7 frågor: vd Robert Gentz


Hur började det hela för Zalando?

– Vi hade precis avslutat våra studier på universitetet och såg en enorm utveckling inom e-handel. Vi var övertygade om att det skulle bli en megatrend. Detta var runt 2008 och då fanns inget företag som sålde skor på nätet i Tyskland.


Hur har e-handeln förändrats sedan ni kom in på marknaden?

– Ju mer marknaden för e-handel vuxit, desto mer vana blir våra kunder av att handla online. Även varumärkesbolagen har vant sig vid e-handel. De flesta har helt anammat konceptet, vilket gjort det enklare att främja långsiktiga partnerskap då många varumärken söker en e-handelsexpert som samarbetspartner.


Vilka trender ser du inom onlinemode?

– Mobila lösningar har gjort sitt intåg i modevärlden och denna globala utveckling kommer att fortsätta prägla vårt framtida arbete. Mode är inte längre bara tillgängligt offline eller online, utan varje dag ­genom din mobila enhet.


Något mer?

– Du måste göra det mer personligt och erbjuda ett relevant utbud. Att ha ett fantastiskt sortiment räcker inte. När kunden landar på din webbsida/app, måste det kännas som om ­shoppingen byggts kring den egna personen och ens preferenser – den personliga butiken.


Hur ska det gå till?

– En shoppingmöjlighet med personliga stylister, där Zalando tillhandahåller den teknologiska plattform som möjliggör ­mötet mellan frilansande ­stylister och kunder som letar efter stilråd. Fler tjänster i denna anda ­kommer att introduceras under de närmaste månaderna.


Vad är er styrka som bolag?

– Zalandos framgång har byggts av vår kundfokuserade strategi. Våra drygt 16 miljoner aktiva kunder uppskattar starkt det enorma utbudet med över 1 500 varumärken och runt 150 000 produkter i kombination med en hög servicenivå. Som ett multibrandföretag kan vi erbjuda våra kunder en komplett outfit.


Var kommer Zalando utöka sin verksamhet?

– Vi har mer än 800 personer anställda inom teknik i Berlin, och öppnar nu även kontor i ­Dublin och Helsingfors med teknikinriktning. Vi började som en modebutik, där kärnan är teknik. I framtiden vill vi vara ett teknikföretag som kopplar samman människor med mode, inte bara med vår onlinebutik utan med flera nya tjänster.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.