Verkkokauppa: Den högutdelande e-handlaren

Den finska e-handlaren säljer hemelektronik och andra prylar med löfte om att vara billigast på marknaden. Inte heller aktien är dyr. Det senare kan förhoppningsvis ändras.
Verkkokauppa: Den högutdelande e-handlaren - 15_2967-2699×1677
Verkkokauppa
Börskurs: 3,53 EUR Antal aktier: 45,1 m
Börsvärde: 159 miljoner Nettokassa: 10 miljoner
VD: Panu Porkka Styrelseordförande: Christoffer Häggblom
Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 478 507 532 559
 – Tillväxt +10,7% +6,0% +5,0% +5,0%
Rörelseresultat 13,3 13,2 14,4 15,1
 – Rörelsemarginal 2,8% 2,6% 2,7% 2,7%
Resultat efter skatt 9,3 10,0 10,6 11,1
Vinst per aktie 0,21 0,22 0,24 0,25
Utdelning per aktie 0,20 0,21 0,22 0,23
Direktavkastning 5,6% 5,9% 6,2% 6,5%
Avkastning på eget kapital 24% 27% 27% 28%
Operativt kapital/omsättning -2% -2% -2% -2%
Nettoskuld/EBIT -3,5 -3,6 -3,4 -3,4
P/E 17,0 16,0 14,7 14,1
EV/EBIT 11,2 11,3 10,4 9,9
EV/Sales 0,3 0,3 0,3 0,3

Verkokauppa (3,53 euro) är ett av Finlands äldsta, största och mest välkända e-handelsbolag. Namnet betyder bokstavligen webbshop.

Det som är lite speciellt med bolaget ur börssynvinkel är att det har värdeegenskaper som man sällan hittar bland e-handlare. Stabilt god lönsamhet är ett exempel. Slående hög utdelning ett annat. Ganska låg värdering, en tredje.

En kort bakgrund. Bolaget startades redan 1992 av Samuli Seppälä. Han var bolagets VD ända fram till 2018 och sitter nu i styrelsen. Seppälä är fortfarande den helt dominerande ägaren i bolaget med just under 50 procent av aktierna. Näst största ägare är för övrigt Rite Ventures (4,8%) som också är större ägare i Qliro vars CDON delvis påminner om Verkkokauppa.

Inriktningen har alltid varit på konsumentelektronik och på lågt pris. ”Probably Always Cheaper”, är deras slogan. Utbudet har breddats genom åren och idag lagerhålls och saluförs 65 000 artiklar i 24 olika kategorier.

Förutom webbutiken har Verkokauppa fyra fysiska så kallade megabutiker. Den fjärde öppnades så sent som 2019 i Raisio.

Aktien har varit noterad sedan 2014 på Nasdaq First North i Helsingfors. Verkkokauppa har under hela sin börskarriär haft en stark finansiell ställning och delat ut hela vinsten. Aktien har dock varit en usel placering under senare år, halverad sedan 2016 och ned nästan 25 procent det senaste året.

Omsättningen ligger på drygt 500 miljoner euro (5 mdr kr) och avser Finland. Verkkokauppa har växt organiskt, runt 15 procent årligen sedan 2014. Det syns en tendens till att marknaden mognar, konkurrensen hårdnar och tillväxten mattas. Förra året låg ökningen på 11 procent och hittills under 2019 kring 7 procent. Den senare siffran är tämligen svag mot bakgrund av butiksöppningen i Raiso.

Bolagets rörelsemarginal har snittat 2,7 procent de senaste fem åren. Målet är att ha en rörelsemarginal på 2,5-4,5 procent. I år ser siffran ut att landa kring 2,6 procent, men det finns ovanligt stora oklarheter kring hur det mycket viktiga Q4 faller ut.

I nuläget ligger vinsten kring 0,21 euro per aktie. Det ger ett rullande p/e på 22. Men Verkkokauppa har stor nettokassa, runt 50 miljoner euro exklusive leasingskulder. EV/Ebit är 11. Ett krux är att vinsttillväxten varit klen senare år. Att rörelsevinsten har varit 12-13 miljoner euro tre år i rad, trots att omsättningen ökat drygt 35 procent eller 135 miljoner euro imponerar inte.

Strategin för att skapa vinsttillväxt handlar mycket om tillväxt. Ledningen driver tesen att det lönar sig att offra lite marginal idag för att bygga volym och nå bättre lönsamhet på sikt. Därför tittar de mycket på att bolaget växer snabbare än (hemelektronik-)marknaden och sina två huvudkonkurrenter Power och Gigantti vars tyngdpunkt ligger i fysisk handel.

Tillväxt ska leda till bättre marginaler genom att de fasta kostnaderna för personal, lokaler och marknadsföring blir mindre som andel av totalomsättningen. Dessutom hoppas ledningen på förmånligare inköp och villkor från leverantörerna.

De fasta kostnaderna har de facto minskat som andel av omsättningen under senare år, precis som företagsledningen planerar. Men det finns också en tendens att bruttomarginalen (runt 15%) pressas över tid. Marknaden verkar ha blivit tuffare. Rörelsevinsten har som sagt inte växt meningsfullt.

Det finns några andra initiativ igång för att få fart på vinstutvecklingen. En satsning på egna märkesvaror pågår och egen säljfinansrörelse finns sedan en tid hos Verkkokauppa. Men intrycket är att dessa satsningar sker halvhjärtat.

Ta säljfinansiering till exempel. Att bygga upp sådan var en uttalad prioritet vid IPO:n 2014. Målet var att var femte kund skulle delbetala sina inköp på sikt. Idag är detta en verksamhet som omsätter runt 3 miljoner euro och det är svårt att ens se var den ligger i balansräkningen (=den är mycket liten). Qliros motsvarighet omsätter tio gånger mer på liknande e-handelsvolymer (inklusive bidrag från externa handlare). Verkkokauppa har kvar Klarna som betalningsalternativ, för övrigt.

Detta kan visserligen vara en bra sak. Qliros strategi att gå all-in på finans har inte varit någon rak väg till framgång direkt. Men poängen är att Verkkokauppa inte verkar ha många verktyg i lådan för att få fart i den lite matta vinsttillväxten. Ledningen har talat om att presentera en ny strategi under nästa år.

På kort sikt får dock hoppet sättas till att den finska konsumenten piggnar till, att konkurrensen inte skruvas upp ytterligare till exempel genom ett ännu mer aktivt Amazon och att Verkkokauppa fortsätter dra fördel av den strukturella medvinden man har i ryggen. Det uppskattas att 1 procent av detaljhandelsvolymen går från fysiska butiker till nätet i Finland varje år.

Det innevarande fjärde kvartalet är kritiskt för helårsvinsten. Förutsättningarna är inte optimala för ett bra utfall. Verkkokauppa har inte kommunicerat något om hur Black Friday gått vilket flera andra e-handlare gjort. I Finland har det dessutom varit en poststrejk under perioden.

Börsplus slutsats

Bolaget har en stark ställning tack vare bra varumärke och ledarskap på en marknad som inte är stor nog för att på allvar inspirera de stora drakarna till satsningar. Aktien är billig vilket troligen speglar besvikelse över dålig vinsttillväxt under senare år. Risken att Amazon bygger ut sin infrastruktur för att försörja Norden ännu bättre spelar nog också in i den låga värderingen.

Möjligheten till vinstökningar och lite högre värdering är både realistiskt och lockande. Med 2,7 procent i marginal och en multipel på EV/Ebit 10 är avkastningspotentialen runt 40 procent. Utdelningar svarar för en stor del av avkastningen. Detta bygger inte på mer vågade antaganden än att bolaget kan omsätta 15 procent av sin bruttovinstökning till rörelseresultat.

Aktien är inget superklipp men kan ha en plats exempelvis i en bredare utdelningsportfölj.

10 största ägare Antal aktier Andel, %
Seppälä Samuli Sipi 22,290,096 49.462
Rite Ventures Finland Ab 2,172,576 4.821
Keva 2,171,000 4.817
Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varma 2,065,932 4.584
Sijoitusrahasto Nordea Nordic Small Cap 1,690,607 3.751
Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 1,067,723 2.369
Sijoitusrahasto Evli Suomi Pienyhtiöt 694 1.540
Skogberg Ville Johannes 634,266 1.407
Sr Danske Invest Suomen Pienyhtiöt 467,38 1.037
Sijoitusrahasto Aktia Nordic Micro Cap Ytj 450 0.999
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Archelon