Vinterrea på Husqvarna-aktien

Det är lågsäsong för Husqvarnas produkter, liksom för aktien. Till 13 gånger rörelseresultatet tycks det vara reapris men knäckfrågan är hur mycket marginalerna gynnats av pandemin.
Vinterrea på Husqvarna-aktien - Husqvarna snö
Foto: Peter Svensson
Husqvarna
Börskurs: 122,00 kr Antal aktier: 576,3 m
Börsvärde: 70 314 Mkr Nettoskuld: 9 623 Mkr
VD: Henric Andersson Ordförande: Tom Johnstone

Husqvarna (122 kr) är en av världens största tillverkare av produkter för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Bolaget är stora inom olika gräsklippare däribland världsledande inom robotgräsklippare. Andra exempel är motorsågar och häcksaxar liksom produkter för trädgårdsbevattning. En mindre del av omsättningen kommer från proffsutrustning till byggnads- och stenindustrin.

Under ex-VD Kai Wärn genomgick bolaget under 2018-2019 ett stort transformationsarbete där olönsam verksamhet avvecklades. Det har höjt rörelsemarginalerna från runt 8-9% till över 12% för nyligen avslutade 2021. Då finns dock ett visst pandemilyft i siffrorna. Sedan april 2020 är Henric Andersson VD, med snart 25 års erfarenhet inom koncernen.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 47 059 51 765 53 835 55 989
 – Tillväxt +12,2% +10,0% +4,0% +4,0%
Rörelseresultat 5 746 5 953 6 191 6 439
 – Rörelsemarginal 12,2% 11,5% 11,5% 11,5%
Resultat efter skatt 4 437 4 374 4 589 4 817
Vinst per aktie 7,76 7,60 8,00 8,40
Utdelning per aktie 3,00 3,25 3,50 3,75
Direktavkastning 2,5% 2,7% 2,9% 3,1%
Avkastning på eget kapital 23% 19% 18% 17%
Avkastning på operativt kapital 45% 40% 39% 39%
Nettoskuld/EBIT 1,7 1,4 1,0 0,6
P/E 15,7 16,1 15,3 14,5
EV/EBIT 13,9 13,4 12,9 12,4
EV/Sales 1,7 1,5 1,5 1,4
Husqvarnas tre divisioner Husqvarna Gardena Construction
Global marknad 150 mdr 70 mdr 45 mdr
Husqvarna marknadsandel 19% 15% 16%
Omsättning 2021 29,2 mdr 10,5 mdr 7,2 mdr
Rörelsemarginal 2021 12,7% 14,5% 11,7%

Robotarna visar vägen

Husqvarnas vision är tydlig: fler produkter ska bli smarta, elektrifierade och uppkopplade.

Bolagets framfart inom robotgräsklippare är kanske det tydligaste framgångsexemplet som förenar alla dessa tre egenskaper. Robotgräsklippare är idag en affär som omsätter hela 6 miljarder kronor årligen för Husqvarna. Den siffran ska upp till 12 miljarder kronor inom fem år, tänker sig Husqvarna som idag är global ledare med omkring 60% av världsmarknaden.

Det största (lyx)problemet är enligt VD Henric Andersson att man är “för ensamma” på marknaden. Han menar att robotgräsklippare har så stort värde för privatkunder (i tidsbesparing) och professionella kunder (i kostnadsbesparing) att fler sannolikt skulle få upp ögonen för produkten om de marknadsfördes av fler aktörer. Den som ser att grannen har en robotgräsklippare kanske även själv vill ha en, resonerar han.

Talande är åtminstone att penetrationen varierar kraftigt mellan olika länder. Skandinavien och de tysktalande länderna ligger i framkant där robotförsäljningen står för hela 50% av totalmarknaden för gräsklippare. I länder som Storbritannien och framför allt USA är motsvarande siffra under 5%. Dessa tillsammans med Australien är nu särskilda fokusmarknader för Husqvarnas robotiserade framfart. Globalt sett väntar sig bolaget att penetrationen för robotgräsklippare ökar från 10% under 2020 till 17% under 2025.

Förvärv inom bevattning

Andra exempel på produkter i fokus är smarta bevattningssystem inom affärsområdet Gardena. Efter förvärvet av amerikanska Orbit Irrigation i slutet av 2021 räknar bolaget med tvåsiffrig organisk tillväxt inom smart bevattning framöver.

Orbit Irrigation är stora på området och omsätter knappt 3 miljarder kronor i huvudsak på den nordamerikanska marknaden där Gardenas närvaro tidigare var begränsad. Husqvarna menar att Orbit Irrigations kunder tack vare bolagets produkter har kunnat spara över 50 miljarder liter vatten – enbart under 2021-säsongen.

Amerikanerna sägs ha rörelsemarginaler något under Husqvarna. För bolaget betalade Husqvarna motsvarande 4,4 miljarder kronor. Det ger en prislapp någonstans runt 15 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Köpet finansieras genom befintlig kassa och outnyttjade kreditfaciliteter.

Mot nya mål

På kapitalmarknadsdagen i december presenterade Husqvarna nya mål – både kopplat till specifika produktkategorier liksom rent finansiella.

En ambition är att andelen elektrifierade produkter ska växa från dagens 38% till 67% inom fem år. I takt med att batteritekniken blivit vassare är det dessa produkter som lockar slutanvändarna allt mer. Batteriprodukter är ofta lätta att använda och ger lägre driftkostnader. Dessutom finns en inte oväsentlig hållbarhetsaspekt.

Målet är också att öka antalet uppkopplade produkter. Dessa växer från omkring 1,5 miljoner till 2,8 miljoner genom förvärvet av Orbit Irrigation. Ambitionen är att Husqvarna ska dubblera den siffran ännu en gång – till över 6,0 miljoner uppkopplade enheter inom fem år. Dels ger det Husqvarna mer direktkontakt med slutkunden, men tanken är också att detta i förlängningen ska göra det möjligt att sälja in andra tjänster till kunderna.

Med stöd i detta, liksom det tidigare nämnda försäljningsmålet för robotgräsklippare, valde Husqvarna att på kapitalmarknadsdagen höja tillväxtmålet från 2% till 5%. Utöver detta höjdes målet för rörelsemarginalen från 10% till 13%. Lovande – även om det ska betonas att spekulationer om en likartad ambitionshöjning fanns på marknaden redan inför kapitalmarknadsdagen 2019. Där och då uteblev den dock.

Oklara pandemieffekter

Det finns helt klart en pandemieffekt i Husqvarna, som gynnats av att folk spenderat mer tid hemma och i trädgården än normalt. Det nyligen redovisade fjärde kvartalet är ett lågsäsongskvartal som inte ger särskilt mycket ledtrådar kring huruvida den effekten håller i sig eller inte.

Klart är att 2021 blev ett mycket starkt år. Som mest under en tolvmånadersperiod nådde den justerade rörelsemarginalen 12,9%. Men efter viss avmattning mot slutet av året landade marginalen på 12,1% för helåret. Den lite svala trenden väntas fortsätta in i 2022 som ser ut att kunna bli ett något svagare år för Husqvarna. Hur mycket svagare är svårt att sia kring. Analytikerna som följer bolaget tippar att rörelsemarginalen faller till 11,6% under 2022.

Fortsatta störningar i leveranskedjorna är ett frågetecken. Dessa ser ut att fortsätta in i 2022 med ökade kostnader som följd. Husqvarnas ambition är att passera kostnadsökningarna vidare till kund, och verkar hittills lyckats relativt väl med det.

En annan osäkerhetsfaktor är vädret. Vår och sommar är högsäsong för Husqvarna som nog är mer väderberoende än konjunkturberoende. Optimala förutsättningar är en riktigt lång säsong där gräset börjar växa tidigt och håller sig länge. Svår torka är döden för gräset, liksom för efterfrågan på Husqvarnas gräsklipparprodukter.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2022-2024 %
Husqvarna 19,0 14,9 10,9 1,3 12,0 3,9
Stanley Black & Decker -6,4 12,3 11,9 1,6 13,8 4,7
Toro -3,7 21,4 17,9 2,4 13,3 6,0
Fiskars 44,1 14,0 12,3 1,5 12,4 5,5
Genomsnitt 13,3 15,7 13,2 1,7 12,9 5,0
Källa: Factset

Ett grönare Husqvarna

Med världsledande ställning inom robotgräsklippare och nya uppkopplade produkter som smarta bevattningssystem levererar Husqvarna ökad kundnytta. Detta samtidigt som lönsamheten och tillväxtmöjligheterna stärks. Det hela kommer också med en allt grönare hållbarhetsaura över sig, som dock än så länge inte gjort något avtryck alls i aktiens värdering.

Risken är att lönsamheten visar sig vara rejält uppumpad i spåren av pandemin. Lägre efterfrågan parat med fortsatta störningar i leveranskedjor skulle i så fall kunna göra 2022 till ett trist år. Bolaget möter tuffa jämförelsetal redan i första och andra kvartalet. Marknaden är förvisso beredd på något sämre siffror än i fjol men tappet får inte bli för stort.

Med eller utan pandemimedvind vågar vi ändå konstatera att Husqvarna höjt marginalerna också för egen maskin. Framtidsutsikterna verkar ljusa på sikt och aktien är inte farligt dyr. Det räcker för ett köpråd här och nu.

Tio största ägare i Husqvarna Värde (Mkr) Kapital Röster
Investor 11 859 16,8% 33,3%
Lundbergföretagen AB 5 328 7,6% 25,3%
Swedbank Robur Fonder 3 081 4,4% 1,6%
BlackRock 1 972 2,8% 1,0%
Vanguard 1 598 2,3% 1,0%
Handelsbanken Fonder 1 540 2,2% 0,8%
Didner & Gerge Fonder 1 302 1,9% 1,7%
Norges Bank 1 169 1,7% 1,5%
Länsförsäkringar Fonder 1 136 1,6% 0,6%
Fjärde AP-fonden 980 1,4% 0,5%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group