”2010 blir ett stort tv-år”

Lokal-tv var länge en nedläggningshotad förlustmaskin i TV4, som lämnar bokslut nästa vecka. I dag är det en sedelpress med marginaler över 35 procent. Är du lokaltidningarnas baneman, Jan Scherman?

Marknaden för tv-reklam backade 14 procent förra året. Hur klarade sig TV4?

-?Helskinnade, vilket betyder bra i det här sammanhanget. Vi tappade mindre än marknaden och tog alltså andelar. Bokslutet för 2009 är inte helt spikat men jag har preliminära siffror och rörelsevinsten var högre än 600 miljoner kronor, så mycket kan jag säga. (733 miljoner kronor 2008, reds anm.)

Vad beror det på?

-?Vi slog rekord i antalet nya annonskunder, 140 stycken. Det är fler och fler som prövar tv-reklam, helt enkelt, och det gäller framför allt hos våra lokala stationer. De ökade sin försäljning trots att det var ett tufft år och har nu en marginal över 35 procent.

Är det du och TV4, snarare än internet, som blir lokaltidningarnas baneman?

-?Det är uppenbart att vi nu konkurrerar front mot front med dem. Det har varit en lång och mödosam kamp och vi är fortfarande en liten spelare, men det är kanske det av våra områden som har den största potentialen.

Hur stor då?

-?Den lokala annonsmarknaden är värd 13-14 miljarder och vi har 3-4 procent av det. Vi håller på och analyserar hur mycket vi kan ta.

Den marknad som växer snabbast är annars sökordsannonsering på internet, men där är ni inte med. Hur går er on-line-satsning, egentligen?

-?Den visade svarta siffror under det senaste kvartalet, men det är ett område vi måste kämpa mer med. Vi måste också bli bättre på att få kunderna att välja alla annonsplattformar: alltså tv, webb, mobil men också print eftersom vi samarbetar med Expressen.

När tar ni steget fullt ut, slår ihop er webb med Expressens och utmanar Aftonbladet på allvar på nätet?

-?Vi arbetar reformistiskt och närmar oss varandra steg för steg. Men det är klart att den bästa lösningen är att samarbetet genomförs fullt ut. Det går åt det hållet, men jag vet inte när vi kommer dit.

När ni köpte Canal Plus

häromåret gick er soliditet från 70 till 10 procent. Vad gör ni åt skuldberget?

-?Canal Plus gick just över en miljon abonnenter och visade sitt bästa resultat någonsin förra året. Så den affären utvecklas väldigt väl och därmed klarar vi finansieringen. När vi köpte Canal Plus var det många som skrattade och tyckte att vi betalade för mycket. Jag tror det skrattet har fastnat i halsen nu.

Vad händer på programsidan?

-?2010 blir det största tv-året på länge. Vi har precis haft handbolls-EM och i sommar är det fotbolls-VM som vi delar med SVT. Vi har det kungliga bröllopet och så valet i höst. Och så kommer Arn-filmerna i tv. Det blir mycket att göra.

Vad tittar du själv på, om du inte får välja TV4?

-?Först och främst internationella nyheter på Sky, BBC och CNN. Och gärna På spåret, fast på SVT Play så att jag inte räknas in i tittarsiffrorna. Över huvud taget gillar jag frågesport men jag skulle nog inte ställa upp själv. Jag har kanske för mycket vinnarskalle för att våga riskera en förlust.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Stock Market