ABB:s dyra lån

ABB har löst sina akuta finansiella problem. Men det har kostat hundratals miljoner i extra ersättningar till långivarna.

Krisen för ABB verkar gå in i en ny och mindre kritisk fas. Verkstadskonglomeratets kursutveckling de senaste veckorna har glatt de hårt prövade aktieägarna, och aktien har gått klart bättre än Generalindex.

Uppgången, som på ett par veckor höjt bolagets värde med 15 miljarder kronor, beror inte på några uppseendeväckande positiva nyheter.

Upplösta knutar

ABB har i och för sig löst upp ett par hårda knutar. Centralt är att bolagets ekonomi- och finanschef Peter Voser presenterat en lösning på bolagets kortfristiga finansieringsproblem.

ABB har fått hjälp av Barclays, Citigroup och Credit Suisse First Boston med en bankkredit på 30 miljarder kronor.

Bankerna brukar ta bra betalt för sådana brandkårsutryckningar. Enligt uppgift till Affärsvärlden har ABB tvingats betala 350 miljoner kronor utöver den vanliga räntekostnaden för att förlänga skulden fram till jul. Det motsvarar ett räntepåslag på 1,5 procentenheter över den normala marknadsräntan, vilket är en hög kostnad för ett niomånaderslån.

Men lösningen verkar uppskattas på aktiemarknaden. Kanske beror det på att risken för en eventuell konkurs har minskat. Hur som helst innebär dock lösningen ökade kostnader och lägre vinster för ABB.

Husvagnstillverkaren Kabe i Tenhult utanför Jönköping verkar däremot inte behöva några banklån. Husvagnsförsäljningen går nämligen som tåget. Hittills i år har det sålts 917 husvagnar, vilket är 45 procent fler än under första kvartalet i fjol.

Därmed är det inte så konstigt att företaget, börsens enda husvagnstillverkare, blivit något av en kursvinnare i år med en uppgång på 44 procent. Trots uppgången är inte aktien särskilt högt värderad. P/e-talet är bara 7, men haken är att bolaget inte är särskilt stort vilket gör likviditeten dålig. Börsvärdet når inte upp till 130 miljoner kronor. Kabe är störst i Sverige på husvagnar och bolagets position har förstärkts sedan fjolåret när det övertog agenturen för Adria, det största importmärket.

Husvagnar är alltså populära. Däremot tycks det som om svenskarna inte är i behov av nya bilar för att dra ekipagen. Hittills i år har nämligen bilförsäljningen i Sverige minskat med 0,1 procent. Nedgången har förstärkts på senare tid eftersom det i mars såldes 3 procent färre bilar jämfört med i fjol.

Kräftgången fortsätter

I övrigt verkar kräftgången på börsen fortsätta. Nasdaqbörsen föll med 5 procent i förra veckan till följd av oro inför de annalkande kvartalsrapporterna. Ett bekymmer är de nya reglerna för goodwillavskrivningar som kan tvinga fram stora nedskrivningar av tillgångarna. Dessutom verkar återhämtningen på telekommarknaden dröja ytterligare. Och det är nog en förbättrad telekomkonjunktur som krävs för att aktiemarknaden ska bli på bättre humör.

Affärsvärlden har därför ingen större anledning att förändra sin börssyn om att aktiemarknaden kommer att fortsätta ned, fram till dess att telekomaktierna vaknar till liv. Men när så sker kan börsuppgången både bli snabb och kraftig.

Telekomsektorn står nämligen fortfarande för 20 procent av Affärsvärldens Generalindex. Tidigare år har det visat sig att när omslaget kommer i bolag som Nokia och Ericsson så går det hela snabbt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.