Vinnare på friluftstrenden?

Skistar rapporterade igår räkenskaperna för det säsongsmässigt svaga första kvartalet. Bokningsläget är försämrat på grund av covid-19. Långsiktigt borde Skistar vara en vinnare på den ökade friluftstrenden.
Vinnare på friluftstrenden? - Åre VM 190207
Skistar
Börskurs: 104,00 kr Antal aktier: 78,4 m
Börsvärde: 8 151 Mkr Nettoskuld: 2 540 Mkr
VD: Stefan Sjöstrand Ordförande: Eivor Andersson

Skistar (104 kr) är Skandinaviens ledande aktör inom skidanläggningar. Bolaget har idag anläggningar på sju orter. Nämligen Åre, Sälen, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, Hammarbybacken i Stockholm samt St. Johann i Österrike.

I Skandinavien är bolagets totala marknadsandel 43%. Skistar har 53% marknadsandel i Sverige samt 29% i Norge. Huvudägarna är bröderna Paulsson, grundare av byggbolaget Peab.

Affärsvärldens huvudscenario 2019/20 2020/21E 2021/22E 2022/23E
Omsättning 2 406 2 695 2 776 2 859
 – Tillväxt -10,5% +12,0% +3,0% +3,0%
Rörelseresultat 394 566 597 629
 – Rörelsemarginal 16,4% 21,0% 21,5% 22,0%
Resultat efter skatt 291 373 391 422
Vinst per aktie 3,71 4,80 5,00 5,40
Utdelning per aktie 0,00 3,50 3,50 3,50
Direktavkastning 0,0% 3,4% 3,4% 3,4%
Avkastning på eget kapital 11% 15% 15% 15%
Avkastning på operativt kapital 9% 11% 12% 13%
Nettoskuld/EBIT 6,4 4,9 4,2 3,4
P/E 28,0 21,7 20,8 19,3
EV/EBIT 27,1 18,9 17,9 17,0
EV/Sales 4,4 4,0 3,9 3,7

Koncernen är organiserad i två segment. Drift av skidanläggningar som utgör merparten av omsättningen (över 90%) samt Fastighetsutveckling & exploatering.

Drygt hälften av intäkterna härrör försäljning av liftkort (Skipass). Denna intäktstyp är även den mest lönsamma. Andra huvudsakliga intäktskällor är logiförmedling, skidskola samt uthyrning av skidutrustning. Skistar har ett gemensamt bokningssystem för koncernens anläggningar.

Skistar har nyligen infört en ny strategi gällande liftskortspriser vilket innebär att priserna varierar beroende på vilken vecka det är. Under lågsäsong är de billigare medan det blir dyrare under högsäsong. Tidigare har Skistar haft lågsäsongs och högsäsongspriser men framöver kommer prissättningen vara mer dynamisk. En veckas liftkort i Åre under högsäsong kostar 2323 kronor för en vuxen. Det är en ökning med cirka 4% jämfört med föregående säsong.

Utöver driften av de olika destinationerna så arbetar Skistar även med att stycka av mark där man sedan kan bygga bostadsrätter eller fjällstugor. Kort och gott exploatering av marken.

Till följd av verksamhetens natur så är försäljningen väldigt säsongsbetonad. Räkenskapsåret första kvartal (omfattar september – november) är lågsäsong. Högsäsongen inträder under december – maj, alltså under årets andra och tredje kvartal. Även sommarkvartalet juni – augusti präglas av låga intäkter och kraftiga förluster.

På grund av utbrottet av covid-19 i våras tvingades Skistar att stänga ned anläggningarna i både Norge, Österrike och Sverige, tidigare än vanligt. I det tredje kvartalet (mars – maj) minskade omsättningen med 48% jämfört med året innan. Halveringen av intäkterna påverkade givetvis rörelsemarginalen kraftigt som sjönk till 3% relativt 34% året innan.

Skistar Q1 20/21 Q1 19/20
Omsättning 154 121
Tillväxt y/y 27% -38%
Rörelseresultat -293 -326
Rörelsemarginal -190% -269%
Drift skidanläggningar 107,7 97,1
Rörelseresultat -284,3 -330,5
Fastighetsutveckling 60,4 41,2
Rörelseresultat -10,9 3,04

Igår redovisade Skistar utvecklingen för det första kvartalet (sep-nov). Q1 är ett säsongsmässigt svagt kvartal, så siffrorna i sig under kvartalet är inte så intressanta. I tabellen här intill visas utvecklingen per område, vilken som sagt är slagig från år till år.

Intressant är bokningsläget framöver. I samband med Skistars bokslutskommuniké i början på oktober var bokningsläget inför säsongen upp 10% jämfört med föregående år. Efter hårdare restriktioner och inreseregler mellan Norge och Danmark samt Norge och Sverige så har antalet bokningar under jul- och nyårshelgen minskat.

Efterfrågan i Sverige är dock stark och har ökat med 8% mot föregående år. I Norge har bokningarna minskat på grund av karantänsregler vilket försvårar möjligheten för utländska gäster att besöka Norge. Det totala bokningsläget fram till 7 december minskade med 16% jämfört med fjolåret. Skistar arbetar en hel del med marknadsföring i Norge för att bättra siffrorna. VD Stefan Sjöstrand som tillträdde i början på mars framhäver samtidigt att Skistar har 80% av förra säsongens volym på boende bokat. Så det är ingen katastrof. Trenden för att semestra på hemmaplan är fortsatt stark, uppger Sjöstrand.

Uppgifter från OECD (Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling) visar att den totala omsättningen för internationell turism under 2020 väntas minska med 60-80% på grund av pandemin. Turismnäringen är en av de branscher som drabbats allra hårdast av covid-19.

På kort sikt finns fortsatt osäkerhet kring om skidanläggningarna kommer få vara öppna hela säsongen. Det går inte att uteslutna att de måste stänga ned tidigare. Även om det nuvarande budskapet i Sverige är att de skall få vara öppna.

Långsiktigt kan Skistar gynnas av att allt fler människor väljer att semestra på hemmaplan. Fler människor vill också ha en aktiv livsstil vilket innebär ett ökat intresse för skidåkning men även exempelvis fjällvandring eller cykling på sommaren. Skistar kommer alltid vara ett bolag som är beroende av vintersäsongen. Strategin är att öka beläggningen i befintliga anläggningar såväl på vintern som under sommarhalvåret. Skistar har lanserat ett nytt sommarkoncept med en extra satsning på just vandring och andra sommaraktiviteter.

Bolag år 2019/20 Omsättning Rörelsemarginal
Skistar 2362 Mkr 16,4%
Branäsgruppen AB 395 Mkr 6,8%
Grönklittsgruppen AB 388 Mkr 2,7%
Romme Alpin 218 Mkr 19,4%
Kläppen Ski Resort AB 118 Mkr 12,9%
Stöten i Sälen AB 115 Mkr 1,7%
Källa: Allabolag.se

Skistar är som sagt den klart dominerande aktören i Skandinavien. I tabellen här intill finns översikt kring några andra bolag som driver skidanläggningar i Sverige. Notera att vissa av bolagen även driver camping och liknande. Romme Alpin och Skistar har högst rörelsemarginaler. Skala och storlek är sannolikt en viktig faktor för att utvinna höga marginaler.

Skistars målsättning är att växa 4% organiskt utöver inflationen samt att nå en rörelsemarginal på 22%. Skistar har de senaste åren redovisat marginaler kring 20% eller mer. Räkenskapsåret 2019/20 påverkades som sagt av covid-19 och lägre beläggning.

Framöver skissar vi på att omsättningen under innevarande år stiger med 12%, drivet av en normalisering och lätta jämförelsetal. Därefter en tillväxt på 3% per år. Mycket hänger på hur aggressiva Skistar väljer att vara kring liftkortspriser och liknande. Skistar har inför denna vintersäsong infört parkeringsavgifter i anslutning till backarna. Det har fått kritik. Se video här.

Marginalmässigt har vi inga särskilda skäl än att tro att Skistar återigen kan nå nivåer kring 20-22%. Vi räknar med 22% på sikt. Högre beläggning är en viktig faktor. Skistar har de senaste åren värderats till cirka 17 gånger den framåtblickande vinsten. Använder vi den historiska multipeln, så finns en uppsida på drygt 10%.

Tror man Skistar kan accelerera tillväxten och kanske samtidigt förvärva några fler anläggningar finns sannolikt en bra potential i aktien (optimistiskt scenario). Därutöver finns potential att Skistar kan realisera tillgångar ur den mark som bolaget exploaterar.

Det finns inte särskilt många noterade bolag som driver skidanläggningar. Franska Compagnie des Alpes, är ett exempel. Amerikanska Vail Resorts som har en aggressiv förvärvsstrategi, ett annat.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Skistar -13,0 20,8 17,9 3,9 21,5 3,0
Compagnie des Alpes -37,2 8,0 11,2 1,3 11,7 16,2
Vail Resorts 11,7 40,6 26,8 5,6 20,9 25,3
Genomsnitt -12,8 23,1 18,7 3,6 18,0 14,8
Källa: Affärsvärlden / Factset
Definition Inkl. utdelningar Börskurs delat med vinst per aktie 2022E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med rörelseresultat 2022E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2022E Förväntad rörelsemarginal 2022E Årlig tillväxt omsättning 2021-2023

Skistar har en stark position med över 40% av marknaden i Skandinavien. Inträdesbarriärerna är höga. Skistar gynnas också av friluftstrenden med ett växande intresse för såväl skidåkning som fjällvandring. Bolagets segment inom fastighetsutveckling och exploatering är en joker i leken.

Kortsiktigt finns osäkerhet kring viruskrisen där regeringens rekommendationer och restriktioner snabbt tycks kunna ändras. Aktien känns ganska rättvist värderad här och nu. Rådet blir således neutral.

Skistar tio största ägare Kapital Röster
Ekhaga Utveckling AB 24,10% 46,51%
Erik Paulsson & Bolag 21,27% 14,99%
Swedbank Robur Fonder 5,25% 3,70%
Handelsbanken Fonder 3,81% 2,68%
Lima Besparingsskog 2,30% 1,62%
Invesco 1,94% 1,37%
Sara Karlsson 1,81% 1,27%
Vanguard 1,75% 1,23%
Nordea Fonder 1,39% 0,98%
Norges Bank 1,05% 0,74%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från AMF
Annons från AMF