7 frågor: vd Martin Tivéus
– Vi har vuxit i andelar konsekvent under många år. Kunderna har upptäckt att de får en mycket bättre handelsplattform till lägre priser jämfört med storbankerna. Vi har dessutom fått extra fart i nykundsvolymen det senaste året på grund av vår nya prisplan i Sverige.
– Före sommaren sänkte vi även courtaget i vår utlandshandel vilket tillsammans med en ny mobil handelsplattform har lyft aktiviteten rejält. I dag har vi mer än dubbelt så många avslut jämfört med för ett år sedan.
– Det är en mindre del av de totala courtageintäkterna, inte särskilt betydande. Vi har dock alltid haft en stor marknadsandel inom small- och micro-cap, där är vi helt dominerande. Ungefär en halv procent av vår kundbas är pro-kunder och de står för cirka 8 procent av våra intäkter. Även fast de har ett lågt courtage står de för en stor del av antalet transaktioner.
– I den här branschen kan man lite skämtsamt säga att det är svårt att göra framtida väderprognoser baserat på historiska väderprognoser. Det finns givetvis en cyklikalitet som är baserad på hur marknaden går. När marknaden gått upp ett tag så är det många som vill handla och tvärtom när luften gått ur marknaden. Våra ränteintäkter i dag jämfört med för några år sedan är oerhört pressade av den negativa styrräntan. Historiskt brukar ränte- och courtageintäkter vara kontracykliska och jämna ut varandra relativt bra.
– Det är i hög grad räntedrivet. Vi tappar drygt 200 miljoner kronor per 100 räntepunkter. Allt annat lika innebär det att Avanza har tappat drygt en halv miljard på räntenetto under den perioden. Samtidigt har courtagenettot ökat ganska mycket under samma period. Intäkten per sparkrona kommer dock inte gå tillbaka till historiska nivåer givet nuvarande sparbeteende med lägre riskbenägenhet än historiskt och en tilltagande kostnadsmedvetenhet bland kunderna.
– Möjligen att många underskattar vår räntekänslighet, den är betydande. Vi är ganska enbenta jämfört med storbankerna då vi har en oerhört mycket större inlåning än utlåning. Vi har därför svårt att kompensera för den låga styrräntan.
– Att vi har en svårslagen kostnadsposition. Det är svårt för våra konkurrenter att gå ner på den prisnivå som vi har. Vårt mål under de kommande tre till fem åren är att fortsätta att pressa ner kostnaden per sparkrona från dagens 27 punkter till 20 punkter.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.