Intervju Private Banking
ABG:s storsatsning: ”Det finns hur mycket plats som helst på marknaden”
Behövs det verkligen en till private banking-aktör?
”Det finns hur mycket plats som helst på marknaden om du är duktig på något. Säkert trodde någon att det inte fanns plats för Elon Musk på elbilsmarknaden.”
Det säger Jonas Ingerdal Predikaka, som leder en omfattande satsning från Norge-noterade investmentbanken ABG Sundal Collier. Han chefade tidigare över private banking-divisionerna på Danske Bank och de senaste åren på Carnegie. Och nu ska det alltså bli en ny design utifrån tidigare erfarenheter.
“Vi har gått igenom de 3 000 senaste kundmöten som personer i vår grupp haft för att ta reda på vad kunder tycker är bra och vad de irriterar sig på. Sedan gjorde vi 50 djupintervjuer. Därifrån har vi byggt”, säger han.
Vad gör de flesta banker fel?
“Ganska enkelt. Alla tänker inifrån och ut. Vad har vi på hyllan att erbjuda? Vi har gjort tvärt om. Och så erbjuder vi hela aktie- och kreditanalyser, inte bara första sidan på dem”, säger han.
11 000 personer har ställt sig på intresselistan, berättar han, potentiella kunder med över 3 miljoner kronor i investerbara tillgångar.
“Det är runt 100 000 personer totalt i landet så där har du intäktsbasen – en marknad på 15-20 miljarder. Då är man relevant som spelare redan om man tar 2-3%. Storbankerna har runt 70% idag och det finns plats för nya grepp.”
Det ryms många segment på den marknaden. Vilken är er målgrupp?
”Vi kommer att ha en dynamisk instegsmodell, men 3-5 miljoner och uppåt bör man ha för att kunna utnyttja hela erbjudandet. På en investmentbank har snittkunden mycket mer än så, men vi vill känna av hur vi tas emot och vara så öppna som möjligt.”
ABG SUNDAL COLLIERS
- Grundat 1984 och listat på Oslobörsen med ett värde runt 3 580 MNOK.
- Störst ägare är grundaren Jan Petter Collier, med knappt 8% av de noterade aktierna. Listan domineras i övrigt av norrmän. Collier är känd för att äga en av Norges största privata konstsamlingar.
- Styrelseordförande: Knut Burndtland, son till tidigare statsminister Grom Harlem Brundtland
- VD sedan sex år är svenske Jonas Ström
- ABG:s svenska del omsatte 470 MSEK 2023
Runt 30 personer från olika avdelningar arbetar med att förbereda sjösättningen som kommer att äga rum ett par månader in på det nya året. Främst jobbar man med ett helt nytt IT-system eftersom det enligt Ingerdal Predikaka är “en nyckel att ligga i framkant teknologiskt”.
Men allra viktigast är oberoendet från ett eget fondbolag, tycker han. Något som bara konkurrenten Formue erbjuder i dagsläget.
“Vi kommer aldrig att ha en asset management-låda som gör att kunderna kommer hem med en portfölj som har 70% egna fonder. Vi kommer att ha 1 800 fonder att erbjuda, lite mer än Avanza och Nordnet“, säger han.
Just termen oberoende kan han dock inte använda, utan väljer “obunden”. Oberoende är ett begrepp som definieras av EU-förordningen MiFid2, och som investmentbanker inte får tillämpa.
“Då skulle vi inte kunna hantera en IPO på IB-sidan och samtidigt erbjuda den till private banking-kunderna. Vi tjänar inget på dem, men vill samtidigt kunna erbjuda kunderna möjligheten”, säger han
Men det är väl bra om er egen IPO blir övertecknad och populär?
“Nej, det är egalt för oss om kunden köper en ETF, fond eller IPO. Det är en service bara. Vi kommer inte att han någon årsavgift eller plattformsavgift, du betalar bara för det de köper. 15-30K i fast årsavgift är normalen i branschen, vilket vi inte kommer att ha hos ABG.
Spelar verkligen obundenheten så stor roll? Nog kommer du att mäta dina rådgivare utifrån någon KPI på intjäning, det vill säga sälj av produkter ni tjänar på?
”Nej, jag mäter bara kundnöjdhet. Då blir det en lång affär och de flyttar mer tillgångar till oss. Det här är ett maratonlopp inte en sprint. Vi har många år på oss innan vi måste visa svarta siffror”, säger Ingerdal Predikaka.
LÄS ÄVEN:
Afv kartlägger: De är bäst i Sverige på private banking
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.