7 frågor: vd Magnus Welander


Thule har de senaste åren spenderat alltmer på produktutveckling. Hur ser det ut framåt?

– Vi är ett företag med stort fokus på nya produkter, som en del av den stora satsningen mot nya kategorierna barnvagnar och resväskor. Samtidigt som vi fortsatt utvecklar mycket inom våra traditionella kategorier, kommer utvecklingskostnaderna ligga kring 6 procent av omsättningen det närmaste året. Från 2019 och framåt normaliseras det på en nivå kring 5 procent. Jag är övertygad om att framgångsrik produktutveckling är nyckeln för att nå vårt långsiktiga finansiella mål om 20 procents rörelsemarginal.


Thule behåller tillväxtmålet om 5 procent per år. Hur bidrar de olika delkomponenterna pris, produktmix och volym?

– Vi rapporterar inte dessa specifikt, men har tidigare kommunicerat att historiskt har vi ökat cirka 1 procent tack vare pris och resten mix och volym. Jag ser inte att det kommer ändras markant.


Inom vilka produktkategorier och geografier ser ni störst tillväxt de närmaste åren?

– Vi fortsätter växa stabilt i vår största kategori Sport & Cargo Carriers och med två tredjedelar av försäljningen blir detta givetvis en viktig komponent. Samtidigt satsar vi stort mot snabb tillväxt inom våra mindre kategorier Active with Kids och Packs, Bags & Luggage. Geografiskt ser vi ökningen vara relativt jämnt spridd.


När är det rimligt att Thule når det nya rörelsemarginalmålet?

– Thule har haft en stark positiv trend sedan 2010 och ­ligger nu på 18 procent. Samtidigt måste man ha respekt för att ­lyfta sig från 18 procent till vårt nya mål 20 procent, det kräver en hel del och därför är det något vi satsar att nå på medellång sikt.


Hur ser du på risken för varumärkesutspädning när ni lanserar Thule-varumärket i allt fler produktkategorier?

– Det viktigaste är att vi fortsätter lansera produkter av samma höga kvalitet och med samma nivå på design som i de existerande kategorierna. I och med att de nya kategorierna vi går in i ryms inom det varumärket står för med mottot Bring your life, och har mottagits som logiska av marknaden, så är vi övertygade om att det kommer stärka varumärket.


Hur ser Thule ut om fem år?

– Thule kommer fortsatt vara global etta i Sport & Cargo Carriers och marknadsledande inom våra nischer i RV Products samt ha tagit betydligt större marknadsandelar inom Packs, Bags & Luggage samt Active with Kids tack vare våra lanseringsplaner inom resväskor och barnvagnar.


Finns det något som aktiemarknaden missuppfattat kring Thule?

– Generellt tycker jag att de större ägare vi träffat ofta genom åren har en mycket god förståelse över vilka vi är och vad vi vill. Jag tycker även att de mindre ­lokala svenska privatinvesterarna börjar förstå oss bättre, även om de ofta överskattar betydelsen av den relativt lilla svenska hemmamarknaden som står för mindre än 4 procent av omsättningen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF