4 frågor: Vlad Suglobov, vd och medgrundare till G5 Entertainment

"Genom åren har vi bevisat att vår portföljstrategi fungerar."

Går det att separera ut investeringarna i marknadsföring via användarförvärv (ua) samt i spelutvecklingsutgifter (inklusive kapitaliserad utveckling) som handlar om tillväxt från den återinvestering som krävs för att bibehålla befintlig spelarbas?

– Det beror på spelet; dess livscykel, dess konkurrensposition i marknaden, dess intäktsnivå och vad du accepterar för lönsamhet. Där finns ett antal faktorer som hjälper bolag såsom vårt att upprätthålla ett spels livslängd, däribland kampanjer i (app-)butiker samt spelarinflöde från andra spel i portföljen.

På en diversifierad portföljnivå, vad tror ni är den nuvarande affärsmodellens mer långsiktiga avkastningspotential, om den fortsätter att skalas upp?

– När tillväxten kommer från våra internt utvecklade spel så finns det en potential för ökade marginaler samt en avkastning på investerat kapital som blir otrolig när det handlar om våra mer framgångsrika spel. Högre fasta kostnader kommer givetvis att motverka en del av den potentialen, men givet var våra marginaler befinner sig för stunden så har vi gott om utrymme för marginalexpansion. Exempelvis skulle till och med ett femprocentigt intäktstillskott från reklamintäkter, vilka rinner raka vägen ned till sista raden, göra stor skillnad (på lönsamheten).

Vad hoppas G5 få ut av att ha listat aktien för otc-handel i USA och är ni så här långt nöjda med mottagandet i kapitalmarknaden därborta?

– Mer än hälften av våra intäkter kommer från Nordamerika och våra mest jämförbara noterade branschkolleger handlas i USA, varav större delen av tiden till värderingsnivåer som är högre än G5:s. Därför bedömer vi att G5 blir relevant för en amerikansk investerarbas och därför ökar vi våra ir-ansträngningar för att öka medvetenheten och expandera investerarbasen. Här upplever vi definitivt ett intresse.

Avslutningsvis, varför ska utomstående privatinvesterare överväga att bli långsiktiga aktieägare i G5 på nuvarande aktiekursnivåer?

– Genom åren har vi bevisat att vår portföljstrategi fungerar. Vi har en solid grund med 20 befintliga spel som kan betala för både utvecklingen av nya spel och för täckning av marknadsföringskostnader på en kapacitetsnivå som i dag är större än den någonsin varit (i bolaget). För sex månader sedan fanns en osäkerhet kring huruvida intern utveckling med ett stort antal nyanställda skulle kunna producera bra spel. Nu har vi fått svaret med Jewels of Rome, som efter lanseringen i juni lyckades bli vår portföljs näst största spel på bara fyra månader (utifrån månadsintäkter). Bland de kommande tolv månadernas sju nya spellanseringar ser vi potential för fler framgångar i linje med, eller större än, Jewels of Rome. På det tillkommer införandet av reklamintäkter i både befintliga och nya spel. Så där finns ett antal drivare för tillväxt på översta raden och för vinsterna under kommande tolv månader samtidigt som (risken på) nedsidan förblir begränsad. Vad gäller aktiepriser går det inte att perfekt tajma marknaden, men så här billig har aktien inte varit på väldigt länge.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group