6 frågor: finanschef Sandra Gadd

Bokslutet från häromveckan togs emot väl av marknaden. Vad tar du med dig från det förra året?

– Till att börja med gick marknaden in i en ny fas under 2019. Under året har vi ju sett en tydlig trend mot konsolidering och att det blir svårare för vissa medel­stora spelare – man måste ha stora muskler på den här marknaden. Från och med sommaren var det ett väldigt högt tryck på marknaden: höga rabattsatser och många av spelarna på marknaden hade stora lager att hantera. Samtidigt växte Boozt extremt bra, 23 procent under året. Även under fjärde kvartalet, när flera konkurrenter hade det motigt och tvingades till vinstvarningar, lyckades vi hålla trycket uppe och leverera ett starkt förbättrat rörelseresultat. Det är det vi är mest nöjda med under 2019, speciellt i den här marknaden då man har ifrågasatt flera online-aktörers förmåga att tjäna pengar.

Boozts egna outlet, Booztlet, växte med 199 procent under året. Hur har den påverkat er lönsamhet?

– Man kan kanske tro att det skulle skära i marginalerna, men det är snarare en lönsamhetsbooster! Vi startade outleten för att få utrymme för produkter från restlagret, men så blev den så populär att vi till och med har fått köpa in varor från varumärkena till outleten. Vi gör strategiska inköp och gör jättefina marginaler på detta, vi har en ebit runt tio procent. Booztlet är vår stora grej inför 2020, där vi ser det som en liten hedge mot fullpris-Boozt. Vi växer helt fantastiskt och har verkligen momentum – folk gillar att göra bra affärer.

Hur profilerar ni er gentemot konkurrenterna?

– Vår viktigaste tillgång är vår höga genomsnittsorder, average basket size som det kallas. Den ligger omkring 800 kronor, vilket är väsentligt högre än våra konkurrenter. Zalandos, Asos och Nellys motsvarande korg ligger runt 500–600 kronor, samma för renodlade skönhetshandlare. Att värdet på våra genomsnittliga ordrar är så mycket högre beror på att vi riktar oss till en mognare kundgrupp – vi har fler kunder som är äldre än 55 än de som är yngre än 25. Vi har lite dyrare produkter, och det är väldigt viktigt för oss att vi håller oss i mid/premium-segmentet. Vi e-handlare har stora fasta kostnader för lagerhållning och frakt: oavsett om en kjol kostar 200 eller 2 000 kronor är det samma kostnad. Därför är det lättare att tjäna pengar ju högre värde på kundkorgen du har.

Den höga returgraden i e-handelsbranschen är intressant. Hur jobbar Boozt med sina returer?

– Vi har ganska många returer, det är en del av spelet. Returgraden ligger strax över 40 procent, och vi jobbar aktivt med att få ned den. I november inrättade vi en fair use-klausul som innebär att vi pausar kunder med abnormalt köpbeteende som upprepade gånger lägger ovanligt stora beställningar och returnerar nästan alla varor. Det kan handla om flera order per dag med runt 90 procent i retur. Men det är en väldigt liten klick, ungefär 0,3 procent av våra kunder, som berörs av denna policy.

Vad ligger i pipen för Boozt 2020?

– Vi tror att marknaden kommer gå igenom en stor förändringsresa under 2020, precis som vi såg tecken på i slutet av 2019. Det är hög press på våra varumärkespartners och den fysiska handeln. Vi ser en ökad konsolidering i branschen, och det finns många bolag som vill byta ägare, som säger att de inte kan växa vidare på egen hand. Som vi har kommunicerat tidigare så tror vi att det kommer finnas två, tre dominerande spelare på vår arena om några år. Vi har ambitionen att vara en av dessa.

Slutligen: hur påverkas ni av corona-viruset?

– En hel del av våra varor produceras i Kina. Vi har pratat med våra partners och många har ju detta under bevakning. Om viruset håller i sig är det klart att produktionen kan stanna av och göra att det blir svårare att få ut varor ur landet. Än så länge har vi inte fått några avbrutna leveranser, men klart är att vi håller detta under bevakning.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.