VO2 Cap: Svajigt annonsbygge

Ett av VO2:s viktigaste dotterbolag tappade hela kundstocken vid årsskiftet och försöker nu bygga upp affären igen. Ett par dotterbolag går bra men vi tror inte att det räcker för att göra annonskoncernens aktie intressant.
VO2 Cap: Svajigt annonsbygge - VO2 Cap
VO2:s ordförande Douglas Roos, dotterbolaget Adprofits VD Gustav Aspegren samt VO2:s VD Bodil Ericsson Torp.
VO2 Cap
Börskurs: 3,95 kr Antal aktier: 53,5 m
Börsvärde: 211 Mkr Nettokassa: 0,9 Mkr
VD: Bodil Ericsson Torp Ordförande: Douglas Roos

VO2 Cap (3,95 kr) är en koncern som investerar i annonsrelaterade företag. Portföljen består av åtta bolag och kunderna utgörs i hög grad av publicister och mediehus.

VO2 Cap sattes samman januari 2021 av entreprenörerna Douglas Roos, Patrik Sandberg, Daniel Ahlbert, Oskar Sardi och Eric Gisaeus. De hade med sig bolagen Netric Sales (Sandberg, Roos & Ahlbert) och Leeads (Sardi & Giseaus) som blev grundplattan för VO2-bygget.

Den tidigare Aller Media-chefen Bodil Ericsson Torp klev in som VD i VO2 hösten 2021. Hon hade dessförinnan köpt in sig i bolaget och äger idag aktier för 5 Mkr. Samma höst gjorde VO2 entré på First North genom ett omvänt förvärv av Curando. Vid årsskiftet 2021/2022 tog VO2 in 25 Mkr i en företrädesemission till kursen 13 kr.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 467 350 403 451
 – Tillväxt +59,4%* -25,0% +15,0% +12,0%
Rörelseresultat 20 -7 8 18
 – Rörelsemarginal 4,3% -2,0% 2,0% 4,0%
Resultat efter skatt 13 -7 6 14
Vinst per aktie 0,27 -0,13 0,11 0,26
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 8% -3% 3% 6%
Avkastning på operativt kapital 100%+ Neg. 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -0,5 e.m. -1,2 -1,5
P/E 14,6 e.m. 35,9 15,2
EV/Ebit 11,3 e.m. 28,1 12,6
EV/Sales 0,5 0,6 0,6 0,5
Kommentar: Afv mäter genomgående i analysen VO2:s rörelseresultat som Ebit minus omvärdering av tilläggsköpeskillingar plus förvärvsavskrivningar. *Missvisande, +33% mer relevant (se nedan).

24 Media Networks är största ägare i VO2 med 35% kapital och röster. Douglas Roos äger 44% av 24 Media Network och Patrik Sandberg äger 21%. Resterande 24 Media-ägare är utomstående. Näst efter 24 Media i VO2:s ägarlista återfinns Eric Gisaeus och Oskar Sardi med 13 respektive 12% av bolaget.

VO2 har cirka 100 anställda totalt. Moderbolaget huserar ett tiotal personer varav fem är direkt involverade i att utvinna synergier mellan dotterbolagen. Utöver VD Bodil Ericsson Torp verkar Oskar Sardi här ha en framträdande roll.

DETTA ÄGER VO2

Dotterbolagen Livewrapped och Madington erbjuder egenutvecklad teknologi för integrationer mellan annonsplattformar, respektive produktion av rörliga annonser. De två bolagen arbetar med intäktsdelning gentemot kunderna och ser intäkter ticka in i takt med att deras plattformar används.

Netric Sales är en återförsäljare av SSP (supply-side platform) vilket är en plattform där annonssäljare placerar sina annonser som sedan matchas med annonsköpare på en DSP (demand-side platform). Det här kretsloppet kallas ibland programmatisk eller automatiserad annonshandel och har länge vuxit bra.

Netric hjälper kunderna (ofta publicister) med integrationer, konsultation och teknisk support avseende SSP-leverantörens plattform. Även Netric har inslag av “intäkter utan ansträngning” för den del som gäller kundernas användning av plattformen. Just nu har dock Netric inte mycket intäkter alls att tala om, se faktaruta nedan.

Bolagsnamn Omsättning Ebitda Köpeskilling initialt EV/Ebitda EV/Sales Inkl tillägg
Madington 8,7 -0,9 20 e.m 2,3 e.m. / 7,5x
Borg Owilli 90 12,4 55 4,4 0,6 9,5x / 1,3x
Livewrapped 9,1 4,8 25 5,2 2,7 13,5x / 7,1x
Adprofit 49,7 8,3 44 5,3 0,9 8,4x / 1,4x
Kommentar: Summor i miljoner kronor. Vid förvärvet av Madington uppgavs att bolaget väntades omsätta 11 Mkr 2023 med ett positivt rörelseresultat. Ej meningsfullt att inkludera Locads och Zalster i tabellen.

Leeads säljer externa leverantörers digitala skärmar och har vuxit mycket inom utomhussegmentet. Marknaden för programmatisk handel inom digital utomhusreklam börjar enligt VO2 ta fart, vilket ska ge synergier för Leeads med andra dotterbolag. Locads som köptes våren 2023 är nystartat och också verksamt inom digital utomhusreklam.

Adprofit är ett säljbolag som arbetar med programmatisk annonshandel. Det rör sig om att sälja annonser på ekonomisajter. Vi på Affärsvärlden är kunder hos Adprofit.

Borg Owilli är en contentbyrå som skapar marknadsföringsmaterial inom text, ljud och bild. Uppdragen sker på konsultbasis vilket gör dotterbolaget till VO2:s kanske mest volatila. Dock förekommer ramavtal på upp till ett år. Tajmingen för detta förvärv var inte alls bra. Borg Owilli vände till förlust ifjol och ser finansiellt ut att ha varit en börda för VO2 från dag ett. Under andra kvartalet i år genomförde Borg Owilli ett kostnadsbesparingsprogram.

Zalster är ett litet bolag verksamt inom optimering av annonsköp i sociala medier. VO2:s VD Bodil Ericsson Torp säger till Afv att minoritetsinvesteringen på 25% av Zalster kan ses som undantaget som bekräftar regeln. I normala fall köper VO2 majoritetsposter och helst 100%.

TILLÄGGSKÖPESKILLINGAR INTE FALLIT UT

VO2 betalar sina förvärv kontant via kassa eller kreditlina samt via nytryckta aktier till säljarna. Tilläggsköpeskillingarna har i regel varit större än den initiala köpeskillingen.

Det ger säljaren incitament att fortsätta prestera men kan leda till besvikelser om mål inte uppnås. Så har hittills varit fallet för både Adprofit och Borg Owilli, som inte kommer att få stora delar av sina tilläggsköpeskillingar utbetalda.

De tilläggsköpeskillingar VO2 har utestående representerar betydande belopp för koncernen. Det kan bli en stor börda om exempelvis ett förvärv “överpresterar” och säljarna ska ha betalning medan koncernen i övrigt går knackigt.

När Bolagsnamn Verksamhet Köpeskilling Mkr Varav kontant Tilläggsköp. Mkr Nedjust. tillägg hittills Nedskr. Goodwill hittills
Apr 2023 Madington Egenutvecklad teknologi för att producera digitala rörliga annonser 20 7,5 45,0 Nej Nej
Apr 2023 Locads Nystartat bolag inom digital utomhusreklam 2 0 17,2 0,4 Nej
Okt 2022 Borg Owilli Skapar marknadsföringsinnehåll i flera format (podcast, video m.m.) 55 35 62,5 29,4 24
Sep 2022 Zalster* Plattform för att i realtid optimera annonskampanjer på sociala medier 1 1 0 e.m. Nej
Apr 2022 Livewrapped Teknologiska integrationer mellan annonsplattformar samt “header bidding”-teknologi 25 5 40 Nej Nej
Nov 2021 Adprofit Säljer annonser till publicister inom finans/näringsliv 44 22 26 18,6 5
Kommentar: *Minoritetsinvestering på 25%. VO2 har en option att inom 30 månader från tillträdet förvärva resterande 75% av Zalster för 45 Mkr. Det är inte troligt att så sker.

Att en rätt stor andel av köpeskillingarna betalats med aktier kan också ge friktion eftersom VO2-aktien gått riktigt svagt. VO2 hävdar dock att stämningen i koncernen inte är dålig. Istället lyfter VD fram att dotterbolagen ser fördelarna de fått av att vara en del av koncernen, då VO2 tydligt mäter synergieffekter. Afv kan bara konstatera att det hittills är svårt att se några synergieffekter på koncernnivå.

OMSTART HOS NETRIC SALES

Hela Netrics affär vilade tidigare på ett avtal med teknologileverantören Magnite som avslutades vid årsskiftet 2022/2023.

Enligt VO2 var Netric var missnöjda med avtalsvillkoren, som ska ha förbjudit Netric att göra affärer med andra än Magnite samt växa på fler marknader än Norden. Hårda förhandlingar hölls men föll samman. För oss låter det här bara som halva sanningen.

I januari 2023 tecknade Netric istället avtal med teknologileverantören Index Exchange. Nu arbetar Netric med att bygga upp sin kundstock igen med den nya leverantören. Magnite och Index Exchange erbjuder liknande SSP-plattformar.

I samband med leverantörsbytet ändrade Netric affärsmodell. Numera intäktsför bolaget endast sin provision, snarare än tidigare då Netric redovisade hela sin Magnite-relaterade försäljning till kund. Netric ingår i intäktssegmentet Display.

Utöver Index Exchange har Netric även inlett samarbete med VO2-systerbolaget Livewrapped. Tanken är att Netric ska hjälpa Livewrapped att expandera utanför Norden.

 

Självklart kan gnissel uppstå till exempel om ett underpresterande förvärv påverkar VO2:s aktiekurs negativt och “späder ut” värdet för övriga ägare.

Eller för den delen om ett ursprungsbolag presterar undermåligt, som Netric där 2023 blir ett förlorat år. Bolaget tappade hela sin kundstock vid årsskiftet, då Netric och teknologileverantören Magnite avslutade sitt samarbete. Tillsammans med Leeads ser Netric ut att ha gett störst resultatbidrag till koncernen ifjol.

VO2 särredovisar inte dotterbolagens utveckling mer än sporadiskt, utan delar in sina intäkter i segmenten Display, (D)OOH, Header bidding och Agency. För investerare är det här en ganska meningslös uppdelning som inte tillför någon vettig information. Det intressanta vore att få veta hur det går för dotterbolagen.

VO2 drog nytta av den starka återhämtningen under och efter pandemin. 2021 och 2022 steg omsättningen 11 respektive 33% (proforma). Rörelsemarginalen var 3-4% samma period.

Januari – september 2023 var omsättningen 246 Mkr vilket var en nedgång på 21%. Det beror på Netric, som tappade 95 Mkr första halvåret (siffra för Q3 saknas). Exklusive Netric växte VO2 49% under årets första nio månader, varav 8% organiskt. VO2 vände dock till negativ organisk tillväxt i Q3 (-3%, exklusive Netric). Jämförelsevis har den bredare svenska annonsmarknaden uppvisat tapp tre kvartal i rad (per Q2 2023).

De små dotterbolagen Livewrapped och Madington uppges växa starkt men det överskuggas givetvis av Netric som drar ner helheten på minus. Rörelsemarginalen noterar -3% för perioden Q1-Q3 2023.

MÄRKLIGT OMSÄTTNINGSMÅL

VO2 har som mål att omsätta 1 miljard kr med minst 8% Ebitda-marginal 2024. Omsättningsmålet är nu helt orealistiskt så länge VO2 inte gör ett jätteförvärv. Det är förvånande att målet inte har dragits tillbaka.

VO2 är obelånat (netto) och säger sig vilja fortsätta förvärva. Man skulle kunna tänka sig att den svagare marknaden för med sig bra möjligheter att köpa till låga priser. Vad vi förstår är det dock mest problemtyngda bolag i branschen som är på “rea”. VO2 letar inte efter turnaround-bolag. Sunda företag kommer som regel föredra att övervintra en tuff period snarare än att sälja nu.

Blir “annonsrecessionen” utdragen kanske även dessa bolag börjar bli stressade. Möjligen är det då de riktigt bra tillfällena uppstår? Det är emellertid tveksamt om VO2 i ett sådant läge skulle ha möjlighet att förvärva på rimliga villkor.

HUVUDSCENARIO

  • Omsättningstillväxt. Afv räknar med att VO2 tappar 25% omsättning i år. Institutet för reklam- och mediestatistik spår att annonsmarknaden “återvänder till försiktig tillväxt” 2024 efter ett dåligt 2023. Nästkommande två år skissar vi på 15% respektive 12% tillväxt. En hypotes är då att Netric återhämtar sig medan bolag som Livewrapper och Leeads fortsätter växa.
  • Rörelsemarginal. 2023 är ett förlorat år och Afv tror på -2% marginal. Nästkommande två år skissar vi på 2 respektive 4% marginal. Vi tänker oss då att Leeads, Adprofit och Livewrapped har fortsatt utvecklas bra, medan Netric åter ger ett litet resultatbidrag. Det här förutsätter sannolikt också att Borg Owilli slutat gå med förlust.
  • Multipel. Annonsbranschen är tuff och volatil så länge man inte heter Facebook eller Google. VO2 är ett litet och hårt konkurrensutsatt bolag. Det är svårt att motivera en multipel högre än 8x EV/Ebit.

Givet dessa premisser ser Afv en nedsida på 19% i aktien.

ALTERNATIVA SCENARIER

Med optimistiska glasögon räknar vi med ett mildare intäktstapp i år på -20%. Därefter skissar vi på 20% tillväxt 2024 följt av 15% 2025. Sannolikt har en återhämtning i den bredare marknaden då skett samtidigt som Netric helt har lagt besvären bakom sig.

Afv räknar med 5,5% rörelsemarginal 2025, vilket sannolikt kräver att företag med skalbara affärsmodeller som Livewrapped och Maddington har tagit några kliv framåt. Framtiden ser ljus ut i det här scenariot och en multipel lägre än 10 är för snålt. Afv ser här en uppsida på 53%.

I ett pessimistiskt scenario väntar vi oss en tillväxt i år på -27%, med snudd på obefintlig återhämtning därefter. Tanken bakom är att annonskonjunkturen förvärras och VO2 tvingas till ett obekvämt städjobb i portföljen. Det bör då inte bli några vinster att tala om och vi räknar med 0% rörelsemarginal 2025. Med en värdering på 0,3x omsättningen är nedsidan i aktien 50%.

SVÅRT RÄKNA HEM

VO2 är inne i en tuff period med vikande annonsmarknad, osäkerhet kring Netrics återhämtning samt omstrukturering i Borg Owilli. Fortsätter tilläggsköpeskillingar att brinna inne är risken för osämja i koncernen uppenbar.

SÅ AGERAR INSIDERS

De senaste tolv månaderna har insynspersoner i VO2 nettoköpt aktier för 1,55 Mkr (köp för 4,2 och sälj för 2,7).

I mars 2023 köpte ordföranden Douglas Roos 300 000 aktier av medgrundaren Oskar Sardi för 1,95 Mkr. Samma månad köpte Roos även 266 000 aktier i marknaden.

Sardi köpte 33 000 aktier i vintras men sålde för ett par dagar sedan 200 000 aktier. Köpare i den transaktionen (värd 0,75 Mkr) var Ratsits grundare Anders Johansson via bolag.

Att Netric fått börja om från noll är ett stort nederlag som sätter hela koncernbygget i dålig dager. Vi tycker att det finns flera duktiga personer inom VO2 men huruvida bygget är rätt tänkt går att diskutera. Historiken är kort och juryn är fortfarande ute gällande påstådda synergieffekter.

Det kan finnas en intressant uppsida i VO2-caset men då måste väldigt mycket gå rätt. Den samlade bilden är att aktien inte går att räkna hem. Rådet blir sälj.

Tio största ägare i Vo2 Cap Värde (Mkr) Kapital & röster
24 Media Network AB (Roos 44% ägande, Sandberg 21%) 75,4 35,3%
Eric Gisaeus (medgrundare) 27,5 12,9%
Oskar Sardi (medgrundare) 25,3 12,0%
DBMO Holding AB (säljare Borg Owilli) 9,4 4,4%
Grundarna av Livewrapped (inkl befintlig VD) 8,0 4,1%
Åsunden Konsult AB 6,1 2,9%
Bodil Ericsson Torp (VD Vo2 Cap) 5,0 2,5%
Mattias Nordenberg AB 4,9 2,4%
Rf Holding AB 4,7 2,3%
Sånemyr Stockholm AB 3,9 1,9%
Största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital & röster
Douglas Roos (privat) 2,3 1,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 39,8%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från AMF