6 frågor: vd Henrik Eskilsson
Hur ser du på potentialen inom era tre affärsområden?
– Vårt största område Dynavox är verksamt på en väldigt underpenetrerad marknad och kan växa många år framöver. Även Pro har många potentiella tillämpningar som kan växa länge. Båda dessa affärsområden är av karaktären mer etablerade verksamheter och med egna finansiella mål.
Och inom Tech?
– Tech är i ett mycket tidigt kommersiellt skede men det börjar röra på sig. Vi befinner oss tidigt på adaptionskurvan för konsumentelektronik. Det finns en mycket god potential att bli stora och växa snabbt. Faktum är att omsättningen nästan fördubblades under första kvartalet och den externa försäljningen nästan fyrfaldigades, dock från relativt låga nivåer.
Vilket område kommer bli det största för ögonstyrning?
– Vi tror att en hårdvara med en ögonstyrningssensor kan förstå dig som användare som ingen annan. Den kommer veta att du är närvarande, vad du gör etcetera. Med ögonstyrning kan hårdvaran bli en mycket mer intuitiv partner och göra användargränssnittet mycket mer personligt. I en inte alltför avlägsen framtid så kommer det sitta ögonstyrning i alla datorer, speldatorer, smartphones och bilar. Fortfarande är det mycket som måste hända och utvecklas i form av billigare, mindre, strömsnålare sensorer och att mer stöd för ögonstyrning måste byggas in i de olika systemen.
Och vilket tillämpningsområde blir först?
– Om man ser till det senaste året har speldatorer varit den första konsumentmarknaden där ögonstyrning har gjort entré. Tobiis ögonstyrning finns inbyggd både i Aces och Dells speldatorer.
Förra året spenderade Tobii 328 miljoner kronor på F&U. Hur kommer det se ut framöver?
– Vi guidar inte specifikt. Både Dynavox och Pro är lönsamma affärsområden och har egna finansiella mål att gradvis över tid förbättra sin lönsamhet ytterligare. Vi har under senaste året ökat F&U-nivån inom Dynavox och Pro men har väl nu nått en nivå där vi har en bra kapacitet. Inom Tech lägger vi väldigt mycket resurser just nu. Marknaden befinner sig kommersiellt i ett tidigt skede samtidigt som vi ser en väldigt spännande utveckling framöver. Eftersom vi fortsätter att rekrytera personal så är det rimligt att F&U-nivån fortsätter att gå upp i närtid.
Finns det någonting som aktiemarknaden eller journalister missuppfattat kring Tobii?
– Det är värt att poängtera att Tobii inte bara är affärsområdet Tech utan även består av Dynavox och Pro. Det är också lätt att ha ett felaktigt tidsperspektiv på Tech. Det finns en oerhört spännande långsiktig potential och ögonstyrning kommer bli väldigt stort inom flera konsumentelektronikområden. Det kommer sitta ögonstyrningssensorer i en väldigt stor andel av konsumentelektronikprodukterna. Men det kommer krävas investeringar och kalendertid för att ta sig dit och nå en stor marknadsandel. Den här hysteriska pressen att det ska hända något nästa vecka kanske inte bäst avspeglar den långsiktiga värdegenereringen. Teknik och marknadsutveckling tar en del tid. Med det sagt så fyrfaldigades försäljningen inom Tech i det första kvartalet jämfört med föregående år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.