Analys Husqvarna
Vinterrea på Husqvarna-aktien
Husqvarna | |
Börskurs: 122,00 kr | Antal aktier: 576,3 m |
Börsvärde: 70 314 Mkr | Nettoskuld: 9 623 Mkr |
VD: Henric Andersson | Ordförande: Tom Johnstone |
Husqvarna (122 kr) är en av världens största tillverkare av produkter för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Bolaget är stora inom olika gräsklippare däribland världsledande inom robotgräsklippare. Andra exempel är motorsågar och häcksaxar liksom produkter för trädgårdsbevattning. En mindre del av omsättningen kommer från proffsutrustning till byggnads- och stenindustrin.
Under ex-VD Kai Wärn genomgick bolaget under 2018-2019 ett stort transformationsarbete där olönsam verksamhet avvecklades. Det har höjt rörelsemarginalerna från runt 8-9% till över 12% för nyligen avslutade 2021. Då finns dock ett visst pandemilyft i siffrorna. Sedan april 2020 är Henric Andersson VD, med snart 25 års erfarenhet inom koncernen.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 47 059 | 51 765 | 53 835 | 55 989 |
– Tillväxt | +12,2% | +10,0% | +4,0% | +4,0% |
Rörelseresultat | 5 746 | 5 953 | 6 191 | 6 439 |
– Rörelsemarginal | 12,2% | 11,5% | 11,5% | 11,5% |
Resultat efter skatt | 4 437 | 4 374 | 4 589 | 4 817 |
Vinst per aktie | 7,76 | 7,60 | 8,00 | 8,40 |
Utdelning per aktie | 3,00 | 3,25 | 3,50 | 3,75 |
Direktavkastning | 2,5% | 2,7% | 2,9% | 3,1% |
Avkastning på eget kapital | 23% | 19% | 18% | 17% |
Avkastning på operativt kapital | 45% | 40% | 39% | 39% |
Nettoskuld/EBIT | 1,7 | 1,4 | 1,0 | 0,6 |
P/E | 15,7 | 16,1 | 15,3 | 14,5 |
EV/EBIT | 13,9 | 13,4 | 12,9 | 12,4 |
EV/Sales | 1,7 | 1,5 | 1,5 | 1,4 |
Husqvarnas tre divisioner | Husqvarna | Gardena | Construction |
Global marknad | 150 mdr | 70 mdr | 45 mdr |
Husqvarna marknadsandel | 19% | 15% | 16% |
Omsättning 2021 | 29,2 mdr | 10,5 mdr | 7,2 mdr |
Rörelsemarginal 2021 | 12,7% | 14,5% | 11,7% |
Robotarna visar vägen
Husqvarnas vision är tydlig: fler produkter ska bli smarta, elektrifierade och uppkopplade.
Bolagets framfart inom robotgräsklippare är kanske det tydligaste framgångsexemplet som förenar alla dessa tre egenskaper. Robotgräsklippare är idag en affär som omsätter hela 6 miljarder kronor årligen för Husqvarna. Den siffran ska upp till 12 miljarder kronor inom fem år, tänker sig Husqvarna som idag är global ledare med omkring 60% av världsmarknaden.
Det största (lyx)problemet är enligt VD Henric Andersson att man är “för ensamma” på marknaden. Han menar att robotgräsklippare har så stort värde för privatkunder (i tidsbesparing) och professionella kunder (i kostnadsbesparing) att fler sannolikt skulle få upp ögonen för produkten om de marknadsfördes av fler aktörer. Den som ser att grannen har en robotgräsklippare kanske även själv vill ha en, resonerar han.
Talande är åtminstone att penetrationen varierar kraftigt mellan olika länder. Skandinavien och de tysktalande länderna ligger i framkant där robotförsäljningen står för hela 50% av totalmarknaden för gräsklippare. I länder som Storbritannien och framför allt USA är motsvarande siffra under 5%. Dessa tillsammans med Australien är nu särskilda fokusmarknader för Husqvarnas robotiserade framfart. Globalt sett väntar sig bolaget att penetrationen för robotgräsklippare ökar från 10% under 2020 till 17% under 2025.
Förvärv inom bevattning
Andra exempel på produkter i fokus är smarta bevattningssystem inom affärsområdet Gardena. Efter förvärvet av amerikanska Orbit Irrigation i slutet av 2021 räknar bolaget med tvåsiffrig organisk tillväxt inom smart bevattning framöver.
Orbit Irrigation är stora på området och omsätter knappt 3 miljarder kronor i huvudsak på den nordamerikanska marknaden där Gardenas närvaro tidigare var begränsad. Husqvarna menar att Orbit Irrigations kunder tack vare bolagets produkter har kunnat spara över 50 miljarder liter vatten – enbart under 2021-säsongen.
Amerikanerna sägs ha rörelsemarginaler något under Husqvarna. För bolaget betalade Husqvarna motsvarande 4,4 miljarder kronor. Det ger en prislapp någonstans runt 15 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Köpet finansieras genom befintlig kassa och outnyttjade kreditfaciliteter.
Mot nya mål
På kapitalmarknadsdagen i december presenterade Husqvarna nya mål – både kopplat till specifika produktkategorier liksom rent finansiella.
En ambition är att andelen elektrifierade produkter ska växa från dagens 38% till 67% inom fem år. I takt med att batteritekniken blivit vassare är det dessa produkter som lockar slutanvändarna allt mer. Batteriprodukter är ofta lätta att använda och ger lägre driftkostnader. Dessutom finns en inte oväsentlig hållbarhetsaspekt.
Målet är också att öka antalet uppkopplade produkter. Dessa växer från omkring 1,5 miljoner till 2,8 miljoner genom förvärvet av Orbit Irrigation. Ambitionen är att Husqvarna ska dubblera den siffran ännu en gång – till över 6,0 miljoner uppkopplade enheter inom fem år. Dels ger det Husqvarna mer direktkontakt med slutkunden, men tanken är också att detta i förlängningen ska göra det möjligt att sälja in andra tjänster till kunderna.
Med stöd i detta, liksom det tidigare nämnda försäljningsmålet för robotgräsklippare, valde Husqvarna att på kapitalmarknadsdagen höja tillväxtmålet från 2% till 5%. Utöver detta höjdes målet för rörelsemarginalen från 10% till 13%. Lovande – även om det ska betonas att spekulationer om en likartad ambitionshöjning fanns på marknaden redan inför kapitalmarknadsdagen 2019. Där och då uteblev den dock.
Oklara pandemieffekter
Det finns helt klart en pandemieffekt i Husqvarna, som gynnats av att folk spenderat mer tid hemma och i trädgården än normalt. Det nyligen redovisade fjärde kvartalet är ett lågsäsongskvartal som inte ger särskilt mycket ledtrådar kring huruvida den effekten håller i sig eller inte.
Klart är att 2021 blev ett mycket starkt år. Som mest under en tolvmånadersperiod nådde den justerade rörelsemarginalen 12,9%. Men efter viss avmattning mot slutet av året landade marginalen på 12,1% för helåret. Den lite svala trenden väntas fortsätta in i 2022 som ser ut att kunna bli ett något svagare år för Husqvarna. Hur mycket svagare är svårt att sia kring. Analytikerna som följer bolaget tippar att rörelsemarginalen faller till 11,6% under 2022.
Fortsatta störningar i leveranskedjorna är ett frågetecken. Dessa ser ut att fortsätta in i 2022 med ökade kostnader som följd. Husqvarnas ambition är att passera kostnadsökningarna vidare till kund, och verkar hittills lyckats relativt väl med det.
En annan osäkerhetsfaktor är vädret. Vår och sommar är högsäsong för Husqvarna som nog är mer väderberoende än konjunkturberoende. Optimala förutsättningar är en riktigt lång säsong där gräset börjar växa tidigt och håller sig länge. Svår torka är döden för gräset, liksom för efterfrågan på Husqvarnas gräsklipparprodukter.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2023E | EV/Ebit 2023E | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2022-2024 % |
Husqvarna | 19,0 | 14,9 | 10,9 | 1,3 | 12,0 | 3,9 |
Stanley Black & Decker | -6,4 | 12,3 | 11,9 | 1,6 | 13,8 | 4,7 |
Toro | -3,7 | 21,4 | 17,9 | 2,4 | 13,3 | 6,0 |
Fiskars | 44,1 | 14,0 | 12,3 | 1,5 | 12,4 | 5,5 |
Genomsnitt | 13,3 | 15,7 | 13,2 | 1,7 | 12,9 | 5,0 |
Källa: Factset |
Ett grönare Husqvarna
Med världsledande ställning inom robotgräsklippare och nya uppkopplade produkter som smarta bevattningssystem levererar Husqvarna ökad kundnytta. Detta samtidigt som lönsamheten och tillväxtmöjligheterna stärks. Det hela kommer också med en allt grönare hållbarhetsaura över sig, som dock än så länge inte gjort något avtryck alls i aktiens värdering.
Risken är att lönsamheten visar sig vara rejält uppumpad i spåren av pandemin. Lägre efterfrågan parat med fortsatta störningar i leveranskedjor skulle i så fall kunna göra 2022 till ett trist år. Bolaget möter tuffa jämförelsetal redan i första och andra kvartalet. Marknaden är förvisso beredd på något sämre siffror än i fjol men tappet får inte bli för stort.
Med eller utan pandemimedvind vågar vi ändå konstatera att Husqvarna höjt marginalerna också för egen maskin. Framtidsutsikterna verkar ljusa på sikt och aktien är inte farligt dyr. Det räcker för ett köpråd här och nu.
Tio största ägare i Husqvarna | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Investor | 11 859 | 16,8% | 33,3% |
Lundbergföretagen AB | 5 328 | 7,6% | 25,3% |
Swedbank Robur Fonder | 3 081 | 4,4% | 1,6% |
BlackRock | 1 972 | 2,8% | 1,0% |
Vanguard | 1 598 | 2,3% | 1,0% |
Handelsbanken Fonder | 1 540 | 2,2% | 0,8% |
Didner & Gerge Fonder | 1 302 | 1,9% | 1,7% |
Norges Bank | 1 169 | 1,7% | 1,5% |
Länsförsäkringar Fonder | 1 136 | 1,6% | 0,6% |
Fjärde AP-fonden | 980 | 1,4% | 0,5% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser