Emissionsguidens arbetsmetod

Nedan beskrivs hur Emissionsguiden arbetar. Om du efter genomläsning av nedanstående har frågor eller tips så får du gärna kontakta oss via i första hand emissionsguiden@afv.se.

Granskningsansvarig är Linus Gisborn som nås via linus.gisborn@afv.se eller 0765864501.

Ansvarig utgivare är Peter Benson som nås via peter.benson@afv.se eller 0706301366.

 

AVGRÄNSNINGAR

Emissionsguiden granskar endast nyemissioner där ett börsbolag tar in likvida medel av någon väsentlig betydelse.

Av fokus- och resursskäl måste Affärsvärlden välja bort ett antal nyemissioner. Antingen för att de inte hinns med eller för att de ligger klart utanför vår avgränsning. Följande typer av emissioner exkluderas som regel:

  • Apportemissioner och liknande som huvudsakligen görs till säljarna i samband med företagsförvärv.
  • Incitamentsrelaterade emissioner kopplade till personaloptioner och liknande.
  • Mindre väsentliga nyemissioner av olika slag. Det kan handla om väldigt små emissionsbelopp eller andra faktorer som gör intresset lågt. Under perioder då Afv har mindre resurser så kommer vi anpassa prioriteringarna därefter.

OBS: Syftet med Emissionsguiden är att granska emissionsvillkoren. Syftet är inte att djupdyka i själva verksamheten eller värdera aktien. Däremot länkar Emissionsguiden i förekommande fall till relevanta aktieanalyser från Affärsvärlden.

 

FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Affärsvärldens Emissionsguide eftersträvar en balans mellan flera olika intressen.

  • Investerarnas intresse av att få så snabb information som möjligt.
  • Emissionsguidens behov av att med begränsade resurser på kort tid granska många bolag.
  • Allas intresse av att undvika felaktigheter och missförstånd.

Ett sätt att hantera detta är via hög transparens mot såväl läsare som börsbolag och rådgivare.

 

KRONOLOGISK ARBETSMETOD

1.  Startpunkten är alltid att ett bolag släpper ett pressmeddelande om nyemission där emissionsvillkoren framgår. Här fattar Affärsvärlden ett beslut om huruvida den aktuella emissionen ska granskas eller ej.

2.  Om beslutet är att granska nyemissionen så söker vi av villkoren efter eventuella flaggor så som de är definierade i Emissionsguidens ramverk. Samtidigt fångar vi upp grundläggande basdata om emissionen som är bra som beslutsunderlag för en investerare.

3.  Affärsvärlden publicerar baserat på ovanstående en kortfattad första artikel innehållande basfakta och från fall till fall vissa initiala observationer eller frågeställningar.

4.  Samtidigt mejlar Emissionsguiden@affarsvarlden.se till bolaget med Emissionsguidens preliminära bedömning av tillämpliga varningsflaggor och eventuellt andra frågeställningar till bolaget. Av mejlet framgår att Affärsvärlden planerar en andra artikel nästföljande dag och alltså önskar skyndsam återkoppling med skriftliga kommentarer.

5.  Affärsvärlden tar ställning till svar från bolaget enligt följande principer.

  • Eventuella fel rättas snabbt och prestigelöst.
  • Emissionsguiden utgår från privatinvesterarens perspektiv. Relevant information om villkoren ska finnas i pressmeddelandet rörande beslutet om företrädesemissionen, och inte behöva eftersökas på andra sätt.
  • I alla former av bedömningsfrågor har Affärsvärlden/Emissionsguiden tolkningsföreträde.
  • Om Affärsvärldens Emissionsguide och bolaget har olika åsikter och bolaget givit relevanta kommentarer så brukar Emissionsguiden citera eller återge dessa i anslutning till respektive flagga.
  • Affärsvärldens analytiker träffar ofta och gärna börsbolag men av stringens- och tidsskäl måste Emissionsguidens granskare som regel hålla sig till skriftlig kommunikation. Se även andra punkten ovan.
  • Tidsfaktorn och det journalistiska formatet medger inga alltför långa eller alltför detaljrika informationsutbyten.

6.  Oavsett om bolaget har svarat eller inte på frågorna i Affärsvärldens mejl så publicerar Affärsvärlden vanligtvis en andra artikel dagen efter den första. I denna artikel framgår vilka varningsflaggor Affärsvärldens Emissionsguide ser i den aktuella nyemissionen och i vilken mån bolaget har svarat på Affärsvärldens frågor. Detta är ofta men inte alltid en kommenterande artikel med inslag av råd till läsaren. (Vid riktade emissioner slutar Emissionsguidens granskning ofta vid denna punkt medan den som regel fortsätter när det gäller företrädesemissioner.)

7.  När prospekt eller memorandum för en företrädesemission publiceras så läser Emissionsguidens granskare även detta. Och när handel med Teckningsrätter inletts så tillkommer ytterligare relevant information för bedömningen av företrädesemissionen.

8.  I detta skede aktuellt med en tredje artikel med uppdatering om situationen runt företrädesemissionen. I den mån det är aktuellt med nya varningsflaggor så mejlar Emissionsguiden normalt bolaget i förväg för kommentarer.

9.  När teckningstiden är slut och bolaget har offentliggjort utfallet så publicerar Afv en fjärde artikel som vanligtvis också är den sista. Här redogör Afv för utfallet av företrädesemissionen och summerar tidigare varningsflaggor och eventuellt retroaktivt tillkommande flaggor för exempelvis ej fulltecknad emission.


Ovanstående punkter 1-9 beskriver den normala arbetsmetoden. Avvikelser kan förekomma från fall till fall. Det är också så att Emissionsguiden är en ny företeelse som kommer vidareutvecklas med tiden. Det innebär att flaggor och bedömningskriterier kan ändras, tillkomma eller tas bort längre fram och då kanske med retroaktiv verkan.

 


Läs mer om Emissionsguiden:

 

Läs emissionsguiden

 

Flaggor vid nyemissioner

 

UPPDRAG OCH ÖVERGRIPANDE FUNKTION