Analys Volvo
Volvo: Nordamerikansk tvärnit
Volvo B |
|
Börskurs: 142,50 kr | Antal aktier: 2 033 m |
Börsvärde: 287,7 mdr | Nettokassa: 43,1 mdr |
VD: Martin Lundstedt | Styrelseordförande: Carl-Henric Svanberg |
Det verkar som att 2020 blir året då Volvo (142,50 kr) på allvar kommer behöva bevisa att bolaget idag är ett helt annat än för några år sedan.
Teorin är nämligen att Volvo sedan Martin Lundstedt tog över 2015 genomgått en transformation som permanent höjt lönsamheten och gjort bolaget betydligt mer motståndskraftigt i händelse av konjunkturnedgång. Vi skrev mer utförligt om Volvo i somras vilket går att läsa här.
Lastvagnstillverkaren ser visserligen ut att lägga ett rekordstarkt år till handlingarna. Men dagens kvartalsrapport visar att orderingången på flera håll har kollapsat och ledningen är glasklara med att sämre tider väntar. Aktien föll ett par procent på morgonen men återhämtade sig sedan successivt.
Börsplus huvudscenario | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 390 834 | 428 000 | 375 000 | 382 500 |
– Tillväxt | +16,8% | +9,5% | -12,4% | +2,0% |
Rörelseresultat | 34 478 | 48 364 | 33 750 | 34 425 |
– Rörelsemarginal | 8,8% | 11,3% | 9,0% | 9,0% |
Resultat efter skatt | 24 897 | 37 351 | 26 198 | 26 855 |
Vinst per aktie | 12,26 | 18,40 | 12,90 | 13,20 |
Utdelning per aktie | 10,00 | 5,00 | 5,50 | 6,00 |
Direktavkastning | 7,0% | 3,5% | 3,9% | 4,2% |
Avkastning på eget kapital | 21% | 27% | 17% | 16% |
Operativt kapital/omsättning | 11% | 13% | 14% | 15% |
Nettoskuld/EBIT | -1,3 | -1,1 | -2,1 | -2,3 |
P/E | 11,6 | 7,7 | 11,0 | 10,8 |
EV/EBIT | 7,2 | 5,1 | 7,3 | 7,2 |
EV/Sales | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 0,6 |
Prognos totalmarknaden | Lastvagnar 2020* | Anläggningsmaskiner 2020** |
Europa | -14% | -10% |
Nordamerika | -29% | -5% |
Sydamerika | 0% | 0% |
Kina | -6% | -5% |
Asien exkl. Kina | i.u. | -15% |
*Sydamerika avser Brasilien och Kina gäller enbart tunga lastvagnar. **Siffran är beräknas som mitten i bolagets prognosspann. |
Tabellen bredvid visar Volvos bedömning av totalmarknadens utveckling för 2020 jämfört med 2019, mätt som antal registrerade lastvagnar/anläggningsmaskiner.
Det är ganska drastiska tapp och då särskilt i Nordamerika där Volvos orderingång minskat med 73(!) procent under årets nio första månader. Delvis handlar det om att lager hos återförsäljarna är historiskt höga vilket innebär att de avvaktar med nya beställningar från Volvo. Efterfrågan i slutkundsledet kan alltså vara bättre än siffrorna antyder.
Det sätter ändå vissa frågetecken över både efterfrågan och prisbild. Volvo har senaste åren jobbat upp priserna på flera håll vilket lyft försäljningen. Men med vikande efterfrågan kan det mycket väl bli köparnas marknad igen med fallande priser och sämre marginaler som följd. Höga lager hos återförsäljarna pekar i den riktningen.
Givet bolagets prognoser är vår gissning att antal levererade lastvagnar under 2020 kan falla tillbaka till drygt 50 000 per kvartal vilket kan jämföras med senaste kvartalens trend kring 60 000 (svarta linjen i grafiken nedan). Ett omsättningstapp på över 10 procent kan mycket väl ligga i korten.
Vi funderar också på om det finns någon tolkning att göra kring Börsplus innehav i Traton som äger Scania. Än så länge verkar läget klart värst i Nordamerika vilket ju inte drabbar Traton som knappt har verksamhet där.
Scania har dessutom historiskt varit skickliga på att försvara marginalen vid volymtapp. Däremot är MAN mer av ett frågetecken. Särskilt eftersom de också är mitt uppe i en produktmässig generationsväxling.
Tratons aktie faller bara någon procent på dagens nyhet så den som inte vill syna utvecklingen kan sälja aktien utan större skada. Vi lutar dock åt att aktien på lång sikt kan vara värd att ha då priset nog är oförtjänt lågt för att innehålla ett så fint bolag som Scania.
Läget är just nu svårbedömt men det vore förvånande om inte omsättningen för Volvo faller ganska kraftigt nästa år vilket också borde tynga marginalerna. Vi räknar med en rörelsemarginal på 9 procent vilket kan jämföras med bolagets mål att nå 10 procent över en konjunkturcykel.
Då blir resultatet att värderingen på aktien stiger till drygt 7 gånger näst års rörelseresultat (EV/Ebit). Det är förstås billigt men då är bolaget också i ett ovanligt osäkert läge där ett antal usla kvartal sannolikt ligger framför oss.
Finansiellt står Volvo superstabilt och bör vara riggat för att hantera sämre tider. Här och nu lutar vi ändå åt att fega ur och se tiden an från sidlinjen.
Tio största ägare i Volvo B | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Geely Holding | 23 052 | 7,9% | 15,0% |
Industrivärden | 21 815 | 7,4% | 24,1% |
BlackRock | 14 043 | 4,8% | 1,6% |
Swedbank Robur Fonder | 13 894 | 4,7% | 2,0% |
AB Volvo | 13 085 | 4,5% | 4,4% |
Alecta Pensionsförsäkring | 12 729 | 4,3% | 4,8% |
AMF Försäkring & Fonder | 9 466 | 3,2% | 3,9% |
SEB Fonder | 7 301 | 2,5% | 0,9% |
Vanguard | 5 978 | 2,0% | 0,7% |
Harris Associates | 5 957 | 2,0% | 0,7% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser