Analys Volvo
Volvo: Rullar vidare mot bättre tider
Volvo B | |
Börskurs: 303,90 kr | Antal aktier: 2 033,5 m |
Börsvärde: 617 981 Mkr | Nettokassa: 85 900 Mkr (exk. pension, leasing & finansrörelse) |
VD: Martin Lundstedt | Ordförande: Pär Boman |
Volvo (303,9 kr) är en av världens största tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Lastbilar står för nästan 70% av årsomsättningen, på drygt 525 mdr kr, och säljs globalt under de tre varumärkena Volvo, Renault Trucks samt Mack.
Koncernen har knappt 102 000 anställda, produktion i 19 länder och huvudkontor i Göteborg. Volvo Group är det femte största bolaget på Stockholmsbörsen i termer av börsvärde.
Största ägare är Industrivärden med 9,1% av kapital och 27,9% av rösterna. Näst störst är Robur med 4,4% av kapitalet. Kinesiska Geely sålde i fjol sina B-aktier men kontrollerar ännu 4,3% av kapital och 14,6% av rösterna genom innehav av röststarka A-aktier. VD är Martin Lundstedt som äger aktier för 97 Mkr i företaget.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 526 816 | 529 450 | 550 628 | 567 147 |
– Tillväxt | -4,7% | 0,5% | 4,0% | 3,0% |
Rörelseresultat | 66 611 | 66 181 | 70 480 | 72 595 |
– Justeringar | -893 | 0 | 0 | 0 |
Justerat rörelseresultat | 65 718 | 66 181 | 70 480 | 72 595 |
– Rörelsemarginal | 12,5% | 12,5% | 12,8% | 12,8% |
Resultat efter skatt | 50 389 | 49 202 | 52 850 | 54 355 |
Vinst per aktie | 24,46 | 24,20 | 26,00 | 26,70 |
Utdelning per aktie | 18,50 | 19,00 | 19,50 | 20,00 |
Direktavkastning | 6,1% | 6,3% | 6,4% | 6,6% |
Avkastning på eget kapital | 27% | 22% | 21% | 20% |
Kapitalbindning | 15% | 20% | 21% | 22% |
Nettoskuld/Ebit | -1,1x | -1,5x | -1,4x | -1,5x |
P/E | 12,4x | 12,6x | 11,7x | 11,4x |
EV/Ebit | 8,1x | 8,0x | 7,5x | 7,3x |
EV/Sales | 1,0x | 1,0x | 1,0x | 0,9x |
(Mkr) | Q4-2024 | Est Q4 | Q4-2023 |
Orderingång, antal lastbilar | 61 200 | 54 052 | 49 347 |
Omsättning | 138 413 | 132 149 | 147 988 |
– tillväxt | -6% | -11% | +10% |
Varav Lastbilar | 95 478 | 88 823 | 99 896 |
Varav anläggningsmaskiner | 22 197 | 21 925 | 26 578 |
Rörelsevinst | 14 039 | 14 222 | 16 982 |
– tillväxt | -17% | -16% | +51% |
Varav Lastbilar | 10 138 | 10 057 | 13 691 |
Varav anläggningsmaskiner | 2 609 | 2 345 | 3 320 |
Vinst/aktie, kr | 5,28 | 5,29 | 5,95 |
På börsen hade Volvo-aktien gått ungefär som index det senaste året. Idag (29/1-2025) kommer bolaget med sitt bokslut som initialt har lyft aktien med ca 5%. Intill finns en tabell med några centrala siffror ur bokslutet.
Nedan kommenterar vi något av det vi sett som huvudfrågor för Volvo och vilka nya besked rapporten gav.
Hur går marknaden?
Marknaden för tunga lastbilar (+16 ton), som är Volvos huvudprodukt, spelar en avgörande roll för lönsamheten i Volvo. Efter rekordår 2022-23 normaliserades volymerna 2024. Leveranser minskade 11% 2024, orderingången minskade 2% och omsättningen för Volvo Lastbilar föll 3%.
Redan i Q3 2024 gick Volvo ut med prognoser som pekar på att marknaden minskar 1-8% i bolagets huvudregioner 2025. Under fjärde kvartalet var dock orderingången 61 200 lastbilar – klart över förväntan. I årstakt är orderingången ca 201 000 enheter vilket är något under snittnivån på 219 000 sedan 2016.
Volvos marknadsutsikt | 2025E | 2024A | Utveckling |
Europa | 290 000 | 313 223 | -7% |
Nordamerika | 300 000 | 304 274 | -1% |
Brasilien | 90 000 | 97 686 | -8% |
Antal enheter tunga lastbilar. Europa, Nord- och Sydamerika stod för 88% av Volvos lastbilsleveranser 2024. |
Volvos ledning behöll trots detta sina marknadsprognoser för 2025, vilka antyder att ett större lyft i omsättningen dröjer in i 2026. Insatserna för att växa i USA (se faktarutan) samt begränsad exponering mot den just nu ytterst svaga tyska marknaden gör dock att Volvo har förutsättningar att växa något 2025.
Lönsamhet i en svagare marknad?
På börsen sitter minnet kvar av de marginalfattiga åren innan Lundstedt tillträdde. Nu har Volvo snittat goda 11,2% (justerad) Ebit 2018-2023 (mål 10%), vilket är betryggande men förväntningarna är samtidigt uppskruvade mot 12,5-13% framöver. Rekordåret 2023 nådde Volvo 14%, justerad marginal.
Volvos USA-satsning
Volvos satsning på USA-marknaden var tema för en kapitalmarknadsdag i november förra året. Siktet är inställt på att nå 25% marknadsandel 2030 i kraft av ett nytt utbud lastbilar och ökad produktionskapacitet. Särskilt är ambitionen att öka närvaron i segmentet ”Long haul”.
I Mexiko byggs en ny fabrik för produktion av Volvo- och Mack-lastbilar som ska gå i produktion 2026. En investering på 7,2 miljarder kronor. I övrigt är all produktion USA-baserad vilket skiljer Volvo från många konkurrenter.
Den nuvarande marknadsandelen i USA är ca 15% för Volvo-koncernen. Som jämförelse kan nämnas att vid uppköpet av Renault Trucks 2000, där Mack-verksamheten ingick, låg den kombinerade marknadsandelen på 20%. Störst i Nordamerika är Paccar med ca 31% marknadsandel.
Utfallet för 2024 blev 12,5%. Väldigt bra nivå för ett år med fallande volym. Det finns dock tecken på svaghet under andra halvan av året. I Q3 var lastbilsmarginalen 11,7% (15,6%) och i Q4 10,6% (13,7%).
Volvo har lyft fram att bolagets långtida arbete med att vinna tillbaka marknadsandelar i USA skapat merkostnader då ett nytt modellprogram (VNL) lanseras och kräver dubbel produktion. Samtidigt har USA-märket Mack haft problem med underleverantörer. I Q3 påverkade det marginalen 1%-enhet på koncernnivå. Detta blev ”något bättre” i Q4 enligt Volvo men effekten verkar ändå betydande. Detta spås klinga av framöver.
Man kan nämna att övriga delar av Volvo bidrog mer än väntat till marginalen 2024. Bussrörelsen dubblade exempelvis rörelsevinsten till 2 mdr kr och tjänade 9,1% (4,7%) i marginal. Detta efter stora omstruktureringar av produktionen 2023. Även motortillverkaren Volvo Penta hade ett bra år med 6% högre vinst om 3,4 mdr kr och 17,4% marginal (15,4%).
Ledningen lyfter också fram arbetet med att öka intäkterna från reservdelar, finansiering och tjänster (services) som en faktor i de stabila marginalerna.
Hur mycket kapital behöver Volvo?
Kassaflödet var rekordhögt i Q4 (24 mdr kr) och nettokassan i industrirörelsen nådde 85,7 mdr kr, exklusive pension- och leasingsskulder. Den ordinarie utdelningen höjs 0,50 kr till 8,00 kr/aktie och en extra utdelning på 10,50 kr föreslås. Denna utdelning motsvarar ca 37 mdr kr och kommer alltså lämna kvar en stor nettokassa i Volvo.
Elektrifiering
Bolaget lyfter fram sin starka ställning på eldrivna lastbilar med 70% andel av Europamarknaden. Orderingången på elektriska lastbilar var 1 138 enheter under Q4 (+4%) och 3 318 för 2024 (-10%). Detta var ca 1,7% av Volvos orderingång.
Bolaget menar att den högre prispunkten för el-lastbilar och andra egenskaper kan driva kraftig tillväxt i framtiden, men just nu är det alltså en mindre affär.
Det finns frågetecken kring hur kapitalkrävande omställningen till fossilfria drivlinor blir, men få nyheter kom kring detta i samband med bokslutet. Omställningen har tappat lite tempo under senaste tiden på grund av ökade räntor och lågkonjunktur. Volvo själva har senarelagt sitt planerade bygge av en batterifabrik i Mariestad. Inga precisa besked eller investeringsplaner har meddelats.
Bolag | Kurs-utv 1 år, % | EV/Sales 2025 | Rörelsemarginal 2025 | EV/Ebit 2025 | P/e-tal 2025 | Tillväxt/år 2021-2025 | Dir-avkastning |
Volvo | 13 | 0,9 | 12,4% | 7,4 | 12,4 | 11% | 6,2% |
Traton | 23 | 0,7 | 8,7% | 8,4 | 5,3 | 14% | 5,8% |
Daimler Truck | 19 | 0,9 | 9,0% | 9,8 | 9,1 | 10% | 4,4% |
Iveco Group | 15 | 0,4 | 6,4% | 6,3 | 6,0 | 5% | 2,5% |
PACCAR | 5 | 1,5 | 13,8% | 10,9 | 14,1 | 12% | 3,8% |
Caterpillar | 30 | 2,9 | 20,2% | 14,4 | 17,7 | 7% | 1,4% |
Medeltal: | 18 | 1,2 | 11,8% | 9,6 | 10,8 | 10% | 4,0% |
Slutsats
Volvo höll farten under det svåra 2024. Marknaden är nu på en något lägre nivå än normalt samtidigt som orderingången under slutet av 2024 pekar på en vändning mot det bättre. Det bäddar för att Volvo kan gå mot ökade vinster framöver – men troligen först under andra halvan av 2025.
P/E-talet ligger kring 12x. Det finns både högre och lägre multiplar bland liknande bolag.
Volvo ser ut som en stabil aktie för en sparportfölj utan att vara något direkt kap kortsiktigt. Man får goda utdelningar och det finns en chans till viss uppvärdering, tror vi ändå och har tagit högt för EV/Ebit 8,5 motsvarande P/E 13,3 i vårt huvudscenario. Vi sätter ett nytt köpråd för aktien.
Tio största ägare i Volvo B | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Industrivärden | 56 217,9 | 9,4% | 28,0% |
Swedbank Robur Fonder | 26 711,9 | 4,5% | 1,8% |
Geely Holding | 26 100,0 | 4,4% | 14,7% |
Capital Group | 22 272,6 | 3,7% | 1,3% |
AMF Pension & Fonder | 21 840,2 | 3,7% | 5,6% |
BlackRock | 21 734,9 | 3,6% | 2,4% |
Vanguard | 20 747,4 | 3,5% | 2,3% |
Alecta Tjänstepension | 15 845,8 | 2,7% | 4,0% |
SEB Investment Management | 13 242,1 | 2,2% | 0,8% |
Handelsbanken Fonder | 13 065,2 | 2,2% | 0,8% |
Fyra största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Martin Lundstedt (VD) | 97,1 | 0,02% | 0,01% |
Matti Alahuhta (Styrelseledamot) | 42,9 | 0,01% | 0,00% |
Andrea Fuder (Chef inköp) | 27,1 | 0,00% | 0,00% |
Diana Niu (Chef HR) | 22,5 | 0,00% | 0,00% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 9,6% |
- Skribent äger aktier i företaget
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser