Analys Verkkokauppa
Verkkokauppa: Trubbel i paradiset
Verkkokauppa (EUR) | |
Börskurs: 4,72 EUR | Antal aktier: 45,4 m |
Börsvärde: 214 miljoner | Nettokassa: 1 miljoner |
VD: Panu Porkka | Ordförande: Arja Talma |
Verkkokauppa (4,72 euro) är en finsk e-handlare som även driver fyra så kallade megastores. Omsättningen för 2021 landade på drygt 550 miljoner euro.
Största ägare är Samuli Seppälä som grundade bolaget 1992, blott 16 år gammal. Idag verkar huvudägaren som styrelseledamot. Seppälä kontrollerade vid noteringen 2014 nära 50% av aktierna. Idag uppgår innehavet till drygt 35%. Stora insynsförsäljningar har skett både under 2020 och 2021. Bolagets VD Panu Porkka äger aktier till ett värde av 0,5 MEUR.
Affärsvärldens huvudscenario (MEUR) | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 575 | 557 | 585 | 614 |
– Tillväxt | +3,8% | -3,0% | +5,0% | +5,0% |
Rörelseresultat | 20 | 16 | 18 | 22 |
– Rörelsemarginal | 3,5% | 2,8% | 3,0% | 3,5% |
Resultat efter skatt | 15 | 11 | 13 | 16 |
Vinst per aktie | 0,33 | 0,25 | 0,28 | 0,35 |
Utdelning per aktie | 0,33 | 0,25 | 0,28 | 0,35 |
Direktavkastning | 7,1% | 5,3% | 5,9% | 7,4% |
Avkastning på eget kapital | 40% | 33% | 39% | 46% |
Avkastning på operativt kapital | 78% | 50% | 61% | 81% |
Nettoskuld/EBIT | 0,0 | -0,1 | -0,2 | -0,4 |
P/E | 14,1 | 18,9 | 16,8 | 13,5 |
EV/EBIT | 10,5 | 13,7 | 12,1 | 9,9 |
EV/Sales | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,3 |
Finlands största e-handlare
Verkkokauppa är Finlands största e-handlare. Bolaget är mest känt för elektronikförsäljningen men säljer utöver detta allt från sportutrustning till hushållsprodukter. Verkkokauppa har ett omnikanalserbjudande med en webbshop samt fyra megastores. Totalt erbjuder företaget drygt 65 000 produkter som spänner genom 26 olika produktkategorier. Bolaget säljer även private label (drygt 3 000 produkter) som tillverkas av kontraktstillverkare. Resterande del av sortimentet tillhandahålls av Verkkokauppas 750 leverantörer. Utöver produktförsäljning tillhandahåller bolaget installationer och reparationer, mobilabonnemang och finansieringslösningar.
Den finska e-handelsgiganten har totalt 1,7 miljoner kunder, varav 800 000 av dessa kunder gör minst ett köp per år. Bolaget når i tillägg till konsumentmarknaden även 50 000 av Finlands drygt 250 000 företag. Runt 21% av försäljningen utgörs av B2B. Returgraden är slående låg. Enligt bolaget ligger den kring 1%.
Verkkokauppas leveranser når tre fjärdedelar av Finlands konsumenter inom nästa dag. Drygt 61% av försäljningen är online medan 32% sker offline, resterande del av försäljningen bygger på en grossistverksamhet inriktad mot utländska kunder. Runt hälften av grossistverksamheten härrör Ryssland.
Historiskt har bruttomarginalen legat mellan 15-16% och den genomsnittliga tillväxten sedan 2013 har varit 13%. Rörelsemarginalen har snittat 3% och uppgick under 2020 samt 2021 till 3,5%.
Högtflygande planer
Ledningens målsättning är att nå 1 miljard euro i omsättning år 2025 med en marginal på 5%. Skiftet från offline till online, ökad försäljning inom private label och ökad försäljning till företag ska driva tillväxten framöver. Marginalmålet ska nås genom ökad bruttomarginal drivet av nya produkter och ökad andel private label samt genom effektiviseringar inom logistik och leverantörskedjor. Målet är att de fasta kostnader i relation till försäljningen ska uppgå till 10%.
För att nå omsättningsmålet krävs det en genomsnittlig försäljningstillväxt på 15% per år. Senast bolaget uppvisade en sådan tillväxt var 2017. Under de senaste fem åren har den genomsnittliga tillväxten varit 9%, med sjuknade trend (bortsett från det pandemidopade 2020).
För att nå målen krävs sannolikt ett ändrat konsumentbeteende i Finland. Finnarna handlar i relativt liten grad online jämfört med sina nordiska grannländer. Enligt finska Posti (posten) handlade 28% av de tillfrågade finnarna något online under den senaste veckan. Motsvarande siffra ligger på 62% i Sverige. En ökad onlinepenetration bör driva Verkkokauppas affär då bolaget är Finlands största onlineaktör.
Svag Q4 och vinstvarning
De högtflygande planerna har stött på patrull. Det startade med ett svagt fjärde kvartal där omsättningen minskade med drygt 4%. Tappet berodde på minskad efterfråga jämfört med ett starkt jämförelsekvartal föregående år. Den svagare efterfrågan har förstärkts under starten av 2021, i kölvattnet av Rysslands krig mot Ukraina. Dels på grund av minskad ekonomisk tillväxt och ökad inflation, dels på grund av grossitverksamheten som till hälften utgörs av ryska kunder. Ledningen har likt en majoritet av västerländska företag beslutat sig för att stoppa exporten till Ryssland.
Detta kulminerade i en vinstvarning som skickades ut för drygt en månad sedan. I denna sänker ledningen estimaten för 2022. Från en prognostiserad omsättning på 590 – 640 MEUR till 530 – 590 MEUR. Även estimatet för rörelseresultatet sänks från 19 – 25 MEUR till 12 -19 MEUR. Mittpunkt motsvarar en rörelsemarginal på 2,8% (3,5% under fjolåret) och ett försäljningstapp på 2,5%.
För helåret 2021 växte onlineförsäljningen med 13% medan butikerna krympte med 8% för Verkkokauppa. Ser vi till den butikbaserade konkurrenten Tokmanni har de utvecklats bättre. Under 2021 växte försäljningen (like-for-like) med 4,8%. En bit över Verkkokauppas 3,8%. Under det viktiga fjärde kvartalet växte Tokmanni med 2,3% eller -0,3% like-for-like. Även detta bättre än Verkkokauppas koncerntapp på 4%. Det visar på att offline fortfarande går starkt inom lågprissegmentet, i varje fall för Tokmanni.
Förvärv
Under februari annonserades bolagets första förvärv någonsin. Köpet avsåg e-ville.com, en finsk onlineaffär. Tanken med affären tycks främst vara att ta del av e-villes inköpsorganisation i Shenzen och Hong Kong.
Prislappen landade på 5,3 MEUR. Av detta betalas 3,3 MEUR kontant och resterande del genom aktier. Vidare finns det en tilläggsköpeskilling som kan uppgå till max 6,7 MEUR om bolaget når specifika mål för 2022-2024.
Under det brutna räkenskapsåret April 2020 – Mars 2021 landade omsättningen på 10 MEUR för e-ville. Rörelsemarginalen landade kring 5%. Köpeskillingen motsvarar EV/Ebit 10,6x exklusive tilläggsköpeskilling och 24x inklusive tilläggsköpeskilling.
Förvärvet utgör knappt 2% av omsättningen och är därmed ingen jättegrej för koncernen i sin helhet. Däremot kan det finnas ett värde av en skicklig inköpsorganisation i Kina. Något som både Tokmanni och Europris har.
Värdering
Aktien toppade kring 10 EUR för drygt ett år sedan. Idag handlas aktien kring 5 EUR. Förväntningarna på Verkkokauppa har kommit ned betydligt. För 2023 handlas bolaget till strax över EV/Ebit 10x. En multipel Afv tidigare har använt för att räkna hem aktien.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2023E | EV/Ebit 2023E | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2022-2024E % |
Verkkokauppa | -49,5 | 14,1 | 10,5 | 0,4 | 3,4 | 8,0 |
Europris | 1,5 | 11,4 | 10,8 | 1,4 | 13,3 | 3,8 |
Clas Ohlson | 28,1 | 14,6 | 12,2 | 0,9 | 7,5 | |
Puuilo | – | 13,5 | 12,0 | 2,1 | 17,0 | 10,2 |
Tokmanni | -31,8 | 10,5 | 10,4 | 0,9 | 9,2 | 5,7 |
Kjell Group | – | 8,9 | 6,6 | 0,5 | 7,3 | 10,7 |
CDON | -45,0 | – | – | 3,9 | 5,9 | 14,7 |
Genomsnitt | -19,3 | 12,1 | 10,4 | 1,4 | 9,1 | 8,9 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Ingen brådska att köpa aktien
Tillväxten har vänt ned och bolaget flaggar för en svag utveckling under året. I värsta fall tappar omsättningen runt 8% och i bästa växer omsättningen med 2,7%, enligt ledningen. Sannolikt blir Q1-Q3 svåra att slå i ljuset av vinstvarningen. Kanske kan bolaget göra revansch i Q4 med lättare jämförelsetal.
I ljuset av detta tror vi att investerare gör bäst i att följa utvecklingen från sidlinjen. Kanske är aktien värd att syna inför Q4 2022. På längre sikt är Verkkokauppa ett intressant spel på migrationen från offline till online. Här och nu landar Afv i ett neutralt råd. Bland sektorkollegorna föredrar vi elektronikhandlaren Kjell Group eller den finska lågprisjätten Tokmanni.
Tio största ägare i Verkkokauppa (EUR) | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Samuli Seppälä | 76 | 35,4% | 35,4% |
Varma Mutual Pension Insurance Company | 18 | 8,6% | 8,6% |
Mandatum Life Insurance Company | 11 | 5,0% | 5,0% |
Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company | 10 | 4,8% | 4,8% |
Rite Ventures | 8 | 3,6% | 3,6% |
Nordea Fonder | 7 | 3,2% | 3,2% |
Allianz Global Investors | 6 | 2,7% | 2,7% |
Evli Fonder | 6 | 2,7% | 2,7% |
LOYS AG | 4 | 1,9% | 1,9% |
Säästöpankki Fonder | 4 | 1,9% | 1,9% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser