Aktieråd
Peak pessimism i H&M?
Klädjätten H&M:s kapitalmarknadsdag på onsdagen bjöd på en hel del optimism från ledningen. Visserligen blir 2018 ett utmanande år, i synnerhet det första halvåret då bolagets överlager ska reas ut. Men från 2019 och framåt väntar bättring. Affärsvärlden Analys+ försökte sätta siffror på prognoserna och konstaterade igår att potentialen i aktien är riktigt god, om ledningen levererar.
Få vågar dock räkna med att vd Karl-Johan Persson lyckas vända skutan. Misstron mot bolaget och aktien är just nu i det närmaste total. På två år har aktien nästan halverats och från toppnivåerna i mars 2015 har 62 procent av börsvärdet gått upp i rök. Men kanske närmar vi oss någon form av kapitulation?
REKORDFÅ KÖPREKOMMENDATIONER
Diagrammet nedan visar fördelningen av analytikernas rekommendationer på H&M-aktien 1998–2018, där rött betyder sälj/minska, gult vänta/neutral och grönt köp/öka.
hm_misstro.PNG
Källa: Factset.
Slående är att H&M, bolagets fantastiska historik till trots, över tid inte varit någon ständig analytikerfavorit. Inte ens när bolaget levererat som bäst och aktien rusat, och analytikerna normalt brukar stämma in i hyllningskören, har aktien varit unisont älskad. Det har hela tiden funnits en ganska stor skara skeptiker.
Så sent som i augusti i fjol var det emellertid en dryg tredjedel av analytikerna som trodde på aktien. Men dessa har successivt kapitulerat. I skrivande stund är det bara 2 av 31 analytiker, drygt 6 procent, som har en positiv syn på H&M-aktien. Det är en rekordlåg nivå.
H&M – EN BLANKNINGSFAVORIT
Samtidigt är H&M-aktien hårdblankad. Av FI:s blankningsstatistik, som täcker positioner på över 0,5 procent av kapitalet, är det två hedgefonder som totalt är korta 1,27 procent av aktierna. Dessa är AQR Capital Management och Marshall Wace. Men utöver dessa verkar en hel del hedgefonder sitta på mindre blankningspositioner.
Utdraget nedan är från mäklarfirman Jefferies H&M-analytiker som efter kapitalmarknadsdagen konstaterade att cirka 17 procent av freefloaten är utlånad. Enligt Holdings är freefloten i H&M 58 procent. Det skulle innebär att nära 10 procent av aktierna i H&M är blankade. Hittills har blankarna varit rätt på bollen, men om H&M skulle överraska positivt kan det bli trångt i nödutgången när blankarna ska täcka.
hm_jefferies.PNG
Källa: Jefferies.
Vad talar då för en vändning förutom ledningens optimism? Affärsvärlden Analys+ skulle vilja lyfta fram två faktorer:
1.) TILLFÄLLIG MODE-/SORTIMENTSMISS?
Ett av H&M:s problem har varit en dålig höst-/vinterkollektion som dragit upp lagernivåerna. Följden blir reor, bruttomarginalpress och sämre lönsamhet.
Frågan är dock hur mycket av den svaga försäljningen som handlar om den förändrade klädmarknaden, respektive en kortsiktig modemiss. Givet att e-handeln inte slagit till över en natt talar det mesta för att det i huvudsak bör vara en mode-/sortimentsmiss. Sådana brukar vara kortsiktiga problem. Och det har hänt förr.
1999/2000 föll H&M:s rörelsevinst överraskande med 18 procent efter en sådan fadäs. Så här skrev dåvarande vd:n Rolf Eriksen i vd-ordet i årsredovisningen:
“Resultatet belastas framförallt av prisnedsättningar, som var 600 miljoner kronor större än föregående år. Nedsättningarna beror på den obalans som fanns i sortimentmixen mellan plagg med hög modegrad och basmode under våren och sommaren. Detta följdes av en onormalt varm höst som medförde en minskad försäljning av framförallt ytterkläder. Mode är en färskvara och H&M säljer cirka 400 miljoner artiklar om året.
I år inträffade en stark modesvängning – från att ha varit minimalistiskt i grått och svart till starka färger och mönster i hippiestil. Vi missade inte i modet, men balansen i sortimentmixen blev under våren och sommaren inte rätt då vi satsade för mycket på varor med hög modegrad.
Vi bedömer dock att vi nu kommit till rätta med detta. De stora volymerna skall utgöras av basmode inom varje enskilt koncept. Men jag vill samtidigt betona att det är viktigt för vår profil att vi fortsätter att ha kläder med hög modegrad. Dock i rätt volymer.”
2.) VALUTAVINDEN VÄNDER
Så här står det i H&M:s årsredovisning för 2016:
”Nästan hälften av koncernens försäljning sker i EUR och koncernens mest betydelsefulla inköpsvalutor är USD samt EUR. Förändringar i USD gentemot EUR är den enskilt största valutatransaktionsexponeringen inom koncernen. Snabba och stora valutafluktuationer framför allt när det gäller inköpsvalutan EUR kan få en betydande påverkan på inköpskostnaderna, även om detta får betraktas som relativt konkurrensneutralt över tid.”
Från april 2014 till februari 2017 tappade euron över 23 procent mot dollarn, en rörelse som givetvis påverkat H&M:s lönsamhet negativt. Men därefter har det vänt. Senaste året har euron stärkts med hela 18 procent mot dollarn. Vi har tidigare lyft fram sambandet mellan H&M:s rörelsemarginal och EUR/USD-kursen, se diagram längst ner i denna artikel.
POSITIVA ÖVERRASKNINGAR ANDRA HALVÅRET?
Det råder inget tvivel om att klädmarknaden förändrats i grunden av skiftet till ökad e-handel med allt vad det innebär i termer av ökade investeringar, tuffare konkurrens och möjlig prispress. Men H&M:s lönsamhetstapp handlar också om två faktorer av mer kortsiktig karaktär där en mean-reversion, återgång till det normala, skulle kunna stärka rörelsemarginalen och tvinga de extremt pessimistiska analytikerna att skriva upp sina prognoser. På valutasidan är förändringen redan på väg, och vad gäller mode-/sortimentsfrågan lär vi ha svaret under andra halvåret.
Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus
Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.