Analys Vertiseit
Vertiseit: En digital vinnare
Vertiseit | |
Börskurs: 28,00 kr | Antal aktier: 20,2 m |
Börsvärde: 572 Mkr | Nettoskuld: 140 Mkr |
VD: Johan Lind | Ordförande: Vilhelm Schottenius |
Vertiseit (28 kr) är en aktör inom digital skyltning. Bolaget säljer skärmar och mjukvara samt tillhandahåller service och installation.
Några exempel på kunder är Lindex, Hemköp, Volvohandlarna, Svenska Spel, Lidl och Spar. Uppdragen handlar om att utrusta butiker med skärmar som visar marknadsföring. Lösningar används även inom kollektivtrafiken och finns på bussar, tåg eller vid hållplatser. De primära kundsegmenten är bilförsäljare, detaljhandel och livsmedelsbutiker.
Vertiseit grundades 2008 och har huvudkontor i Varberg. VD Johan Lind är en av grundarna och största ägare i bolaget med aktier för drygt 60 Mkr (11,5%). Aktien noterades på First North i maj 2019 (teckningskurs 15,30 kr). Vertiseit har uppvisat fin tillväxt senaste åren, både organiskt och via förvärv.
I maj 2021 förvärvade Vertiseit det österrikiska bolaget Grassfish för ~140 Mkr (13,5 miljoner Euro). Börskollegan MultiQ förvärvades för omkring 200 Mkr i början av 2022. Vertiseit har efter förvärven knappt 200 anställda. På pro forma-basis uppgick koncernens omsättning till 345 Mkr helåret 2021 med Ebitda på 28 Mkr medan Ebit uppgick till 3 Mkr. Efter förvärven har Vertiseit en global marknadsandel på cirka 2%.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 131 | 380 | 418 | 451 |
– Tillväxt | +70,3% | +191,0% | +10,0% | +8,0% |
Rörelseresultat | 5 | 23 | 42 | 59 |
– Rörelsemarginal | 3,6% | 6,0% | 10,0% | 13,0% |
Resultat efter skatt | 4 | 13 | 27 | 42 |
Vinst per aktie | 0,29 | 0,66 | 1,35 | 2,06 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 4% | 7% | 13% | 17% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 38% | 38% | 60% |
Nettoskuld/Ebit | 0,9 | 4,6 | 1,6 | 0,2 |
P/E | 98,0 | 42,4 | 20,7 | 13,6 |
EV/Ebit | 151,4 | 31,2 | 17,0 | 12,1 |
EV/Sales | 5,5 | 1,9 | 1,7 | 1,6 |
Kommentar: Pro forma 2021 omsatte Vertiseit 345 Mkr med en Ebit-marginal på omkring 1% |
2021 ökade intäkterna med 11% exklusive förvärv (ej pro forma). Den organiska tillväxten för Vertiseits återkommande intäkter landade på 20%. Mellan 2012 och 2020 växte Vertiseit intäkterna med 29% per år i snitt. Ungefär hälften var organisk tillväxt.
Det senaste åren har Vertiseit som sagt gjort en del förvärv. År 2017 förvärvades Karlstadsbolaget Dise, som utvecklat en egen mjukvara för att styra budskap och funktioner på skärmarna. Dessförinnan använde Vertiseit mjukvara från amerikanska Scala.
Dise-mjukvaran ingår idag inte bara i Vertiseits egna leveranser i Norden utan säljs också som fristående produkt till andra integratörer ute i världen via ett 30-tal återförsäljare.
Förvärv i Österrike
Fjolårets förvärv av Grassfish var en annan milstolpe. Det österrikiska bolaget har kunder på fler än 70 marknader och omsatte knappt 60 Mkr år 2020 med en Ebitda-marginal på drygt 19%. Köpeskillingen var 13,5 miljoner Euro motsvarande 2,4 gånger omsättningen och 12,3 gånger rörelsevinsten före avskrivningar (EV/Ebitda). Betalning skedde både med kontanter (10,1 MEuro) och nyemitterade aktier (3,4 MEuro).
Grassfish erbjuder sin plattform till globala kunder. Några exempel är BMW, Porsche och DHL. Bolaget grundades 2005 och har över 100 anställda i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Österrike. Försäljning sker direkt till slutkund, tillsammans med partners. De återkommande intäkterna står för 35-40% av Grassfish intäkter. Förvärvet konsoliderades från 27 maj 2021.
2020 | Grassfish | MultiQ |
Omsättning | 57,5 Mkr | 138,3 Mkr |
varav återkommande SaaS-intäkter | 20,4 Mkr | Okänt |
Årligen återkommande intäkter (ARR) | 23,4 Mkr | 50 Mkr |
Ebitda | 11,0 Mkr | 9,2 Mkr |
Ebitda-marginal | 19,2% | 6,7% |
I januari i år lade Vertiseit ett bud på börskollegan MultiQ värt 197 Mkr. MultiQ är också verksamma inom digital skyltning och grundades 1988. Huvudkontoret ligger i Lund. MultiQ har drygt 60 anställda och har varit noterade på Small Cap sedan 1999. Största kundsegmenten är detaljhandel, bank, spel och transport. Största marknader är Sverige och Danmark som tillsammans utgör omkring tredjedelar av omsättningen.
2020 omsatte MultiQ 138 Mkr med en Ebitda-marginal uppgående till 6,7%. MultiQ har återkommande intäkter på cirka 50 Mkr per år.
Plattformarna
Dise CX Portal, erbjuder ett standardiserat gränssnitt och försäljning sker genom partners (helhetsleverantörer) på respektive marknad. Det går att utveckla moduler och integrationer för specifika bransch- och kundtillämpningar.
Grassfish IXM Plattform, riktar sig till globala varumärken och handlare. Fördelarna är att systemet kan anpassas till kundens arbetsflöden och sägs vara enkelt att integrera mot kundens digitala ekosystem (exempelvis affärssystem, system för säljstöd etc). Försäljning sker tillsammans med partners direkt till slutkunden. Några exempel på partners är retail- och strategikonsulter.
MultiQ har också en egen plattform. Koncernen strategi är att satsa på två plattformar, Dise respektive Grassfish. Mer info om plattformarna finns i faktarutan här intill.
Generellt kan man säga att Vertiseit har tre olika typer av intäktsströmmar. Dels återkommande licensintäkter (SaaS) från de mjukvaror som styr skärmarna, dels konsultintäkter som används vid implementation. Men också intäkter från hårdvara i form av systemförsäljning.
Fokus är på de återkommande licensintäkterna. Det är där bolaget tjänar merparten av pengarna. Vertiseit redovisar bruttomarginalen per intäktstyp. Nämligen SaaS (94%), Konsultintäkter (82%), Hårdvara (32%). På koncernnivå är bruttomarginalen kring 65%. Lönsamheten för konsultintäkterna är lägre i realiteten då personalkostnaderna inte är allokerade per intäktstyp.
De tyskspråkiga länderna utgjorde cirka 62% av intäkterna på pro forma-basis 2021. Norden stod för 22% medan Övriga världen utgjorde resterande 16%.
Nya finansiella mål
I höstas presenterade Vertiseit nya finansiella mål. Koncernen siktar nu på att öka de årligt återkommande intäkterna (på branschspråk kallat ARR) med 25% per år i snitt mellan 2022 och 2024. Samt att nå minst 200 Mkr i återkommande intäkter vid utgången av 2024. Vidare satsar Vertiseit på att uppvisa en Ebitda-marginal på minst 30% i slutet av 2024.
Bolaget har också ett mål om att nyckeltalet “Net Revenue Retention” varje år skall överstiga 100%. Enkelt uttryck ett mått på hur bra bolaget är på att förnya och öka värdet av befintliga kundavtal. Alltså hur de växer och ökar intäkterna med befintliga kunder.
Vidare har bolaget som målsättning att vara det globalt ledande bolaget inom digital skyltning år 2026, mätt som antal aktiva SaaS-licenser.
Vertiseit rapporterar inga detaljerade siffror kring fördelningen mellan kundsegmenten. Generellt finns en stor spridning mellan kunderna, ingen enskild kund står exempelvis för mer än 5% av intäkterna, uppger ledningen till Affärsvärlden. MultiQ hade under 2021 en kund som utgjorde mer än 10% av deras omsättning och stod för drygt 40 Mkr.
Fragmenterad marknad
Senaste åren har det skett en hel del konsolidering i branschen för aktörer inom digital skyltning. Tidigare var svenska ZetaDisplay noterade men de köptes upp sommaren 2021 av ett riskkapitalbolag. Innan ZetaDisplay köptes upp gjorde de själva en del förvärv bland annat i Holland och Norge.
MultiQ avnoterades den 10 juni då Vertiseit kontrollerade över 95% av aktierna i början av maj och meddelade avsikt att tvångsinlösa den resterande minoriteten. MultiQ konsolideras i Vertiseits räkenskaper från början av maj.
AdCityMedia var ett annat bolag som var verksamma inom utomhusreklam men som också hade en affär inom digital skyltning. De blev uppköpta av brittiska Ocean Outdoor som är en stor aktör inom utomhusreklam/DOOH (Digital out of Home). Ocean köpte under hösten 2019 även upp svenska Visual Art.
Köpare | Förvärvsobjekt | Tidpunkt | Transaktionsvärde | EV/S | EV/Ebitda |
Vertiseit | MultiQ | Januari 2022 | 197 Mkr | 1,2x | 25,5x |
Vertiseit | Grassfish | Maj 2021 | 143 Mkr | 2,4x | 12,3x |
Hanover Active Equity Fund | ZetaDisplay | Juni 2021 | ~750 Mkr | 2,8x | 18,3x |
Ocean Outdoor | AdCityMedia | November 2019 | 308 Mkr | 1,8x | 9,5x |
ZetaDisplay | Gauddi BV | Oktober 2019 | ~71 Mkr | 1,5x | 8,7x |
Ocean Outdoor | Visual Art Sweden | September 2019 | 670,6 Mkr | 1,3x | 13,0x |
ZetaDisplay | Webpro AS | Maj 2018 | 50 MNOK | 2,1x | 12,2x |
Källa: Bolagsrapporter | Snitt: | 1,9x | 14,2x |
Ledningen i Vertiseit beskriver marknaden för digital skyltning som mycket fragmenterad.
Förvärvshistorik
- 2013 Clearsign AB – nya kunder
- 2016 Högberg & Westling AB (”UCUS”) – nya kunder
- 2017 Dise International AB – nya produkter
- 2018 Display 4 AB – nya kunder
- 2019 Digital Signage Solutions Sweden AB – nya kunder
- 2019 InStoreMedia AB – nya produkter
- 2020 InStoreMedia (UK) Ltd. – ny marknad
I faktarutan härintill visas de förvärv Vertiseit gjort sedan år 2012. Tillväxtstrategin framöver omfattar en accelererad förvärvsagenda. Ledningen bedömer att en betydande del av framtida tillväxt kommer genereras från förvärv. Under hösten 2021 genomförde Vertiseit en riktad emission på 100 Mkr till ett antal institutionella investerare. Exempelvis Nordea Asset Management, KL Capital, Alcur Fonder och Protean Capital. Teckningskursen var 24 kronor per aktie.
Vertiseit | Q1 2022 | Q1 2021 |
Omsättning | 54,4 Mkr | 17,6 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 209% | -27% |
Återkommande intäkter | 22,2 Mkr | 8,7 Mkr |
Varav återkommande | 40,9% | 49,5% |
ARR | 80,3 Mkr | 35,2 Mkr |
Organiskt tillväxt Y/Y | 51,5% | Okänt |
Bruttomarginal | 65,0% | 66,5% |
Ebitda | 8,9 Mkr | 2,5 Mkr |
Ebitda-marginal | 16,3% | 14,3% |
Ebit | 4,5 Mkr | 1,3 Mkr |
Ebit-marginal | 8,3% | 7,3% |
I första kvartalet steg intäkterna med hela 209%. Hur stor del som var organisk tillväxt redovisas inte. De återkommande intäkterna uppgick till drygt 22 Mkr. I årstakt steg de återkommande intäkterna till drygt 80 Mkr vilket var en ökning med 51,5% organiskt sett mot fjolåret. Vertiseit har ökat de återkommande intäkterna varje kvartal tio år i rad.
Trots en något lägre bruttomarginal steg Ebitda-marginal, som Vertiseit själv lyfter fram, till 16,3% (14,3). Ebit landade på 8,3% (7,3).
Förvärvet av MultiQ konsolideras från och med 1 maj i år och ingår alltså redovisningsmässigt i två av tre månader under Q2. För enkelhetens skull räknar vi som att MultiQ konsoliderades från 1 januari 2022. På pro forma-basis 2021 omsatte Vertiseit inklusive Grassfish och MultiQ 345 Mkr. Vi räknar med 10% organisk tillväxt 2022. Åren därpå skissar vi på en organisk tillväxttakt i ungefär samma härad (8-10% per år). Branschbedömare spår att marknadstillväxten för digital skyltning kommer växa med cirka 11% årligen i snitt mellan år 2021 och 2026. Hårdvaruförsäljningen är rätt volatil och kan påverka koncernens totala intäkter. Det väsentliga är att de återkommande intäkterna fortsätter att stiga som andelen av totalen.
Marginalmässigt räknar vi med 6% i år och 13% år 2024. Vertiseit lyfter själva fram Ebitda. Givet att bolaget fokuserar på att göra förvärv vore det mer rimligt att lyfta fram Ebita-resultatet.
Använder vi en multipel på 13 gånger rörelsevinsten finns drygt 30% uppsida på sikt. Möjligen kan Vertiseit värderas högre än så. Det mest centrala nyckeltalen att följa är hur bolagets återkommande intäkter utvecklas. Där är marginalerna absolut högst.
I peer-tabellen nedan finns ett antal bolag med exponering mot digitalisering och reklam.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2023E | EV/Ebit 2023E | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2022-2024E % |
Vertiseit | -3,5 | 20,7 | 17,0 | 1,7 | 10,0 | 9,0 |
Pricer | -47,9 | 15,6 | 12,9 | 0,8 | 6,3 | 13,3 |
SES Imagotag | 80,4 | 24,1 | 16,7 | 1,6 | 9,8 | 30,2 |
Solum | -30,1 | 10,7 | 10,8 | 0,7 | 6,1 | 13,9 |
JCDecaux | -36,0 | 16,6 | 24,7 | 2,2 | 9,0 | 8,8 |
Genomsnitt | -7,4 | 17,6 | 16,4 | 1,4 | 8,2 | 15,0 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Vertiseit har uppvisat solid tillväxt över tid. Bolagets har ökat de återkommande intäkterna sekventiellt i över 10 år i rad. Marknaden för digital skyltning växer underliggande. Marknaden är mycket fragmenterad vilket skapar goda förvärvsmöjligheterna för Vertiseit.
Kommande kvartal kommer fokus vara på att integrera förvärvet av MultiQ. Insynsägandet i Vertiseit är högt. Det gillar vi. VD Johan Lind är största ägare med 11,5% av aktierna.
Uppsidan i aktien är helt okej. Därutöver finns möjlighet till värdeskapande förvärv som inte fångas upp av reglaget. Vi vill dock syna ett par rapporter till och se hur förvärvet av MultiQ utvecklas. Tills vidare blir rådet neutral. Men Vertiseit är värt att ha under bevakning för investerare som gillar lönsamma småbolag med stor andel återkommande intäkter.
Halvårsrapporten presenteras 27 juli.
Vertiseit tio största ägare | Kapital | Röster |
Johan Lind | 11,5% | 19,4% |
Adrian Nelje | 10,8% | 19,0% |
Telion Og | 8,78% | 3,80% |
Schottenius Gruppen | 8,40% | 12,48% |
Oskar Edespong | 6,52% | 10,05% |
Jonas Lagerqvist med bolag | 5,86% | 8,21% |
Nordea Fonder | 5,83% | 2,56% |
KL Capital AB | 5,61% | 2,43% |
Martin Gren (Grenspecialisten) | 4,75% | 2,16% |
Jan Kjellman med familj | 4,19% | 7,48% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser