7 frågor: vd Robert Gentz
Hur började det hela för Zalando?
– Vi hade precis avslutat våra studier på universitetet och såg en enorm utveckling inom e-handel. Vi var övertygade om att det skulle bli en megatrend. Detta var runt 2008 och då fanns inget företag som sålde skor på nätet i Tyskland.
Hur har e-handeln förändrats sedan ni kom in på marknaden?
– Ju mer marknaden för e-handel vuxit, desto mer vana blir våra kunder av att handla online. Även varumärkesbolagen har vant sig vid e-handel. De flesta har helt anammat konceptet, vilket gjort det enklare att främja långsiktiga partnerskap då många varumärken söker en e-handelsexpert som samarbetspartner.
Vilka trender ser du inom onlinemode?
– Mobila lösningar har gjort sitt intåg i modevärlden och denna globala utveckling kommer att fortsätta prägla vårt framtida arbete. Mode är inte längre bara tillgängligt offline eller online, utan varje dag genom din mobila enhet.
Något mer?
– Du måste göra det mer personligt och erbjuda ett relevant utbud. Att ha ett fantastiskt sortiment räcker inte. När kunden landar på din webbsida/app, måste det kännas som om shoppingen byggts kring den egna personen och ens preferenser – den personliga butiken.
Hur ska det gå till?
– En shoppingmöjlighet med personliga stylister, där Zalando tillhandahåller den teknologiska plattform som möjliggör mötet mellan frilansande stylister och kunder som letar efter stilråd. Fler tjänster i denna anda kommer att introduceras under de närmaste månaderna.
Vad är er styrka som bolag?
– Zalandos framgång har byggts av vår kundfokuserade strategi. Våra drygt 16 miljoner aktiva kunder uppskattar starkt det enorma utbudet med över 1 500 varumärken och runt 150 000 produkter i kombination med en hög servicenivå. Som ett multibrandföretag kan vi erbjuda våra kunder en komplett outfit.
Var kommer Zalando utöka sin verksamhet?
– Vi har mer än 800 personer anställda inom teknik i Berlin, och öppnar nu även kontor i Dublin och Helsingfors med teknikinriktning. Vi började som en modebutik, där kärnan är teknik. I framtiden vill vi vara ett teknikföretag som kopplar samman människor med mode, inte bara med vår onlinebutik utan med flera nya tjänster.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.