Viva Wine: Kvalitet för bistra tider

Viva är en skicklig operatör på en just nu rätt tuff vinmarknad. Man får betala lite extra för kvaliteten. Det är troligen värt priset.
Viva Wine: Kvalitet för bistra tider - 1000px
En av årets produktlanseringen i samarbete med författaren Jens Lapidus.
Viva Wine Group
Börskurs: 48,60 kr Antal aktier: 88,8 m
Börsvärde: 4 317 Mkr Nettoskuld: 696 Mkr
VD: Emil Sallnäs Ordförande: Anders Moberg

Viva Wine Group (48,60 kr) är en marknadsledande vinimportör i Sverige och Finland som också är aktiva i Norge och på den tyska e-handelsmarknaden. I Tyskland säljer Viva direkt mot konsument. I Norden är Systembolaget och de andra monopolen kunder.

Företaget noterades i slutet av 2021, till kursen 49 kr. Bolaget tog in 1,2 miljarder kr i en nyemission för att finansiera ett stort förvärv i Tyskland.

Företagets VD Emil Sallnäs är också största ägare med 26% av aktierna. Insiderägandet är väldigt stort i detta bolag, över 70%. Det speglar att Viva är uppbyggt genom förvärv av ett tiotal entreprenörsledda bolag sedan starten på 1980-talet, vars ägare fått betalt i aktier. Många av dem är fortfarande operativa.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 3 331 3 850 3 966 4 164
 – Tillväxt +17,1% +15,6% +3,0% +5,0%
Rörelseresultat 521 424 436 458
 – Rörelsemarginal 15,6% 11,0% 11,0% 11,0%
Resultat efter skatt 414 247 263 281
Vinst per aktie 4,66 2,78 2,96 3,20
Utdelning per aktie 1,50 1,60 1,70 1,80
Direktavkastning 3,1% 3,3% 3,5% 3,7%
Avkastning på eget kapital 39% 14% 14% 14%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit 1,0 1,4 1,1 0,9
P/E 10,4 17,5 16,4 15,2
EV/Ebit 9,6 11,8 11,5 10,9
EV/Sales 1,5 1,3 1,3 1,2
Kommentar: Rörelseresultatet exklusive förvärvsavskrivningar (Ebita)

Viva Wine Group utvecklar, importerar, marknadsför och säljer vin – både egna varumärken och externa. Inköp sker från ca 350 leverantörer främst i södra Europa. Buteljering görs av partner i Frankrike. Lagerhållning sker huvudsakligen i Stockholm, Oslo och Åbo. Bolaget verkar i alla prisklasser.

Viva säljer nästan bara till de tre monopolåterförsäljarna i Sverige, Norge och Finland. Försäljningen mot restauranger är mycket liten. Idag har koncernen ca 25% av den svenska marknaden, 16% i Finland och 5% i Norge.  De största konkurrenterna är större aktörer som Anora och Royal Unibrew som också är verksamma inom sprit, öl och annan dryck.

E-handelsmarknaden för vin är främst en tysk affär för Viva som byggt upp rörelsen genom förvärv 2020-2021. Vin är inte en produktkategori som varit så penetrerad online (ca 3% innan pandemin) men lämpar sig väl för den kanalen, enligt Viva. Det är standardiserade produkter, låga returer och finns återkommande köpbehov. Online-marknaden fick ett stort uppsving när butikerna var nedstängda under viruskrisen.

Viva gjorde en stor investering i marknaden genom förvärvet av tyska Vicampo för 1,3 miljarder kr augusti 2021. Entreprenörerna bakom Vicampo äger idag ca 13,5% av Viva Ecom. Det här upplägget med delägande i de enskilda bolagen har fler ledningspersoner och är en modell Viva eftersträvar.

Monopolförsäljning

Den stora affären i Viva är försäljningen till monopolen i Norden – en normalt sett mogen marknad med ca 3% årlig tillväxt. Viva har dock överträffat den tillväxten med råge och noterade siffror en bra bit över 10% åren innan 2020. En skicklig produktutveckling och hög andel egna varumärken är delförklaringar. Andelen egna varumärken, som Leva, är 46% av omsättningen i Sverige, 26% i Norge och 14% i Finland.

Marknadsföring är också en viktig faktor i framgången. Förutom de vanliga kanalerna (i den grad de tillåts) så nyttjar Viva olika vinklubbar som viktig marknadsföringskanal. I Finland har man landets största klubb med 200 000 medlemmar. Nyligen förvärvades svenska Vinklubben för 120 Mkr, motsvarande 10x Ebitda, vilket visar att man tar denna kanal på allvar.

Tuffa tider

För tillfället är Vivas del av vinmarknaden under en del press i och med normaliseringen efter viruskrisen och dess nedstängningar av restauranger och butiker. 2020 växte marknaden 16%. Nu är volymerna ned 5% i Sverige, 10-15% i övriga Norden och e-handelsnischen tappar 20-30% jämfört med 2021.

Ovanpå detta kommer effekter av lågt konsumentförtroende, inflation och – för Viva – en svag inköpsvaluta. I segmentet Sverige är genomslaget störst med en organisk försäljningsminskning på 1% under första halvåret 2022. Rörelsevinsten minskar 15%. För hela Viva är försäljningen -4,9% organiskt, resultatet stiger till 191 Mkr (157) tack vare förvärv och marginalen pressas till 10,2% (10,7%).

Jämfört med konkurrenterna är detta ändå starka siffror. Anora tappar 10% inom sitt affärsområde Wine och halverar resultatet. Deras marginal är nu nere runt 6% före avskrivningar. Ettan inom tysk e-handel är ett vinbolag som heter Hawesko. Deras omsättning minskar 13% och marginalen är ca 6% för e-handelsrörelsen. Viva Ecom tappar mer organiskt i försäljning men försvarar sina marginaler starkt, de är 9%. En hög andel egna varumärken (75%) är en förklaring.

Det ser ut som Viva fortsätter att överträffa marknaden både i tillväxt och lönsamhet.

Bolag Kurs-utv 1 år, % EV/Sales 2023 Rörelsemarginal 2023 EV/Ebita 2023 P/e-tal 2023 Dir-avkastning Andel e-handel
Viva Wine (Afv) 1,3 11,0% 11,9 16,7 3,4% 19%
Hawesko Holding AG -32 0,7 6,5% 10,0 14,0 4,9% 39%
Royal Unibrew A/S -36 2,6 16,9% 15,0 17,4 2,9% i.u
Anora Group Oyj -33 1,0 8,6% 10,7 11,0 5,9% i.u
Medel -34 1,4 10,7% 11,9 14,8 4,3%
Källa: Facset & Afv (Viva Wine). Anora köpte nyligen en större vinimportör i Danmark till värdering på 10x Ebitda.

Huvudscenario

Vin är historiskt sett en stabil produkt i dåliga tider – vilket troligen väntar nu. Viva är väl representerade i lägre prispunkter som kan bli mer efterfrågade i lågkonjunktur. Hur väl kostnadsökningar kan passas vidare till kundledet får vi se eftersom detta endast kan ske i särskilda tidsfönster hos monopolen. Ett sådant tillfälle var nyligen, nämligen första september. Våra antaganden:

  • Tillväxt & lönsamhet. Afv har skissat in en minskad tillväxttakt under 2023 (+3%) efter den organiska nedgången på ca 5% i år. Bolaget har snittat ca 9% årlig organisk tillväxt 2018-2022. Marginalen tänker vi oss är stabil på 11% under perioden. Målet är 10-12%. Snittet 2018-2022 9,1%.
  • Värdering. De närmsta konkurrenterna Anora och Hawesko värderas lågt på 10-11x Ebita. Bättre tillväxt och kvalitet talar för en premie i Viva och vi har använt EV/Ebita 13. Man kan invända att e-handel värderats ned kraftigt i år och avbränningen för minoritetsägandet gör aktien dyr på P/E-tal.

Det ger en avkastningspotential kring 30%.

Slutsats

Viva Wine fortsätter att ha en stark grundaffär i Norden och det skulle inte förvåna om de flyttar fram positionerna ytterligare i en kommande lågkonjunktur. Jokern är satsningen på e-handel. Troligen kommer mer förvärv här – det har varit nordiska bolag till salu under 2022 men Viva har valt att stå över och spara krutet.

Initialt tycker vi Viva Ecom utvecklas lovande i en usel marknad. Man får lita till att de egenskaper som gjort Viva framgångsrika i Norden även håller i ute i Europa. Aktien är något dyr, men kanske är namn som Axfood (EV/Ebita 23) mer relevanta jämförelser än de närmaste konkurrenterna. Vårt råd blir köp.

Tio största ägare Värde (SEK) Andel kapital & röster
Emil Sallnäs (VD) 1136 26,20%
Vin & Vind AB ( Björn Wittmark, sitter i ledningen) 1136 26,20%
John Wistedt (VD dotterbolaget Wine Team) 458 10,56%
Bergendahl & Son 339 7,82%
Svolder 204 4,71%
Capital Group 199 4,59%
Erik Selin 199 4,59%
Arinto AB 154 3,55%
Danica Pension 57 1,32%
Ålandsbanken Fonder 39 0,91%
Fem största insiders utanför tio största ägare Värde (SEK) Andel kapital & röster
Anders Moberg 10,0 0,23%
Lars Ljungälv 9,8 0,02%
Anne Thorstvedt Sjöberg 0,7 0,01%
Mikael Aru 0,5 0,01%
Helen Fasth Gillstedt 0,2 0,01%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 71,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser