Analys IPO-guiden Ytrade Group
Ytrade Group – en moderiktig notering
Ytrade Group | Februari 2021 |
VD: | David Knape |
Styrelseordförande: | Magnus Agervald |
Antal anställda: | 15 |
Nyckelpersoners ägande: | Cirka 12 % |
Lista: | First North |
Aktiekurs: | 4,50 kr |
Antal aktier efter IPO: | 18,8 miljoner |
Börsvärde: | 84 Mkr |
Nettokassa: | 36 Mkr |
Resultatnivå, årstakt: | Cirka -12 Mkr |
Källa: Affärsvärlden / Bolaget | Räknat på antal aktier efter noteringen. |
Ytrade Group (teckningskurs 4,50 kr per aktie) är ett Stockholmsbaserat företag som driver en nätbaserad marknadsplats för försäljning av begagnade märkeskläder. Varumärket och sajten heter Yaytrade.com. Tjänsten lanserades 2017.
Under de senaste 16 månaderna var nettoomsättningen 4,6 Mkr medan förlusten uppgick till 17 Mkr. Intäktsmodellen är kommission på marknadsplatsens volymer. Målet är att nå lönsamhet 2023.
Idén är alltså att satsa särskilt på märkeskläder. Plagg med pris under 400 kr prioriteras bort. En annan bärande idé är att jobba med så kallade influencers. Bolaget har avtalat med ca 150 influencers som lägger ut sina egna plagg eller kläder de fått genom produktsamarbeten på Yaytrade.com.
Under 2020 lanserades också en tjänst där Ytrade Group sköter utförsäljning av utgående kollektioner eller provkläder åt partnerföretag på sin sajt. Sådana projekt har genomförts åt bland andra klädbolagen Filippa K och Rodebjer.
Bolaget söker nu notering på First North och 35 Mkr i kapitaltillskott. Detta ska användas till marknadsföring, produktutveckling och en lansering i Finland. Det som erbjuds investerare är units för 27 kr styck. Dessa innehåller 6 aktier och två gratis teckningsoptioner. Optionerna ger rätt att teckna en ny aktie för 5,40 kr i maj 2022 och en ny till samma pris i maj 2023.
LÄS MER OM YTRADE GROUP OCH ANDRA NOTERINGAR PÅ IPO-GUIDEN
IPO-GUIDE | Ytrade Group |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 5 Mkr |
Antal anställda | 15 |
Teckningskurs | 4,50 kr |
Rådgivare | Eminova |
Storlek på erbjudande | 35 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 84 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 5 Mkr (13,7% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 75% |
Investerare som ska teckna i IPO | Quick Distribution Holding, Alexander Schoeneck, Jinderman & Partners, Thoren Tillväxt, Polynom Investment, m.fl. (75% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Två flaggor |
Sista teckningsdag | 2021-02-23 |
Beräknad första handelsdag | 2021-03-09 (14 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 269 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,9 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Ytrade Group
# Hög emissionskostnad
För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar flagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.
Ytrade Group betalar cirka 5 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 13,7 procent av erbjudandet.
# Bristfällig information
Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.
Bolaget gjorden en pre-IPO några månader före IPO, men den nämndes inte i prospektet (möjligtvis för att det är ett EU-tillväxtprospekt). Vi saknar också information i prospektet om styrelseledamöter och ledningspersoner suttit i bolag som försatts i konkurs. Och gällande den finansiella informationen finns ingen kassaflödesanalys. Vi hissar en flagga.
AFFÄRSVÄRLDENS SYN PÅ YTRADE GROUP
Det här är ett bolag i utveckling med små intäkter och med högtflygande planer, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.
1. INCITAMENT & TRACK-RECORD NYCKELPERSONER
Företaget startade 2015 av David Knape (nu VD) och Jon Berglund (produktchef). De äger ca 5,5% var av aktierna i bolaget efter nu aktuell nyemission. Det totala ägandet i ledningsgruppen på ca 12% är relativt lågt för ett bolag i Ytrades utvecklingsfas och speglar att bolaget tagit in riskkapital flera gånger, totalt 41 Mkr.
Den senaste kapitaliseringen gjordes i oktober 2020 då 16 Mkr togs in. Kursen framgår inte av prospektet. På en direkt fråga svarar bolaget att den var motsvarande 3,20 kr per aktie. Ungefär 70% av nuvarande pris.
Största ägare är investeraren Johan Hernmarck med 16,3% inför noteringen. Näst störst är investeraren Oscar Salén med 10,3%. Båda tecknar mer aktier i erbjudandet. Det gör även andra storägare. Knappt tre fjärdedelar av erbjudandet omfattas av teckningsåtaganden. Största åtagande har David Johnsson (3 Mkr). Ytrades två grundare tecknar för 0,25 respektive 0,1 Mkr.
Nyckelpersonerna har förutom aktierna ovanligt mycket teckningsoptioner. Utnyttjas samtliga optioner ger det innehavarna över 14% av bolaget räknat efter pågående nyemission. Kursen måste dock upp 75% från noteringsnivån för att merparten av optionerna ska få ett värde. En som har optioner är bolagets nya styrelseordförande Magnus Angervald. Han kom in 2020 och är känd som tidigare börs-VD på Byggmax och Ratos.
Det samlade intrycket är att satsningen är seriös och att flera av personerna bakom bolaget har relevant erfarenhet av kläder, marknadsföring och start-ups.
2. TROVÄRDIGHET FÖR PRODUKT OCH STRATEGI
Marknadsplatser för begagnade kläder finns det gott om, både i form av fysiska butiker och webbaserade. Möjligen är Sellpy den mest välkända på grund av sin tillväxt och backningen från H&M. Jämfört med Sellpy profilerar sig alltså Ytrade genom inriktning på premiumkläder och försäljning i samverkan med influencers och kändisar som Oscar Zia, Jon Olsson och Alicia Agneson. Dessutom betonas hållbarhetsaspekten i affären starkt i marknadsföringen.
Kort om hur det fungerar för en vanlig kund. Den som vill sälja beställer hem särskilda Yaytrade-påsar gratis där plaggen packas. Påsen plockas sedan upp av en budfirma (i vissa städer) eller sänds per post till något av Ytrades två lager i Stockholm eller Borås. Där packas kläderna upp, fotas och läggs ut till försäljning på webbplatsen. För detta betalar säljaren en hanteringskostnad på 150 kr per sålt plagg.
Intäktsmodellen är kommission på genomförda affärer baserat på slutpris. Upplägget är att 18-30% av priset över 300 kr går till Ytrade, resten till säljaren. Det exempel som bolaget lyfter fram är försäljning av en vara för 1 000 kr. Det skulle ge säljaren ca 68% i handen vilket är en relativt låg kommission, enligt Ytrade. Här intill finns en jämförelse med Sellpy som Afv gjort. Kläder som inte blir sålda kan skickas tillbaka men då mot en returavgift på 150 kr. Alternativt kan de skänkas till välgörenhet.
Andra-hands-kampen | Yaytrade | Sellpy |
Beställa & skicka klädpåse | 0 kr | 19 kr |
Fast kostnad | 150 kr/ sålt plagg | 20 kr/annons |
Kommission | 18-30% över 300 kr | 60% upp till 500 kr. 10% över 500 kr |
Pengar till säljaren om: | ||
…varan säljs för 500 kr | 290 kr | 190 kr |
…varan säljs för 1000 kr | 675 kr | 640 kr |
… varan blir osåld | 0 kr | -39 kr |
I Afv:s exempel ser Ytrade ut som det billigare alternativet för säljaren av begagnade kläder. Men hur vanligt det är att kläder förblir osålda på respektive sajt vet vi inte. I det läget kan säljaren ta tillbaka plaggen mot en returavgift eller skänka dem till välgörenhet.
Modellen när man jobbar med influencers som säljare är liknande men de betalar en lägre kommission. Ytrade sätter upp särskilda avdelningar eller butiker på sin hemsida för influencers. Skidfantaster kan till exempel köpa Anders Södergrens långkalsonger och t-shirt i hans shop för 239 kr. Detta påpekat mest som en kul detalj, för typen av plagg är inte representativa för det som bolaget fokuserar på. Det är snarare sådant man hittar hos exempelvis modeprofilen Janni Olsson Delér.
Den nyaste affären är att hantera utförsäljning av utgående kollektioner och provkläder åt varumärken. Bolaget sätter då upp en dedicerad avdelning på sin handelsplats för detta. Man hjälper också till med logistik, foto mm. Bolaget har bland annat gjort ett sådant projekt för Filippa K 2020 som beskrivs som lyckat. Över 73% av de plagg som bjöds ut blev sålda under kampanjen som varade fem dagar. Även här är intäktsmodellen att Ytrade får en andel av omsättningen.
Företaget uppger sig ha avtal med Whyred, J.Lindeberg, Sandqvist, Hope, Rodebjer och Flattred på det här området. Intrycket är att partneraffären är den som har bäst fart i bolaget för tillfället.
Men det är svårt att säga säkert. Bolaget snålar med information. Prospektet ger få besked om vilket tempo den finansiella utvecklingen, som tillväxten, håller när Ytrade går ur 2020 eller kring nyckeltal om användningen av tjänsten. Till exempel om trafik på hemsidan, hur stort utbudet är, antal medlemmar eller annat som ger ledtrådar kring framgången i detta skede.
Omsättningen på 4,6 Mkr under 2020 och en del av 2019 (16 månader) är låg och indikerar att bolaget är i tidig fas. Detta är värdet av de inköp som gjorts på sajten. Av den omsättningen får bolaget alltså behålla 18-30% i kommission (egentligen mindre då kommission inte utgår på de första 300 kr). Bolaget har en del andra intäkter för hantering, men det är tydligt att volymerna måste skalas upp radikalt för att detta ska bära ett teknik- och marknadsföringstungt bolag med 15 anställda.
Planen för det är bland annat mer marknadsföring. Samarbetet med kändisar ska fördjupas och man förefaller överväga att använda sitt nätverk av influencers i erbjudandet till partnerföretag som vill sälja utgående kollektioner. En expansion till Finland står också på agendan 2021. Bolaget har ännu större internationella ambitioner på sikt.
Alla aktiviteter väntas kosta 25 Mkr kommande 12 månader. Om aktien inte stiger så att teckningsoptionerna ger kapitaltillskott 2022-23 kan bolaget tvingas till ännu en finansieringsrunda.
3. NÖDVÄNDIGA ANTAGANDEN I OPTIMISTISKT SCENARIO
Här är de saker som mer eller mindre måste inträffa för att Affärsvärldens optimistiska scenario för bolaget ska kunna inträffa.
- Kraftigt ökande försäljningsvolymer
Optimistiskt scenario
Xtrade Group | Idag | Tänkbart 2023 | |
Avklarad milstolpe | Fungerande tjänst & omsättning | 50 Mkr omsättning | |
Kommande värdedrivare (i) | Ökad försäljning & expansion till Finland | Geografisk expansion. Break-even | |
Värderingsmodell (ii) | e.m. | P/S 3 | |
Resultatnivå, årstakt | Cirka -12 Mkr | Negativt | |
Börsvärde, Mkr (iii) | 84 Mkr | 150 Mkr | |
Optimistisk vinstchans (iv) | 79% |
TABELLFÖRKLARING OPTIMISTISKT SCENARIO
Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Affärsvärldens huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det oftast slutar med en stor förlust för investerarna.
(i) Värdedrivare är de enligt Affärsvärlden enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.
(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.
(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Affärsvärlden (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Affärsvärldens optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.
(iv) Optimistisk vinstchans är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finansieringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.
Börsvärdet blir 84 Mkr efter noteringen och då har Ytrade en nettokassa på cirka 36 Mkr. Afv räknar med att kassan planenligt förbrukas på marknadsföring och andra aktiviteter det kommande året. Ett optimistiskt scenario är att detta ger snabb effekt i ökande försäljningsvolymer. Om dessutom satsningen i Finland går bra finns hopp om vidare geografisk expansion.
En årsomsättning på 50 Mkr i scenariot ovan är mest ett räkneexempel. Givet hur vissa marknadsplatser värderas kan EV/S 3 vara snålt. Men det är vad vi antar här. Afv är skeptisk till att dessa volymer är tillräckliga för lönsamhet.
Andra aktörer inom second-hand värderas högre men har också kommit längre än Ytrade. Sellpy omsatte 200 Mkr 2019 och värderades detta år till 340 Mkr, enligt Breakit. Norska mobilbaserade Tise värderdes till 225 Mkr i en runda i slutet av 2020. De har lyckats fint i Norge och satsar nu på Sverige.
PESSIMISTISKT SCENARIO
En investerare behöver räkna med risken att allt kapital går förlorat givet bolagets omogna affär och förlusttakt. Att det backas av erfarna investerare, har ett visst teknikvärde i sin plattform och delvis olika kundgrupper/affärsmodeller mildrar risken för en snabbt dikeskörning.
AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS
Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.
Bolaget har på kort tid byggt upp en fungerande och, enligt de som kan sådant, vacker tjänst. Nischsatsningen på premiekläder är vettig men vi vet ännu inte om den bär företaget. Dagens omsättningsnivå är låg.
Konkurrensen känns tuff och nätverkseffekten gynnar den som är störst. Det är inte Ytrade i dagsläget. Att Zalando nyligen meddelade att de lanserar sin second-hand-tjänst Zircle i Sverige kan inte vara bra.
IPO-klimatet är så hett att chansen finns att Ytrade med sin marknadsplatsmodell och hållbarhetsprofil faller placerarna i smaken. De gör att vi inte direkt avråder en risktålig placerare att teckna men stannar ändå i ett neutralt råd.
SÅ SER AFFÄRSVÄRLDEN PÅ FÖRHOPPNINGSBOLAG
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
- Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
- Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
- Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
- Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Affärsvärldens slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
- 1 eller 2 = Sälj
- 3 eller 4 = Neutral
- 5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser