6 frågor: vd Mats Årjes
Det är oroligt på börsen, bland annat för att konjunkturen riskerar att vända nedåt nästa år. Ser ni några sådana signaler i efterfrågan?
– Nej, jag har inte den känslan i dag. Bokningsläget inför vintersäsongen är bättre än motsvarande tidpunkt i fjol. Kronan är svag och det gynnar fortsatt destinationer i Sverige. Ser man historiskt är inte heller vår bransch så konjunkturberoende, vi åker skidor även i sämre tider. Men får man krascher som Lehman lamslås ju alla verksamheter.
Ni har växt snabbt de senaste åren, både i omsättning och vinst. Är det möjligt också i ett svagare makroekonomiskt läge?
– Allt är ju svårare i en sämre ekonomi, samtidigt ska man komma ihåg att vi successivt har breddat vår verksamhet, Skistar står på flera ben. Inte minst gäller det exploatering av våra markområden, där vi tidigare har sålt enbart till privatpersoner, men där vi i dag producerar för kommersiella investerare, som både köper lägenheter och själva bildar bostadsrättsföreningar. Vi gör också flera andra saker kopplade till skidåkningen, till exempel har vi utvecklat en egen kollektion skidkläder.
Du är inte orolig över att er exploateringsverksamhet ska drabbas av bostadsfrossan i storstäderna?
– Man ska komma ihåg att prisuppgången i fjällen inte alls har varit så extrem som i Stockholms innerstad, det har funnits ett större utbud som hållit tillbaka priserna. Det vi nu ser i storstäderna är en sund korrektion efter flera års kraftig uppgång. Men blir det en härdsmälta på bostadsmarknaden kan det förstås även sprida sig till vår verksamhet.
Senaste vintern var lång och snörik och ni gjorde ett rekordresultat 2017/2018, hur väderberoende är ni?
– När jag började på Skistar trodde jag att vi var mer väderberoende än vi faktiskt är. Vår säsong är mellan jul och påsk, en mycket liten del av intäkterna kommer före och efter den perioden. Vi har kraftigt byggt ut vår snökapacitet och det gör att vi nästan alltid kan erbjuda bra förhållanden under högsäsongen, oavsett väder. Sedan är det ju inte bra om det är fyra stormdagar i sportlovsveckan, men det är ändå små variationer.
Ni köpte en skidanläggning St Johann i Österrike 2016 – kan det bli mer av den varan, hur ser er förvärvsstrategi ut?
– Investeringen i St Johann är ett försök att anpassa vår skandinaviska verksamhet till Centraleuropa. Det finns stora möjligheter, samtidigt som man ska komma ihåg att det är en annan skidkultur i Alperna. St Johan svarar bara för 3 procent av omsättningen. Det är ett test, går det bra kan det bli fler investeringar i Centraleuropa.
Det är VM i Åre 2019, vad betyder för Skistar?
– Stora evenemang skapar en framtidstro, vilket ger investeringar som också är positivt för Skistar. Samtidigt är Åre bara en av våra fem destinationer i Skandinavien. Den största effekten ligger nog i att vi bygger varumärket genom VM, den här gången är vi också titelsponsor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.