8 frågor: vd Martin Carlesund

Evolution har stark medvind och första halvåret landade tillväxten kring 60 procent. Varför växer Evolution Gaming så fort?

– Enkelt uttryckt så växer vi i flera dimensioner. Onlinemarknaden i världen är bara 10 procent av spelmarknaden och live-spel är i sin tur bara 2 procent av onlinemarknaden. Live tar andelar inom online och båda dimensionerna växer som helhet, därför blir vår tillväxt så signifikant. Vi är marknadsledare och växer dessutom dubbelt så snabbt som marknaden just nu.

Finns det någon geografisk eller kulturell skillnad i efterfrågan?

– Nej, inte egentligen. Generellt sett är trovärdighetsfaktorn högre för en live-produkt än en renodlad programvaruprodukt. I till exempel roulette ser man att kulan trillar ner någonstans, helt enkelt. Det driver live som produkt. Tidigare fanns hinder i form av teknik, styrning, hd-kvalitet, med mera, men inte nu längre med bredband och 4g.

Hur ser er närvaro ut i Nordamerika?

– I USA är onlinemarknaden fortfarande väldigt begränsad på grund av reglering. Där satsar man på landbaserat, med undantag av enstaka delstater där online nu är tillåtet. Evolution är också där, men det tar längre tid. I Kanada har vi fått vår första kund och bygger just nu vår ­första studio utanför Europa.

Hur ser ni på omregleringen?

– Vi är mycket positiva till omreglering. Det är bra för alla aktörer att veta vad som gäller. Generellt så växer marknaden för våra kunder när marknaden omregleras, vilket också är positivt för oss. Det innebär att netto, trots skatteavdrag, får Evolution ett bättre tillskott eftersom marknaden växer snabbare.

Hur ser er konkurrens ut?

– Vi ogillar att tala om konkurrenter, men den största konkurrenten marknadsmässigt är Playtech. Sen finns det en rad andra duktiga mindre aktörer. Man ska ha stor respekt för alla, men se till att Evolution är bäst varje dag och öka gapet till våra konkurrenter. Vi är nästintill ­paranoida i att vi måste bli bättre varje dag.

Finns det någon prispress?

– Det är ingen generell prispress i marknaden. Det är dock så att våra marginaler är lägre med våra största kunder.

Ni har nettokassa och vill förvärva, men vad?

– Vi har inte gått ut med vad vi letar efter specifikt, men vi utvärderar förvärv. Det är ­naturligt att börja med att utvärdera bolag som ligger nära vår verksamhet och sen gå vidare därifrån.

Vad är nästa stora grej i ­onlinespelvärlden?

– För oss handlar det främst om att fortsätta leverera de bästa spelen och att de verk­ligen fungerar på alla plattformar. Jag tror man ska vara försiktig att uttala sig om paradigm­skiften. Virtual reality är en spännande teknik, men vi är inte riktigt där än och det är fortfarande lite av en gimmick.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.