#33 Debaser: En sjuåring som rockar stenhårt

Visst går det att tjäna pengar på kultur. Sedan starten för sju år sedan har rockklubben Debaser ökat sin omsättning med i genomsnitt 43 procent per år.

“Jaha, vad kul att ha en klubb. Och vad gör du på dagarna?” Debaser är apart på Affärsvärldens tillväxtlista och har svårt att smälta in i de flesta företagssammanhang. Vuxna människor som tjänar pengar på festande och diggande lirar inte riktigt med Rotaryklubbar eller med Svenskt Näringsliv. Inte i ett land där ett riktigt jobb ska utföras mellan nio och fem och där ett framgångsrikt bolag ska ha många maskiner och sälja produkter som har med teknik och forskning att göra.

Annelie Telford, som är vd, delägare och medgrundare, verkar mån om att inte spä på myten om livet som klubbare. Det räcker inte att ha mössan på sig inomhus och känna massa sköna musiker för att bygga en lönsam klubbverksamhet.

– Man måste driva verksamheten med långsiktighet, aldrig gena i hörnen, man måste veta vad varumärket står för, ja det är alla de där tråkiga svaren, säger hon.

Fast det går inte att komma ifrån att det, låt vara vid sidan av riktigt företagande, måste finnas en viss feeling också. Det är helt avgörande att rätt artister väljs ut.

– Du får inte vara beroende av att följa trender, för du kan inte vara beroende av en publik som bara hänger med ett halvår. Skulle vi ha bara elektropop-artister ett halvår skulle vi inte klara oss länge.

– Vårt varumärke är vår musik. Vi får inte ha fel musik.

Vad som är rätt musik är lite svårt att svara på. Ledorden är att vara kommersiell med kvalitet. Som gruppen The Pixies var, tycker Annelie Telford. Namnet Debaser, som tagits från en gammal Pixies-låt, är ett slags påminnelse.

Nu är det inte själva biljetterna Debaser drar in mest pengar på. Affärsmodellen präglas av Ryanair-tänk. Det gäller att få in så mycket folk som möjligt i en lokal och få dem att konsumera så mycket det bara går där.

Även när The Times they are a-changin’ (för att citera Bob Dylan, som var ett verkligt prestigenamn när han var på Debaser Medis för ett par år sedan) verkar tillväxtsagan fortsätta. Fast kunderna har fått ändrade vanor. Detta bokslutsår, september till augusti, är prognosen att omsättningen ökar med tio procent. Men kunderna lägger mindre pengar på konserter, mer på mat och dryck.

– Vi har kvar nattklubbsbesökarna, de som går ut klockan elva på helgen. Men de renodlade konsertbesökarna, de som hänger på låset när vi öppnar och dricker fem drinkar, dem är det värre med.

– Det är fruktansvärt tråkigt när våra konserter inte är välbesökta, det är ju vår core business även om vi tjänar pengar på att besökarna äter och dricker hos oss.

Nu ser Debaser över sin verksamhet. Något dansband kommer inte upp på scenen, hur kvalitetsstämplat och publikdragande det än är, lovar Annelie Telford.

– Nej, inga dansband. Det handlar mer om att vi ska se över om vi ska ha lika många konserter som vanligt.

Samtidigt arbetar nattklubben med att utnyttja sitt varumärke mer. Om en vecka öppnar Debaser ett nytt ställe i Humlegården mitt i Stockholm. Utan konserter men med mat, dryck och rätt musik i högtalarna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.