Viva Wine: På väg upp ur vinkylen?

Viva Wine importerar vin till Norden och är en stor förlorare på kronraset. Aktien är iskall men kanske börjar en ljusning skymtas.
Viva Wine: På väg upp ur vinkylen? - massimo_grande_rosso1-800×792
Viva har introducerat en ny förpackningsstorlek på 4,5 liter när många kunder söker prisvärda produkter.
Viva Wine Group
Börskurs: 33,00 kr Antal aktier: 88,8 m
Börsvärde: 2 931 Mkr Nettoskuld: 609 Mkr
VD: Emil Sallnäs Ordförande: Anders Moberg

Viva Wine (33 kr) är Sveriges största vinimportör med 300 anställda som står för 26% av allt vin som säljs via Systembolaget. Även i Norge och Finland är man stora på monopolen. Försäljningen i Norden står för 81% av Vivas omsättning, medan e-handel på kontinenten är resterande.

Aktien noterades 2021 då en nyemission gjordes för att finansiera en stor satsning/förvärv på e-handelsförsäljning mot konsument i främst Tyskland. IPO-kursen var 50 kr.

Affärsvärldens huvudscenario 2023E 2024E 2025E
Omsättning 4 000 4 120 4 244
 – Tillväxt +5% +3% +3%
Rörelseresultat (Ebita) 280 330 382
 – Rörelsemarginal 7,0% 8,0% 9,0%
Resultat efter skatt 168 209 248
Vinst per aktie 1,89 2,35 2,79
Utdelning per aktie 1,55 1,55 1,55
Direktavkastning 4,7% 4,7% 4,7%
Operativt kapital/omsättning 4% 4% 4%
Nettoskuld/EBIT 1,6 1,2 0,7
P/E 17,5 14,0 11,8
EV/EBIT 12,1 10,0 8,4
EV/Sales 0,8 0,8 0,8
Kommentar: I det redovisade rörelseresultatet (Ebit) ingår ca 100 Mkr (ca 1 kr/aktie) kostnader för avskrivning av förvärvade immateriella tillgångar. De motsvaras inte av löpande investeringar. Bolaget använder resultatmått som exkluderar dessa (Ebita) vilket Afv också gjort i tabellen.

Aktien har varit synnerligen svag sedan IPO. De siffror Viva hade i ryggen vid IPO var uppumpade av hemmadrickande under pandemin och sedan 2022 har valutaförlusten i att importera i euro och sälja i främst SEK och NOK förstört vinsterna.

Halvårsrapporten

Nyligen (29/8) kom bolaget med halvårsrapporten för 2023. Det är i stort sett liknande trender som tidigare. Viva tar marknadsandelar genom att växa dubbelt så snabbt som marknaden i Norden. Särskilt i Finland hade man framgång och ökade till 18,7% av Alkos vinförsäljning (15,7). Snabba lanseringar, bra produkter i lågprissegmentet och inom vitt samt bubbel är förklaringar. I Sverige var andelen uppe i 20,4% (19,3%).

Vivas första halvår 1HÅ-2023 1HÅ-2022 Tillväxt
Omsättning 1 930 1 870 2,5%
 – Bruttomarginal 20,4% 24,2% -3,8%
Rörelsevinst* 145 191 -24%
 – varav Norden 110 155 -29%
 – varav Ecom 35 37 -5%
Rörelsemarginal* 7,5% 10,2% -2,7%
Finansnetto 1 36
Vinst/aktie, kr 0,76 1,38 -45%
*Justerad Ebita.

Ökade kostnader för frakt och särskilt för inköp av produkter i euro pressar dock marginalerna. Bruttomarginalen var 20,4% i halvåret (24,2). Känslighetsanalysen säger att 1%-enhet lägre eurokurs innebär 17 Mkr lägre rörelsevinst. Med en euro som blivit 6% dyrare mot SEK skulle effekten omitigerad vara 102 Mkr. Försämringen i årstakt är i Q2 64 Mkr så till viss del parerar bolaget valutaeffekten. Men mer krävs och nya prisökningar är aktuella.

Det är ändå tydligt att Viva klarar sig hyggligt i den svåra marknaden. Man kan jämföra med finska Anora som säljer vin i Norden för ca 3 mdr kr/år och gick ut med en vinstvarning i somras (15/8). Detta med hänvisning till svaga resultat just inom sitt segment Wines (Anora är även stora inom sprit). Halvårsrapporten visar att deras vinsegment minskade intäkterna 18,5% organiskt, tappade 4,5%-enheter bruttomarginal och går med förlust på Ebitda-nivå både i Q2 och första halvåret.

Anora flaggar för samma problem med valutor och kostnader som Viva och uppger att man planerar nya prishöjningar under hösten. Dessutom finns ett sparprogram på 6 miljoner euro löpande i deras nyförvärvade danska vinrörelse, Globus Wine.

E-handeln tuffar på

För segmentet Viva Ecom är förutsättningarna andra då både kostnader och intäkter är i euro. Företaget har framgång med sitt relativt nya koncept för lågprisviner WineFürst. Totalt är dock den organiska tillväxten -12,2% hittills i år, vilket speglar marknaden. Rörelsevinsten är 35 Mkr (37).

Ecom har lyckats försvara sina marginaler bra, trots volymtappet sedan 2021. Nu står man i begrepp att bygga ett nytt logistikcenter som ska var i drift till julhandeln vilket ska driva ytterligare effektivitet.

Idén är att investera ytterligare i Ecom-segmentet och ledningen har sökt nya förvärv här. Nu flaggar dock VD Emil Sallnäs för att diskussionerna blivit svårare då intresset för att sälja minskat i den dåliga marknaden.

Distanshandel

I somras kom Högsta domstolen med ett avgörande som tydliggör att det är ok med distansförsäljning av alkohol till svenskar (”Winefinder-målet”). Detta skulle kunna vara ett hot för en importör som Viva vars kunder är monopolen som direktförsäljning rundar. I halvårsrapporten skriver VD Emil Sallnäs att han inte väntar sig någon ”betydande påverkan” då sådan handel i praktiken funnits under lång tid.

Den står för 2-3% av marknaden. Ett skäl till att förarbetena inte, som i Finland, explicit förbjöd denna typ av (i juridisk mening) privatinförsel var att den på grund av sin begränsade omfattning var oproblematisk för folkhälsan. Det finns länder där e-handelskanalen står för en betydande del av vinmarknaden, som England (ca 12%) och Frankrike (ca 10%). Risken finns att distanshandel kan skapa en kanalglidning som inte vore bra för Viva Wine. Men det är ännu tidigt att säga.

Hur ser aktien ut?

Vad gör insiders?

Insiders har köpt aktier för 5,8 Mkr senaste året. Inga försäljningar är registrerade. Bland annat VD köpte aktier för 1,4 Mkr till kurs just under 30 kr i mitten av juli. Insynsägandet är över 70% i Viva Wine.

Caset är att Viva är den bästa operatören på marknaden vilket kommer översättas till bra vinstutveckling bara valutamotvinden mojnar. När det sker är hopplöst att säga. Afv har tidigare förespråkat aktien på närmare 50 kr, vilket fallit illa ut när kronan dalat. Den som tror på fortsatt kronkollaps ska undvika aktien.

Huvudscenario:

  • Tillväxt. Vi räknar med BNP-liknande tillväxt vilket är försiktigt. Chansen finns att Ecom-delen växlar upp efter svackan kommande år. Här är målet att generera 10-15% tillväxt årligen.
  • Under 2021 var marginalen 12%, i fjol 9,8% och rullande 12 månader 8,5%. Målet är 10-12% på medellång sikt. Det går långsamt att parera euroförstärkningen med prisökningar, vilket är främsta marginaldrivaren i Viva – bortsett från större Ecom-förvärv. Vi räknar med 7% i år och en förbättring till 9% 2025.
  • Värdering. Anora är liksom Viva pressade av valutaeffekter och värderas till EV/Ebita 12 på prognosen för 2024. Tyska Hawesko är en e-handlare inom vin som ligger på 10,2x Ebita. Vi tycker att en multipel på 12x är klart rimlig för Viva. Det motsvarar ett P/E på ca 17.

Det indikerar en potential på uppåt 50% vilket ger bra kompensation för de risker som är inblandade. Vi kan flagga för att ett säsongsmässigt svagt kvartal väntar i Q3 och att utfallet i julhandeln influerar årsavslutningen mycket. Långsiktigt känns Viva som ett ok köp.

Tio största ägare Värde (Mkr) Kapital Röster
Emil Sallnäs 781,3 26,3% 26,3%
Vin & Vind AB 779,7 26,2% 26,2%
John Wistedt 315,4 10,6% 10,6%
Bergendahl & Son 234,3 7,9% 7,9%
Capital Group 150,8 5,1% 5,1%
Svolder 140,3 4,7% 4,7%
Erik Selin 129,3 4,3% 4,3%
Arinto AB 105,5 3,5% 3,5%
Danica Pension 39,3 1,3% 1,3%
Fidelity Investments (FMR) 28,8 1,0% 1,0%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold