Zetadisplay: Friskt vågat

Zetadisplay, inom digital skyltning, presenterade nya finansiella mål under kvartalet. Ambitionen är att till 2022 dubbla de repetitiva intäkterna och mer än trefaldiga rörelseresultatet. Lyckas det ska aktien upp rejält.
Zetadisplay: Friskt vågat - 939c0193-a9f0-43cb-bf5c-368c54809692fitcroph450q80upscaletruew800sd1d4f104b1f481ac5096ba3f1847f671e8fbfcf8

Zetadisplay (22,40 kr) sysslar med digital skyltning till butiker, arbetsplatser och offentliga miljöer. Det kan handla om saker som att utrusta en klädbutik med skärmar som visar marknadsföring eller lösningar för en snabbmatskedja som vill visa sina menyer digitalt.

Zetadisplay designar lösningen, köper in och anpassar skärmar, samt installerar de mjukvaror som hanterar innehållet.

Från 2015 och framåt har bolaget växt en hel del efter förvärv i bland annat Finland, Norge och Nederländerna. Detta tillsammans med ett par större beställningar har petat upp omsättningen över 400 Mkr på årsbasis.

Några viktiga händelser som skett senaste månaderna är följande:

  • Vd sedan tio år Leif Liljebrunn kliver av och ska i stället jobba med bolagets förvärv. Det är positivt att han finns kvar i bolaget, men negativt att man inte planerat det lite bättre med en färdig efterträdare på plats. Bolaget håller nu på att leta ny vd med hjälp av en extern rekryteringsfirma vilket skapar extra osäkerhet.
  • Zetadisplay har emitterat stamaktier för att lösa in bolagets preferensaktie. Eftersom ”preffen” handlades över inlösenkursen innebar det en rejäl kursförlust för preferensaktieägarna. Något som vi varnade om för bara några månader sedan. Ur stamaktieägarnas perspektiv ger inlösen en ”ränta” på 9 procent eftersom man nu slipper betala utdelningar till preferensaktieägarna.
  • Bolaget har vunnit flera viktiga affärer. Bland annat med den norska möbelkoncernen Ekornes som ska utrusta sitt återförsäljarnätverk om totalt 3 500 ställen med digital skyltning. En annan affär i Norge är uppdraget att utrusta Oslo och Akershus kommunaltrafik med skärmlösningar. I Sverige har man under kvartalet implementerat lösningar i 44 City Gross-butiker. Inom den här typen av större affärer menar bolaget att storlek är en viktig konkurrensfördel eftersom mindre spelare inte har samma leveranskapacitet som Zetadisplay. Även förra årets storaffär med ATG är ett exempel på samma sak.

Aktiviteten gjorde dock inte lika stort avtryck på siffrorna för första kvartalet som avrapporterades idag. Jämfört med det säsongsmässigt starka fjärde kvartalet blev första kvartalet något svagare, vilket grafiken nedan också visar.

Bolagets kärna är den växande stapeln i lila som visar repetitiva (ofta licensbaserade) intäkter. I grått syns intäkter från hårdvaruförsäljning och liknande som är mindre lönsamt och varierar mer över tid.

Mest förvånande var nog att de repetitiva intäkterna minskade i kvartalet. Möjligtvis sätter det ett litet frågetecken för hur bolaget definierar vad som faktiskt är repetitivt och inte. Även resultatet blev svagare än föregående kvartal. Det hela uppskattades inte särskilt på marknaden som handlade ned aktien 5 procent.

Helt oväntat var tappet dock inte. När vi skrev om bolaget i somras skissade vi på ett svagare 2019 mycket på grund av den stora ATG-beställningen som lyfte fjolårets siffror.

Under kvartalet presenterade Zetadisplay också nya finansiella mål:

  • Kontrakterade (repetitiva) intäkter ska växa från dagens ca 117 Mkr till över 200 Mkr vid utgången av 2022.
  • Rörelseresultatet ska öka från nuvarande knappa 30 Mkr till 100 Mkr vid utgången av 2022.
  • Soliditeten ska under perioden fram till 2022 ligga mellan 30 och 50 procent.
  • Bolaget ska använda utdelning som medel för att säkerställa att soliditeten inte överstiger 50 procent.

Mindre förvärv kan behövas för att nå hela vägen fram. Men några större affärer ska enligt frånträdande vd Leif Liljebrunn inte behövas för att nå målen.

Bolaget letar i stora delar av västra Europa och lokala spelare att köpa verkar finnas överallt. Zetadisplay menar att man än så länge bara skrapat på ytan. Samtidigt är det förstås mer riskabelt att genom förvärv ge sig in på nya okända marknader, även om bolaget lyckats hyggligt med den strategin här i Norden.

Zetadisplays vision är att ha ett gemensamt varumärke och en gemensam teknikplattform för samtliga marknader. Den typen av hård integration ser vi också som något mer riskabel jämfört med att låta de förvärvade bolagen leva vidare självständigt.

Tabellen nedan visar förväntningarna i vårt huvudscenario för Zetadisplay. Det ska sägas siffrorna speglar en hygglig släng av att den sortens förhoppningar som bolaget luftar i sina nya finansiella mål faktiskt kan bli verklighet framöver.

Zetadisplay
Börskurs: 22,40 kr
Antal aktier (miljoner): 26,9
Börsvärde: 602 Mkr
Nettoskuld: 177 Mkr
VD Leif Liljebrunn
Styrelseordförande Mats Johansson
SvD Börsplus huvudscenario
2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 404 392 431 474
– Tillväxt 103,4% -3,0% 10,0% 10,0%
Rörelseresultat 30 31 43 57
– Rörelsemarginal 7,3% 8,0% 10,0% 12,0%
Resultat efter skatt 26 19 27 38
Vinst per aktie 1,11 0,69 1,00 1,41
Utdelning per aktie 0,00 0,25 0,50 0,75
Direktavkastning 0,0% 1,1% 2,2% 3,3%
Avkastning på eget kapital 12% 7% 10% 13%
Operativt kapital/omsättning -16% 7% 7% 7%
Nettoskuld/EBIT 2,5 5,1 3,3 2,1
P/E 20,3 32,5 22,4 15,9
EV/EBIT 26,4 24,8 18,1 13,7
EV/Sales 1,9 2,0 1,8 1,6

Även med offensiva antaganden är aktien dyr och svår att räkna hem med mindre än att bolaget stämplas mer som ett mjukvaruföretag på börsen. Den chansen finns helt klart och då kan aktien dubblas.

Vi är lite mer osäkra på om den sortens strukturvärden finns i Zetadisplay. Man behöver inte sträcka sig längre till svenska börslistor för att hitta nya små uppstickare som gör likartade saker, exempelvis Touchtech (noterades i slutet av 2017) och noteringsaktuella Vertiseit som börjar handlas om en vecka.

Det finns också en chans/risk att marknaden handlar ned aktien om Zetadisplay inte klarar att växa från 2018 års rekordnivå. För den som gillar bolaget och tror på de finansiella målen skulle det kunna vara ett bättre läge att köpa in sig i aktien.

Zetadisplays tio största ägare Andel av kapitalet Kommentar
Virala Oy Ab 14,1% Finländske finansmannen Alexander Ehrnrooths investmentbolag
Anders Pettersson 9,8% Styrelseledamot
Mats Johansson 9,5% En av tre grundare, ordförande
Prioritet Finans 4,9%
Svenska Handelsbanken AB for PB 4,8%
Anders Moberg 4,7% Styrelseledamot
Magari Venture AS 4,4% Ex-ägare norska ProntoTV
AMF Försäkring & Fonder 4,4%
Mats Leander 3,8% Styrelseledamot
Martin Gullberg 3,3% En av tre grundare
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Spotlight Stock Market
Annons från AMF