Analys IPO-guiden Zoomability
Zoomability: Lång väg till framgång
Zoomability (teckningskurs 10 kr) har utvecklat och säljer ett eldrivet terrängfordon anpassade för funktionshindrade. Fordonet kan ta sig fram i tuff terräng och ger den funktionshindrade föraren ökad självständighet och livskvalitet.
Bolagets grundare började utveckla en prototyp år 2005. Zoomability har huvudkontor i Västerås och säljbolag i USA. Bolaget har 7 anställda. Under den senaste tolv månadersperioden uppgick omsättningen till 7,5 Mkr. Rörelseresultatet under motsvarande period var cirka −2 Mkr.
Zoom Uphill lanserades 2011 och bolaget har sålt 700 stycken ”Zoomar” sedan dess. Varav 300 stycken till USA som också är den största marknaden. I USA utpekas krigsveteraner som en stor kundgrupp. Försäljning har även skett i Sverige, Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Spanien, Storbritannien, Norge, Finland och Australien.
Det finns idag ett antal konkurrenter till Zoomability. Ett exempel är Permobil som ägs av svenska Investor. Zoomability menar att deras Zoom Uphill har en del konkurrensfördelar mot andra fordon. Exempelvis att de kan ta sig fram snabbare och säkrare samt är betydligt mer anpassade för svårare terräng.
I memorandumet framgår att det är svårt att uppskatta hur stor bolagets primära marknad för funktionshindrade är idag. Den totala marknaden för eldrivna två- och fyrhjulingar är värd miljardbelopp. Marknaden är med andra ord stor, även om Zoomability bara adresserar en mindre del av denna.
Zoomability tar in 8 Mkr för att stärka bolagets finansiella ställning och öka synligheten. Emissionslikviden skall bland annat användas för att sänka produktionskostnaderna samt öka fokus på sälj och marknadsföring.
IPO-GUIDE | Zoomability |
Lista | Spotlight |
Omsättning rullande tolv månader | 8 Mkr |
Antal anställda | 7 |
Teckningskurs | 10,00 kr |
Rådgivare | |
Storlek på erbjudande | 8 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 21 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 2 Mkr (18,8% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 100% |
Investerare som ska teckna i IPO | Ted Tigerschiöld, Stockholms Bergteknik (25% i åtagande) |
Garanter | Fårö Capital (75% i åtagande) |
Flaggor** | Nio flaggor |
Sista teckningsdag | 2019-07-12 |
Beräknad första handelsdag | 2019-08-05 (24 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). | |
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. | |
Källa: SvD Börsplus / bolaget |
Nio flaggor
Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter bland 24 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter drygt 130 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 4,2 för mikrobolag. En flagga är alltså inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Börsplus hittar åtta flaggor i Zoomability, att jämföra med 4,2 som är genomsnittet för mikrobolagsnoteringar.
# Högt garantiåtagande
Efter över 150 undersökta IPO-er finner Börsplus ett starkt empiriskt samband mellan ett högt garantiåtagande och svag kursutveckling. Det låter tryggt med garanter men förmodligen är det ofta ett tecken på svaghet eller desperation. Om IPO:n misslyckas blir säljtrycket stort eftersom garanterna oftast säljer ut.
Zoomability är täckt av garantiåtaganden till cirka 75 procent.
# Hög emissionskostnad
För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Börsplus hissar flagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.
Zoomability betalar cirka 2 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 18,8 procent av erbjudandet.
# Tveksamma incitament
Tveksamma incitament är Börsplus samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.
Under rubriken ”Närstående avtal” framgår det att Zoomability har ett avtal med Sthlm Capital Advisory AB där Zoomabilitys ledamot Christian Kronegård är både VD och ledamot. Uppdraget avser projektledning vid bl.a. upprättande av dokumentation och handlingar i samband med noteringen.
Det framgår dock inte att Sthlm Capital Advisory ingår i New Equity Venture gruppen. Det är relevant då New Equity Venture är näst största ägare Zoomability. Det anges inte heller vad Zoomability betalar för detta (mer än att det är marknadsmässigt). Flagga ges för att uppdragstagare i noteringen äger aktier och att beloppet inte specificeras.
# Rabatterad emission tätt inpå IPO
Det förekommer att bolag en kort tid inför IPO gör nyemission till en värdering som är rejält mycket lägre än vid noteringen. Det kräver en förklaring. Har det hänt mycket i bolaget på kort tid är man kanske inte mogen för notering? Var det en kompisemission så vill man också veta varför. En variant av kompisemission är extra förmånliga optionsprogram.
I februari 2019 gjordes en företrädesemission till aktiekursen 5 kr som motsvarar hälften av IPO-kursen på 10 kr.
# Bristfällig information
Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.
I presentationen av styrelsen framgår att Sven-Erik Hattenhauer inte äger några aktier i Zoomability medan det i ägarförteckningen anges att Abelco Investment Group äger 20 000 aktier och att det bolaget kontrolleras av Hattenhauer. Om han kontrollerar dessa aktier borde det ha nämnts under styrelsepresentationen. Det hade också underlättat om det angetts hur mycket han kontrollerar av Abelco Investment Group.
Det framgår inte vilka bolagsengagemang som CFO:n har.
# Udda val av rådgivare
IPO-bolag har oftast de rådgivare som är motiverat av deras storlek och kvalitet. Avvikelser från mönstret kan vara ett varningstecken. Farligast är när ingen rådgivare alls vill skylta med sitt namn.
Det är en dålig signal när ingen rådgivare vill bli förknippad med en notering. IPO-guiden har som policy att utdela dubbla flaggor när ingen huvudrådgivare anges i memorandumet. I Zoomability finns ingen huvudrådgivare angiven och bolaget tilldelas därför två flaggor för detta.
# Oseriöst intryck från prospekt
Ett prospekt som andas hastverk eller vårdslös “haussighet” ger inget bra intryck. Stavfel och sifferslarv i ett prospekt leder till misstanken att bolaget också slarvar i de dagliga affärerna.
Det inger inget förtroende när man ser “XX” istället för första teckningsdatum för emissionen under avsnittet Villkor och anvisningar.
Aktier har på flera ställen inte räknats om i prospektet för genomförd omvänd split. Det blir förvirrande när det under styrelsens presentation framgår att Ted Tigerschiöld äger 43 078 790 aktier medan det i ägartabellen anges att han äger 430 778 aktier.
# Försenad process
När en noteringsprocess försenas är det ofta något dåligt som ligger bakom. Strul med teckningsåtaganden? Bråk med rådgivare/garanter? Ouppfyllda listningskrav?
Zoomability förlängde teckningstiden med fyra dagar och senarelade även första handeldagen.
Börsplus syn på Zoomability
Det här är en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med minimala intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.
———
1. Incitament nyckelpersoner
Ledning och styrelse i Zoomability kommer äga drygt 26 procent av aktierna efter noteringen. Största ägare är Ted Tigerschiöld som för övrigt är släkt med Patrik Tigerschiöld, ordförande i investmentbolaget Bure.
Vd Pehr-Johan Fager äger inga aktier. Styrelseordförande Karl Axel Sundkvist eller några av de andra ledningspersonerna eller styrelseledamöterna äger inte heller några aktier i Zoomability. Det ser vi som ett minus.
2. Track record nyckelpersoner
Pehr-Johan Fager är VD sedan januari 2018 och sitter även i styrelsen i Zoomability sedan mars 2018. Fager har över 25 års erfarenhet från ledande befattningar inom medicinteknikindustrin. Han har under de 12 senaste åren arbetat som managementkonsult med fokus på att hjälpa företag att utvecklas och bli lönsamma. Fager är för övrigt även ordförande i Riksförbundet Hälsofrämjandet.
Ordförande Karl Axel Sundkvist är ekonom och arbetar med ledar- och organisations- samt prestationsutveckling inom näringsliv, offentlig verksamhet samt inom idrotten. Han är även styrelseledamot i Tikspac som är noterat på Spotlight.
I styrelsen sitter även Sven-Erik Hattenhauer som är VD för Abelco Investment Group som är noterat på NGM. Hattenhauer sitter även med i styrelsen för noteringsaktuella Quickbit.
3. Trovärdighet för produkt och strategi
Fordonet monteras i Sverige (av Ferex AB) som bygger bottenplattan och även sköter slutmonteringen. Komponenterna köps in från exempelvis Kina men även i Sverige. Bolaget menar att de kan anlita olika typer av kontraktstillverkare för montering om/när expansion sker.
I januari 2019 tog Zoomability in pengar (5,4 Mkr av totalt 10 Mkr tecknades). Då skrev bolaget en hel del om att starta produktion i Kina. I nuvarande memorandum nämns ingenting kring detta.
VD Pehr-Johan Fager svarar: ”Ja vi nämnde Kina då vi haft kontakter där sedan mer än ett år tillbaka och diskuterat eventuell möjlighet till produktion där. Jag har personligen också jobbat med Kina i några bolag sedan 20 år tillbaka. Just nu är det dock inte aktuellt, men vi har flera av våra vitala komponenter som vi köper in från Kina”.
I fjol var bruttomarginalen cirka 38 procent. Ett viktigt fokusområde för Zoomability framöver verkar vara att minska produktionskostnaderna för att stärka marginalen ytterligare. Ambitionen är att minska produktionskostnaderna med 25 procent. Detta skall göras genom effektivisering i inköp och logistik, men även byte av vissa komponenter.
Användarna av Zoom Uphill verkar uppskatta fordonet som verkar ge ökad livskvalitet. Nedan följer en bild över hur konkurrensen ser ut (från memorandumet, klicka på bilden för att förstora).
Som synes i bilden kostar fordonet Zoom Uphill cirka 120 000 kronor. Det är i mellanskiktet relativt de nämnda konkurrenterna.
Direktförsäljning och distributionsförsäljning utgör ungefär 50 procent vardera. Men detta varierar en del mellan enskilda år enligt vd.
Bolaget menar att de inte tidigare haft råd att delta på mässor och evenemang. Detta skall nu prioriteras högre. Zoomability skall även anställa en produktchef som skall ha ett helhetsansvar för produkten.
”Vi kommer också att kunna ge våra distributörer och återförsäljare bättre stöd med den nyanställda produktchefen” menar VD Pehr-Johan Fager.
Det är möjligt att avsaknaden av pengar som kan satsats på diverse aktiviteter har varit en anledning till att försäljningen inte tagit rejäl fart. Oavsett så tycker vi att bevisbördan ligger på bolaget här.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
- Försäljningsframgångar i USA och/eller Europa.
Det finns ett par viktiga värdedrivare framöver. Exempelvis att öka tillväxttakten generellt samt att minska produktionskostnaderna och därmed stärka bruttomarginalen.
Zoomability i ett optimistiskt scenario
Zoomability | Idag | Tänkbart 20222 |
Avklarad milstolpe | Utvecklad produkt och befintlig försäljning | Omsättning 60 Mkr |
Kommande värdedrivare (i) | Större orders, sänkta produktionskostnader, nya distributionsavtal | Nya modeller som riktar sig mot fler segment |
Värderingsmodell (ii) | e.m | P/S 1x |
Resultatnivå, årstakt | Cirka -2 Mkr | positivt |
Börsvärde, Mkr (iii) | 21 Mkr | 60 Mkr |
Optimistisk vinstchans (iv) | 190% |
Tabellförklaring
Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.
(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.
(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.
(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Börsplus (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Börsplus optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.
(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.
Optimistiskt scenario
Om marknadsacceptansen för Zoomability och deras fordon blir stor så finns sannolikt bra uppsida i aktien.
I vårt optimistiska scenario räknar vi med att bolaget omsätter cirka 60 Mkr år 2022. Många av de noterade fordonstillverkarna värderas vanligtvis inte speciellt högt sett till omsättningen.
Zoomability säljer dock en nischprodukt där konkurrensen sannolikt är lägre. En multipel på 1 gånger försäljningen ger en ganska bra uppsida.
Pessimistiskt scenario
Den största risken är att marknadsacceptansen för fordonet fortsatt är låg och att försäljningsframgångarna uteblir. Då är nedsidan i aktien stor.
Även finansieringsfrågan är en nyckelfråga för bolaget. I januari 2019 genomförde bolaget en kapitalanskaffning. Målsättningen var att ta in 10 Mkr. Bolaget fick dock enbart in drygt hälften av pengarna (5,4 Mkr).
Börsplus slutsats
Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.
Zoomabilitys satsning på eldrivna enmansfordon för funktionshindrande verkar skapa ett stort värde och livskvalitet för användarna.
Produkten har dock varit på marknaden i nästan 10 år utan att försäljningen tagit rejäl fart. Vi är tveksamma till varför bolagets skulle lyckas nu. Här ligger besvisbördan helt klart på bolaget.
Insiderägande i Zoomability är dessutom obefintligt undantaget den nya styrelseledamoten Ted Tigerschiöld. Det är inger inget förtroende. Rekommendationen blir teckna ej.
Så ser Börsplus på förhoppningsbolag
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Börsplus slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
1 eller 2 = Sälj
3 eller 4 = Neutral
5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser