Intressant högriskaktie på radarn

ANALYS Greater Than vill förändra den konservativa försäkringsbranschen. Teknikaktien är intressant för långsiktiga högriskportföljer, men än finns för många osäkerhetsfaktorer för att Affärsvärlden ska sätta köp.

VÄNTA Fintech-festen bland de svenska startup-bolagen verkar aldrig ta slut. Stockholm har fostrat bolagssuccér som Izettle, Klarna och Lendify, som alla har överösts med riskkapital och mediautrymme.

Försäkringsbranschens digitala förändring har dock skett mer i det dolda. Insurtech har emellertid bubblat upp som en ny trend bland startup-bolagen, även om den ännu inte tycks ha fått ett brett genomslag. Branschen beskrivs ofta som trögrörlig, vilket flera av försäkringsuppstickarna har fått erfara.

Liksom inom fintech ska insurtech, via buzzwords som algoritmer och artificiell intelligens (ai), effektivisera och förbättra kundupplevelsen i en tidigare rigid bransch. Inom försäkringsbranschen kan ai-teknik individualisera riskbedömningen och därmed erbjuda mer rättvisa premier till försäkringstagarna.

Det är precis det First North-noterade Greater Than (GT) gör. Bolaget utvecklar lösningar inom det heta bilförsäkringssegmentet “betala som du kör”. Användarens körbeteende registreras och sedan görs en bedömning av förarens skaderisk. Ju mer riskfyllt körbeteende och ju längre körsträcka, desto högre premie får försäkringstagaren betala.

Greater Thans teknik kallas Enerfy och består både av hårdvara och molnbaserad mjukvara. Hårdvarans betydelse minskar dock i takt med att bilarna blir allt mer digitaliserade och kan samla in användarinformationen.

Försäljningsmodellen bygger på en månadskostnad per användare. Kostnaden varierar mellan 0,5 och 5 euro per månad och användare, beroende på den sålda volymen. Greater Thans största kunder i dag är det svenska försäkringsbolaget Moderna och det danska försäkringsbolaget Tryg.

Bolaget grundades 2004 av Sten Forseke, som under årens lopp har samlat ihop en namnkunnig styrelse. Ordförande är den tidigare Telia-vd:n Lars Berg. Han är ackompanjerad av grundarens syster Karin Forseke, tidigare vd på Carnegie. I styrelsen sitter också Fredrik Rosencrantz, tidigare chef på Zurich Insurance (ZI), som högst troligen har haft ett finger med i spelet när bolaget i november ingick ett samarbete med just ZI samt hyrbilsföretaget Sixt på Irland.

Även om huvudmarknaden fortfarande är Norden så expanderar Greather Than fort ut i världen. Utöver uppdraget på Irland valdes bolaget i höstas till teknisk plattform för det internationella mästerskapet i smart bilkörning (FIA). GT har därtill nyligen startat dotterbolag i Singapore.

Ökande konkurrens är samtidigt det absolut största hotet mot Greater Than. Dels i form av techjättar som Google och Amazon, men också från hittills okända spelare. Dessutom finns en risk att biltillverkarna, som innehar alltmer data om förarnas körbeteende, kommer samarbeta direkt med försäkringsbolagen, som har stor erfarenhet av riskbedöming, och utan mellanhänder, som Greater Than är.

Svenska Paydrive är en av konkurrenterna i Sverige. Bolaget grundades 2013 och i dag har runt 8 500 användare. När Paydrive tog in 30 miljoner kronor från den norska försäkringsjätten Gjensidige i slutet av 2017 var det till en total bolagsvärdering på 90 miljoner kronor. Därmed betalade Gjensidige drygt 30 gånger Paydrives omsättning.

Marknaden värderar i dag Greater Than till 486 miljoner kronor på en omsättning på 13,9 miljoner kronor och en rörelseförlust på 18,8 miljoner kronor för 2018. Det innebär en något högre värdering än Paydrive för drygt 1,5 år sedan.

Å andra sidan är bolagen inte helt jämförbara. Den största skillnaden är att Paydrive är en försäkringsförmedlare, där Gjensidige är exklusiv försäkringsgivare, medan Greater Than däremot är ett renodlat teknikbolag, som säljer white label-produkter till både försäkringsbolag och biltillverkare.

Då Greater Than inte har förbundit sig exklusivt till något företag har det i teorin möjligheten att nå samtliga biltillverkare samt försäkringsbolag. Naturligtvis är detta inte möjligt, bolaget har endast 15 anställda i Sverige, men klart är att bolaget har en marknad med stor potential framför sig.

Hur mycket är då marknaden värd? Greater Than vill inte dela med sig av prognoser eller finansiella mål, vilket gör caset svårbedömt.

I en mycket förenklad kalkyl där Affärsvärlden estimerar att hälften av alla bilar i Sverige har en digital försäkring så uppgår marknaden till drygt 2,5 miljoner bilar. Om Greater Than tar en tredjedel av enbart denna svenska marknad har de en årlig intäkt på, grovt uppskattat, 21 miljoner kronor. Då har vi inte räknat in ens några av våra nordiska grannmarknader.

Likaså är det svårt att sia om hur mycket kapital bolaget kommer behöva innan de vänder till vinst. GT har tagit in runt 25 miljoner kronor per år de senaste åren, och det är inte omöjligt att ytterligare kassatillskott behövs inom ett år. Institutionella ägare, som hedgefondfirman Keel Capital samt Handelsbanken Fonder, har varit med i tidigare emissioner, och mycket talar för att de kommer fortsätta vara det.

Efter det senaste årets kursuppgång på drygt 80 procent känns värderingen ansträngd, men sett till Paydrives värdering för 1,5 år sedan skulle man ändå kunna motivera ett köp i aktien. Det som talar för ett köp är chansen att få vara med i början av den växande marknaden för digitala försäkringar.

Men mycket är redan inprisat i aktien. Ponera att Greater Than i framtiden kommer värderas till 20 gånger rörelseresultatet, ebit. Det skulle kräva ebit på 25 miljoner kronor för att försvara dagens börsvärde och aktiekurs. Om bruttomarginalen stärks till att åter nå nivåer runt 60 procent, medan rörelsekostnaderna behålls på 40 miljoner kronor per år, skulle ett ebit-resultat på 25 miljoner kronor nås först vid en omsättning på runt 108 miljoner kronor. Jämför det med årets rekordförsäljning på 13,9 miljoner kronor och beakta försäkringsbranschens trögrörlighet så känns ett sådant försäljningsmål avlägset – även om vi tar med de nya geografiska marknaderna i beräkningen.

Utöver detta ser Affärsvärlden flera risker i horisonten. Först och främst det växande konkurrenshotet, men därutöver finns det flera än så länge obesvarade frågor vad gäller lönsamheten i Greater Thans produkter. Det gäller delvis bolagets egna marginaler men också för kundernas, försäkringsbolagen, erbjudanden.

De grumliga utsikterna i kombination med den höga värderingen gör att Affärsvärlden håller sig från köpknappen. Men vi lär hålla både ett och två ögon på Greater Than i framtiden.

 

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

!function(e,t,s,i){var n=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(“script”)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^/{2}/.test(i)&&(i=d+i),window[n]&&window[n].initialized)window[n].process&&window[n].process();else if(!e.getElementById(s)){var r=e.createElement(“script”);r.async=1,r.id=s,r.src=i,o.parentNode.insertBefore(r,o)}}(document,0,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF