8 frågor: vd Stefan Alexandersson


Varför börsnoterades ­Collector?

– Av i huvudsak två anledningar. Med den höga tillväxten som vi haft historiskt, och som ser ut att fortsätta, behöver vi tillgång till en effektiv kapitalmarknad. En annan viktig orsak är varumärkesaspekten, eftersom det ger en annan tyngd att vara börsnoterad. Collector har nu tagit klivet från att vara ett kreditmarknadsbolag i Göteborg till att vara en börsnoterad bank.


Vad innebär banktillståndet ni erhöll under andra kvartalet?

– I huvudsak kosmetika. ­Collector omfattas av exakt samma regelverk som tidigare och vi planerar inte att erbjuda någon ny produkt.


I er senaste rapport pekar ni på att antalet kunder vuxit ovanligt kraftigt i år. Är det lånefest bland hushållen?

– Den stora kundtillväxten har inte varit på utlåningssidan för privatpersoner, utan på det som vi kallar Betallösningar. Det handlar om 30-dagarsfakturor vid e-handel där vi har ett genomsnittligt belopp på 700 kronor. Inom det här området är vi näst störst i Norden efter Klarna.


Privatlån är en stor del av er verksamhet. Hur ser en genomsnittlig kund ut?

– Den typiska kunden för oss är 44 år, tjänar 27 000 kr per månad, har inga betalningsanmärkningar och har generellt en ordnad ekonomi. Det är en relativt jämn fördelning mellan kvinnor och män. Kunden har inte alltför mycket belånings­bara tillgångar och bor ofta i hyresrätt. Snittlånet är kring 70 000 kronor och löses inom tre år. Räntesatsen är helt individuell och ligger mellan 4,9 och 15,95 procent i Sverige.


Ni har historiskt låga kreditförluster. Hur ska man se på det?

– Inom företagssegmentet har vi låga kreditförluster. Inom privatsegmentet rör vi oss mot en bättre kreditkvalitet. Anledningen är att vi har blivit mycket bättre på att bedöma kredit­värdigheten bland våra kunder och att vi riktar oss till en ekonomiskt starkare kundgrupp. Med vår stora databas kan vi i dag helt enkelt göra mycket bättre riskberäkningar. Allt annat lika borde kreditförlusterna fort­sätta ner framöver.


Är det privatsidan som åker på mest stryk i dåliga tider?

– Absolut. Om vi skulle få massarbetslöshet eller om de disponibla inkomsterna skulle gå ner kraftigt skulle vi få ökade kreditförluster. Collector Bank har väldigt korta löptider på ­krediterna. På våra privatlån är det tre år och för vår betalningslösning 40 dagar. Vi har inga långa kreditåtaganden någonstans i bolaget.


Hur ska ni växa framöver?

– Vi växer så snabbt organiskt att vi klarar oss väldigt bra för egen maskin. Förvärv är riskfyllt och tar energi. Möjligen kan små teknikbolag vara aktuella. I dag sker minst hälften av våra låneansökningar via mobila enheter. En stor del av tillväxten är möjlig på grund av vår it-plattform och det är en av anledningarna till att vi bedömer att vi kommer fortsätta att växa snabbt. Jag ser störst tillväxtpotential i våra betalningslösningar och geografiskt ser Finland mest intressant ut.


Om det finns någon, vad är den vanligaste missuppfattningen om Collector på aktiemarknaden?

– Möjligen att Collector Bank är ett mycket mer tekniskt orienterat bolag än vad många tror. Vi är mer av ett fintech-bolag än en bank.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF