Intervju Academedia
Academedias VD: Tysk inflation kan leda till förvärv
Utbildningskoncernen Academedia stärkte sin nettoomsättning under fjärde kvartalet med 15%, jämfört med samma period förra året. Academedia redovisar en nettoomsättning för sitt fjärde kvartal på 4,8 mdr kr, vilket är klart bättre än bolagets fjärde kvartal ifjol som kom in nästan 4,2 mdr kr. Även nettoresultatet fick sig en skjuts uppåt med 21,5% jämfört med samma period förra året och landade nu på 249 Mkr.
”Man blir alltid tacksam när de saker man gjort ger resultat”, säger Marcus Strömberg, VD på Academedia.
Han lyfter fram att bolaget investerat i den internationella verksamheten, som gör att omsättningen ökar med nästan 16%, varav hälften är organiskt. Dessutom har antal elever vuxit en bra bit inför höstterminen.
”Vi går in i den här hösten med 8% fler elever. Vuxenutbildningen tror jag också har en ljus framtid när vi ser att arbetslösheten ökar, då spelar våra insatser för kompetensförsörjning en väldigt viktig roll”, säger Marcus Strömberg.
Blickar mot Polen
Academedia har under senaste året gjort flera förvärv i Finland och Nederländerna. Tyskland är fortsatt en viktig marknad för Academedia där Marcus Strömberg bedömer att det behövs 400 000 förskoleplatser i landet.
Tyskland har haft svårt att få bukt med inflationen. Hur påverkar det er?
”Självklart är det så att kostnaderna för att bygga nytt har gått upp, liksom kostnaden för personalen. Tyvärr är det en eftersläpning i kompensationen för oss där, men vi tittar även på förvärv i Tyskland. Om förvärven är tillräckligt prisvärda kan det också vara ett alternativ till organisk tillväxt i den här miljön med lite ökad inflation”, säger Academedias VD.
Vad för förvärv letar ni främst efter i Tyskland?
”Vår huvudprioritet är ytterligare skolförvärv, vi har en ganska lång prospect-lista på skolor i Tyskland. Det kan vara aktuellt med förskola med men vi planerar att starta 10 förskolor organiskt det här året”, säger Marcus Strömberg och berättar att bolaget även tittar på förvärv i Nederländerna och Polen.
VD: Offentlighetsprincipen kan missbrukas
Förra veckan kom regeringen med tre förslag på man ska öka insynen i bland annat friskolor. Marcus Strömbergs syn är att en insynsprincip skulle vara bra för att öka förtroendet för privata aktörer, men att det inte borde bli en offentlighetsprincip.
”Offentlighetsprincipen kan missbrukas och skulle leda till att många dokument inte skulle bli tillgängliga”, säger Academedias VD och menar att med insynsprincipen är det väl definierat vilka dokument som ska vara tillgängliga. Något motsvarande finns inte för offentlighetsprincipen.
“Med en insynsprincip skulle många dokument bli tillgängliga och det skulle öka samhällets insyn och förtroende för privat välfärdsverksamhet”, säger Marcus Strömberg.
Academedia, Mkr | Q4-2023/2024 | Q4-2022/2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 4 856 | 4 199 | 15,6% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 6,8 | 7,2 | -5,6% |
Rörelseresultat | 532 | 404 | 31,7% |
Rörelsemarginal | 11,0% | 9,6% | |
Justerat rörelseresultat | 415 | 333 | 24,6% |
Justerad rörelsemarginal | 8,5% | 7,9% | |
Resultat före skatt | 339 | 279 | 21,5% |
Nettoresultat | 249 | 205 | 21,5% |
Resultat per aktie, kronor | 2,46 | 1,94 | 26,8% |
Ordinarie årsutdelning per aktie, kronor | 1,75 | 1,75 | 0,0% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.