6 frågor: vd Lars Højgård Hansen

Invisio har haft en explosionsartad tillväxt de senaste fem åren. Vad ligger bakom?

– Det har funnits ett uppdämt behov inom Försvarsmakten, ett behov som fortfarande finns där. När soldater började återvända hem från krig i länder som ­Afghanistan och Irak kunde man konstatera att väldigt få hade haft tillgång till kommunikationsradio och en över­vägande majoritet hade drabbats av hörselskador. Den senare aspekten innebär förutom mänskligt lidande också att det är väldigt kostsamt för samhället. Våra produkter löser dessa problem och lite till, vilket nu börjar synas i vår försäljning.

Även lönsamheten skjuter i höjden. Hur ser er affärs­modell ut?

– Initialt har vi produktförsäljning, men över tid växer även våra återkommande intäkter. All forskning och utveckling finns i Köpenhamn och produktionen är utlagd på kontraktstillverkning, vilket har varit ett lyckokast givet att vi har en ­relativt fluktuerande order­ingång och att våra produktkostnader är fasta. Vi har även jobbat med lokala säljpartner runt om i världen, vilket har varit kostnads­effektivt. Sammantaget har det medfört en gynnsam resultat­utveckling.

Hur ser konkurrensen ut?

– Traditionellt har marknaden kontrollerats av stora tillverkare av hörselkåpor som till exempel 3M-ägda Peltor i Värnamo. Det finns några mindre företag som har uppvisat liknande lösningar som vi säljer, det vill säga öronsnäcka och en kontrollenhet på bröstet, men det är ingen som varit framgångsrik ännu och tecknat några avtal. Inte ens Racal i Storbritannien lyckades vinna på hemmaplan då vi kammade hem upphandlingen med brittiska försvaret förra året.

Vilka risker ser du?

– Främst att hantera den snabba tillväxten och hur vår orderingång fluktuerar mellan kvartalen. Invisio har ett tekniskt försprång, men även det faktum att vi redan har vunnit ett antal stora ramavtal till skillnad mot våra konkurrenter. Det tar minst fem år att ta sig in hos en kund och som ensam leverantör har man sedan många år att sälja sina produkter. Det kommer ta lång tid för våra konkurrenter att nå den position som vi har i dag.

Ni har en nettokassa på nästan 100 miljoner kronor. Er policy är att dela ut mellan 30 och 50 procent. Ska ­aktieägare räkna med en första utdelning nästa år?

– Inget är bestämt och hittills har vi inte dela ut några pengar, men det är en fråga för styrelse och bolagsstämma att bestämma. Våra ägare har hittills prioriterat tillväxt före utdelning. Vi kommer inte att vara ett förvärvsdrivet bolag då det inte finns mycket att köpa eftersom vi ligger så långt fram tekniskt sett.

Vad är den vanligaste missuppfattningen om Invisio bland investerare?

– En del rynkar på näsan åt att det handlar om försvarsindustri. Vi måste vara ärliga med vem vi säljer till, men det är inte vapen utan personlig skyddsutrustning. En annan sak är den fluktuerande och till synes slumpmässiga orderingången som ibland ställer till bekymmer. Vi är ett litet företag och det är så våra kunder gör sina affärer.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF