24Sevenoffice ökar omsättning men vänder till förlust – ökat försäljnings- och marknadsföringsinsatser

Affärssystembolagets 24Sevenoffice redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade förlust mot föregående periods vinst.
24Sevenoffice ökar omsättning men vänder till förlust – ökat försäljnings- och marknadsföringsinsatser - penna rapport analys 1200
Genrebild. Foto: Unsplash
Omsättningen steg 24,1% till 51,5 miljoner kronor (41,5).

Ebitda-resultat blev -1,9 miljoner kronor (4,2).

Rörelseresultatet blev -17,3 miljoner kronor (1,7).

Resultatet före och efter skatt var -18,5 miljoner kronor (0,2).

Resultat per aktie hamnade på -0,27 kronor (-0,003).

“24SevenOffice fortsatte sin tillväxtresa i den tredje kvartal med en total omsättning på 51,5 miljoner kronor, en 24-procentig ökning från förra året. 24SevenOffice-teamet fortsätter att växa och vi bygger en organisation redo att ta företaget till nästa nivå. Vi ökar också våra försäljnings- och marknadsföringsinsatser på alla våra marknader i linje med tidigare kommunikation, vilket resulterar i en planerad negativ EBITDA för kvartalet”, kommenterar VD  Ståle Risa.

Risa kommenterar även framtiden.

“Vi är på rätt spår med den kommunicerade strategin för att leverera tillväxt tillbaka till tidigare nivåer inom nästa 3-4 fjärdedelar. Med den dragkraft vi har i företags-AI-marknaden med en betydande avtalsenlig intäkt från tecknade avtal som rullas ut de kommande kvartalen, intäkter från nya moduler, och effekter från de ökade investeringarna i försäljning och marknadsföring, vilket ger betydande hävstångseffekt för att leverera långsiktig tillväxt och avkastning på vår investeringar.”

24Sevenoffice, Mkr Q3-2021 Q3-2020 Förändring
Nettoomsättning 51,5 41,5 24,1%
EBITDA -1,9 4,2
EBITDA-marginal 10,1%
Rörelseresultat -17,3 1,7
Rörelsemarginal 4,1%
Resultat före skatt -18,5 0,2
Nettoresultat -18,5 0,2
Resultat per aktie, kronor -0,27 -0,003
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF