Addlife
Addlife tyngs av nedskrivningar – sänker utdelningen
Resultatet tyngs av nedskrivningar. Styrelsen föreslår sänkt utdelning.
Omsättningen steg 9,4 procent till 2 544 miljoner kronor (2 326). Den organiska försäljningstillväxten var 9 procent justerat för valuta och exklusive covid-effekter.
Bruttoresultatet blev 919 miljoner kronor (864), med en bruttomarginal på 36,1 procent (37,1).
Ebita-resultatet blev 278 miljoner kronor (258), med en ebita-marginal på 10,9 procent (11,1).
Rörelseresultatet blev 59 miljoner kronor (149), med en rörelsemarginal på 2,3 procent (6,4). Resultatet före skatt var 2 miljoner kronor (77). Resultatet efter skatt blev -41 miljoner kronor (62). Resultatet påverkades av engångskostnader och nedskrivningar om totalt 134 miljoner kronor.
Resultat per aktie hamnade på -0,34 kronor (0,50). Justerat resultat per aktie blev 0,38 kronor (0,38).
I utdelning föreslås 0,50 kronor per aktie (1,20).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 448 miljoner kronor (351).
“Efterfrågan är god i de marknader och segment där AddLifes bolag verkar. Vi kan nu summera 2023 som ett år med en historiskt stark organisk tillväxt om 10 procent. I fjärde kvartalet förbättrades kassaflödet betydligt och nettoskulden minskade med cirka 400 miljoner kronor. Labtechs lönsamhet var hög och i Medtech var lönsamheten över lag god, men tyngdes av AddVision och Homecare, där vi nu genomför betydande åtgärder för att förbättra lönsamheten”, uppger vd Fredrik Dalborg.
Han fortsätter.
“Vi har lagt stor kraft på att utveckla och förbättra verksamheten i bolagen och vidtagit flera åtgärder som kommer att ge betydande positiva effekter på tillväxt, lönsamhet och kassaflöde under 2024 och framåt.”
Han avslutar sitt vd-ord med följande.
“Vi ser nu alla fram emot ett 2024, då vi förväntar oss förbättrad lönsamhet och kassaflöde samtidigt som vi fortsätter att identifiera och implementera nya tillväxtinitiativ i vår växande marknad.”
Addlife, Mkr | Q4-2023 | Q4-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 2 544 | 2 326 | 9,4% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 9 | ||
Bruttoresultat | 919 | 864 | 6,4% |
Bruttomarginal | 36,1% | 37,1% | |
EBITA | 278 | 258 | 7,8% |
EBITA-marginal | 10,9% | 11,1% | |
Rörelseresultat | 59 | 149 | -60,4% |
Rörelsemarginal | 2,3% | 6,4% | |
Resultat före skatt | 2 | 77 | -97,4% |
Nettoresultat | -41 | 62 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,34 | 0,50 | |
Justerat resultat per aktie, kronor | 0,38 | 0,38 | 0,0% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 448 | 351 | 27,6% |
Utdelning per aktie, kronor | 0,50 | 1,20 | -58,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.