbyta information med vänner och bekanta, att nätverka och skapa relationer är affärsmässiga egenskaper man kan ha nytta av i många lägen.

Att affärsmannaskap plötsligt blivit ett ord på varje rekryterares läppar tror Christian Ankarcrona handlar om mode i terminologin.

– För BTS är det ett ord som funnits med sedan vi startade på 1980-talet. Det har gått inflation i själva ordet, men att anställa folk som utvecklar affären har alltid varit viktigt. Under en lågkonjunktur är det möjligt att andra ord dyker upp, men behovet av affärsmannaskap minskar aldrig, säger han.

Tina Koski, med sitt it-perspektiv, menar att affärsmannaskap hänger samman med branschens it-mognad.

– Det kommer som en andra våg, efter den första som ägde rum under åren kring år 2000. Då utvecklades den nya tekniken. I nästa fas blev det viktigt att föra in det affärsmässiga tänkandet, det vill säga lära sig vad tekniken kan göra för kunden, säger Tina Koski.

Flera andra talar om behovet av snabba resultat och nödvändigheten att prestera i en högt konkurrensutsatt värld. För att hävda sig som företag krävs att organisationen har personer som kan göra skillnad.

Ulf Assargårds uppgift som rekryterare är att hitta personer med affärsmannaskap. Och han har sina knep för att få fram de rätta kandidaterna.

– Jag tittar på kandidaternas historia och försöker finna när de gjorde skillnad. När gick de mot strömmen och när var de avgörande för företagets utveckling. Viktigt är att det syns i siffrorna att man åstadkommit något under sina tidigare yrkesverksamma år.

– Jag tittar också på vad personerna gjorde under uppväxttiden, utöver att läsa läxor och gå på bio. Sålde de saker, till exempel. Redan då visar det sig ofta vilka som har en väldig energi. Det är egenskaper man kan ha nytta av.

Lars Häggström menar att det är viktigt att vara påläst om såväl företaget som branschen och att utifrån det kunna dra slutsatser om trender och vilka utmaningar företaget står inför.

– Någon som bara rabblar upp fakta blir jag inte särskilt fascinerad av, säger han.FAKTA/AFFÄRSMANNASKAP – Förståelse för faktorer som driver företagets affärer. – Förmåga att genomföra affärerna. – Förmåga att finna lösningar på kniviga situationer. – Förståelse för hur kunder och motparter fattar beslut – Förmåga att utnyttja sitt sociala nätverk. – Kreativ och verklighetsförankrad. – Omdömesgill och ärlig. – Kommunikativ och lyhörd.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF