Analys Zetadisplay
Zetadisplay: Friskt vågat
Zetadisplay (22,40 kr) sysslar med digital skyltning till butiker, arbetsplatser och offentliga miljöer. Det kan handla om saker som att utrusta en klädbutik med skärmar som visar marknadsföring eller lösningar för en snabbmatskedja som vill visa sina menyer digitalt.
Zetadisplay designar lösningen, köper in och anpassar skärmar, samt installerar de mjukvaror som hanterar innehållet.
Från 2015 och framåt har bolaget växt en hel del efter förvärv i bland annat Finland, Norge och Nederländerna. Detta tillsammans med ett par större beställningar har petat upp omsättningen över 400 Mkr på årsbasis.
Några viktiga händelser som skett senaste månaderna är följande:
- Vd sedan tio år Leif Liljebrunn kliver av och ska i stället jobba med bolagets förvärv. Det är positivt att han finns kvar i bolaget, men negativt att man inte planerat det lite bättre med en färdig efterträdare på plats. Bolaget håller nu på att leta ny vd med hjälp av en extern rekryteringsfirma vilket skapar extra osäkerhet.
- Zetadisplay har emitterat stamaktier för att lösa in bolagets preferensaktie. Eftersom ”preffen” handlades över inlösenkursen innebar det en rejäl kursförlust för preferensaktieägarna. Något som vi varnade om för bara några månader sedan. Ur stamaktieägarnas perspektiv ger inlösen en ”ränta” på 9 procent eftersom man nu slipper betala utdelningar till preferensaktieägarna.
- Bolaget har vunnit flera viktiga affärer. Bland annat med den norska möbelkoncernen Ekornes som ska utrusta sitt återförsäljarnätverk om totalt 3 500 ställen med digital skyltning. En annan affär i Norge är uppdraget att utrusta Oslo och Akershus kommunaltrafik med skärmlösningar. I Sverige har man under kvartalet implementerat lösningar i 44 City Gross-butiker. Inom den här typen av större affärer menar bolaget att storlek är en viktig konkurrensfördel eftersom mindre spelare inte har samma leveranskapacitet som Zetadisplay. Även förra årets storaffär med ATG är ett exempel på samma sak.
Aktiviteten gjorde dock inte lika stort avtryck på siffrorna för första kvartalet som avrapporterades idag. Jämfört med det säsongsmässigt starka fjärde kvartalet blev första kvartalet något svagare, vilket grafiken nedan också visar.
Bolagets kärna är den växande stapeln i lila som visar repetitiva (ofta licensbaserade) intäkter. I grått syns intäkter från hårdvaruförsäljning och liknande som är mindre lönsamt och varierar mer över tid.
Mest förvånande var nog att de repetitiva intäkterna minskade i kvartalet. Möjligtvis sätter det ett litet frågetecken för hur bolaget definierar vad som faktiskt är repetitivt och inte. Även resultatet blev svagare än föregående kvartal. Det hela uppskattades inte särskilt på marknaden som handlade ned aktien 5 procent.
Helt oväntat var tappet dock inte. När vi skrev om bolaget i somras skissade vi på ett svagare 2019 mycket på grund av den stora ATG-beställningen som lyfte fjolårets siffror.
Under kvartalet presenterade Zetadisplay också nya finansiella mål:
- Kontrakterade (repetitiva) intäkter ska växa från dagens ca 117 Mkr till över 200 Mkr vid utgången av 2022.
- Rörelseresultatet ska öka från nuvarande knappa 30 Mkr till 100 Mkr vid utgången av 2022.
- Soliditeten ska under perioden fram till 2022 ligga mellan 30 och 50 procent.
- Bolaget ska använda utdelning som medel för att säkerställa att soliditeten inte överstiger 50 procent.
Mindre förvärv kan behövas för att nå hela vägen fram. Men några större affärer ska enligt frånträdande vd Leif Liljebrunn inte behövas för att nå målen.
Bolaget letar i stora delar av västra Europa och lokala spelare att köpa verkar finnas överallt. Zetadisplay menar att man än så länge bara skrapat på ytan. Samtidigt är det förstås mer riskabelt att genom förvärv ge sig in på nya okända marknader, även om bolaget lyckats hyggligt med den strategin här i Norden.
Zetadisplays vision är att ha ett gemensamt varumärke och en gemensam teknikplattform för samtliga marknader. Den typen av hård integration ser vi också som något mer riskabel jämfört med att låta de förvärvade bolagen leva vidare självständigt.
Tabellen nedan visar förväntningarna i vårt huvudscenario för Zetadisplay. Det ska sägas siffrorna speglar en hygglig släng av att den sortens förhoppningar som bolaget luftar i sina nya finansiella mål faktiskt kan bli verklighet framöver.
Zetadisplay | ||||
Börskurs: | 22,40 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 26,9 | |||
Börsvärde: | 602 Mkr | |||
Nettoskuld: | 177 Mkr | |||
VD | Leif Liljebrunn | |||
Styrelseordförande | Mats Johansson | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 404 | 392 | 431 | 474 |
– Tillväxt | 103,4% | -3,0% | 10,0% | 10,0% |
Rörelseresultat | 30 | 31 | 43 | 57 |
– Rörelsemarginal | 7,3% | 8,0% | 10,0% | 12,0% |
Resultat efter skatt | 26 | 19 | 27 | 38 |
Vinst per aktie | 1,11 | 0,69 | 1,00 | 1,41 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,25 | 0,50 | 0,75 |
Direktavkastning | 0,0% | 1,1% | 2,2% | 3,3% |
Avkastning på eget kapital | 12% | 7% | 10% | 13% |
Operativt kapital/omsättning | -16% | 7% | 7% | 7% |
Nettoskuld/EBIT | 2,5 | 5,1 | 3,3 | 2,1 |
P/E | 20,3 | 32,5 | 22,4 | 15,9 |
EV/EBIT | 26,4 | 24,8 | 18,1 | 13,7 |
EV/Sales | 1,9 | 2,0 | 1,8 | 1,6 |
Även med offensiva antaganden är aktien dyr och svår att räkna hem med mindre än att bolaget stämplas mer som ett mjukvaruföretag på börsen. Den chansen finns helt klart och då kan aktien dubblas.
Vi är lite mer osäkra på om den sortens strukturvärden finns i Zetadisplay. Man behöver inte sträcka sig längre till svenska börslistor för att hitta nya små uppstickare som gör likartade saker, exempelvis Touchtech (noterades i slutet av 2017) och noteringsaktuella Vertiseit som börjar handlas om en vecka.
Det finns också en chans/risk att marknaden handlar ned aktien om Zetadisplay inte klarar att växa från 2018 års rekordnivå. För den som gillar bolaget och tror på de finansiella målen skulle det kunna vara ett bättre läge att köpa in sig i aktien.
Zetadisplays tio största ägare | Andel av kapitalet | Kommentar |
Virala Oy Ab | 14,1% | Finländske finansmannen Alexander Ehrnrooths investmentbolag |
Anders Pettersson | 9,8% | Styrelseledamot |
Mats Johansson | 9,5% | En av tre grundare, ordförande |
Prioritet Finans | 4,9% | |
Svenska Handelsbanken AB for PB | 4,8% | |
Anders Moberg | 4,7% | Styrelseledamot |
Magari Venture AS | 4,4% | Ex-ägare norska ProntoTV |
AMF Försäkring & Fonder | 4,4% | |
Mats Leander | 3,8% | Styrelseledamot |
Martin Gullberg | 3,3% | En av tre grundare |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser