Vändningen dröjer i Doro

Användningen av smartphones bland äldre skjuter i höjden och många börjar blir allt mer bekväma med nya moderna mobiltelefoner. Motsägelsefullt nog är det också seniortelefonbolaget Doros största problem, som sitter med stor försäljning av gamla osmarta telefoner. Ledningens motdrag är att styra om affärsmodellen allt mer mot tjänster inom vårdsektorn – det är nog inte dumt. Men vändningen lär dröja och bokslutet pekar på fortsatt motvind.
Vändningen dröjer i Doro - 504fc8cd-6e29-456a-851e-831b16c72ea8fitcroph450q80upscaletruew800s0e3c0caeeb9a69a35f6ac6b14ef473af547ac4f7

Doro (börskurs 43 kronor den 13 mars 2018) har pressats hårt på börsen men lockar nu med en allt billigare aktie. Bolaget är lite av ett turn-around-case men låga förväntningar är ofta ett bra utgångsläge i aktiesammanhang. Det gör oss intresserade att kika närmre på Doro.

I Doro finns i dag två huvudsakliga affärer:

  • Telefoner för äldre (ca 85 procent av omsättningen). Bolaget utvecklar och säljer telefoner särskilt anpassade för äldre med ett tydligare användargränssnitt och olika tilläggstjänster. I dagsläget handlar det främst om gamla icke-smarta telefoner (feature phones) men försäljningen av smartphones växer som andel. Försäljning sker via återförsäljare och teleoperatörer som båda är viktiga mellanled.
  • Digitala trygghetslösningar (ca 15 procent av omsättningen). Inom Doro Care säljs fysiska produkter som trygghetslarm kombinerat med larmtjänster som driftas i egen regi via stora call centers i Malmö, Kalix och Oslo. Totalt har Doro Care ca 126 000 anslutna larm fördelat på över 150 kommuner i framför allt Sverige och Norge. Oftast är det kommunen som betalar och en viktig tillväxtdrivare är övergången från analoga till digitala larmlösningar som fortfarande är i sin linda.
DORO
Börskurs: 43,00 kr
Antal aktier (miljoner): 23,8
Börsvärde: 1 022 Mkr VD Robert Puskaric
Nettoskuld: 103 Mkr Styrelseordförande Johan Andsjö
SvD Börsplus huvudscenario
2017 2018E 2019E 2020E
Omsättning 1 924 1 924 1 962 2 041
– Tillväxt -1,8% 0,0% 2,0% 4,0%
Rörelseresultat 92 96 108 122
– Rörelsemarginal 4,8% 5,0% 5,5% 6,0%
Resultat efter skatt 67 67 78 92
Vinst per aktie 2,83 2,83 3,30 3,90
Utdelning per aktie 1,00 1,00 1,25 1,50
Direktavkastning 2,3% 2,3% 2,9% 3,5%
Avkastning på eget kapital 12% 11% 12% 13%
Operativt kapital/omsättning 11% 11% 11% 10%
Nettoskuld/EBIT 1,1 0,5 -0,1 -0,6
P/E 15,2 15,2 13,0 11,0
EV/EBIT 12,2 11,7 10,4 9,2
EV/Sales 0,6 0,6 0,6 0,6

På många sätt har senaste åren varit en prövande tid för aktieägarna. Särskilt 2016 var ett riktigt bottenår:

  • Inom Doro Care ledde ett överklagat ramavtal med inköpscentralen för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) till att verksamheten hamnade i limbo under 2016. Vd:n för Doro Care fick lämna bolaget.
  • Inom telefonverksamheten har bolaget bland annat haft produktions- och leveransproblem. Efter flera vinstvarningar kulminerade det hela i slutet av december då även koncern-vd:n fick lämna bolaget.

Lönsamhetsmässigt har det lyft för Doro under 2017 men i stället har nya orosmoln dykt upp då det blivit allt tydligare att bolaget inte riktigt verkar ta del av den i övrigt växande marknaden.

Bakgrunden är att Doros potentiella marknad växer kraftigt – inte bara tack vare en åldrande befolkning utan kanske särskilt för att mobilanvändandet kryper allt längre upp i åldrarna i takt med att allt fler mobilvana människor nu börjar komma upp i högre ålder.

Det här är ett av de allra snabbast växande segmenten vilket förstås borde innebära ett drömläge för Doro. Men så har det inte riktigt blivit. Siffrorna nedan från analysfirman Redeye visar att Doro tappat andelar på en marknad där allt fler äldre använder smartphones.

Lite förenklat tror vi det finns tre underliggande förklaringsvariabler som verkar i bakgrunden här:

1. Antal äldre personer som använder och efterfrågar mobiltelefoner ökar vilket är positivt för Doro.

2. Den som faktiskt lärt sig att använda en smartphone från traditionella tillverkare som Apple eller Samsung byter inte ned sig i första taget till en “strypt” Doro-telefon. Det är negativt och förmodligen är det just till dessa som Doro tappar marknadsandelar.

Skon verkar alltså klämma just i skiftet från gamla feature phones (där Doro har en stark marknadsposition) till nyare smartphones (där konkurrensläget är betydligt tuffare). Vi hade förhågor kring detta som vi luftade redan för ett år sedan. Det hypotesen verkar nu allt mer stämma vilket även börjar synas i siffrorna för Doro.

3. En tredje tendens man kan räkna med är att antalet personer som verkligen behöver en specialanpassad produkt växer framöver. Detta gäller kanske särskilt de över 80 år där mobilanvändandet fortfarande är mycket lågt – men väntas ta fart under kommande år.

Här och nu faller dock omsättningen och ledningens motdrag (nu under vd Robert Puskaric med lång karriär inom Ericsson) verkar i stort centrerad kring ett ökat fokus på tjänster och då särskilt mot vårdsegmentet. Strategin som presenterades på Doros kapitalmarknadsdag i höstas går ut på att i större utsträckning kombinera telefonerna med olika vårdtjänster och trygghetsprodukter.

Det hela kan nog bäst beskrivas som en sorts smarta hemmet-lösning för äldre och vårdgivare. Bland annat ska kameror och sensorer kunna byggas samman så att ett nätverk av anhöriga eller vårdgivare automatiskt får notis om den äldres beteende avviker från det normala. Till exempel om denne inte besökt köket på 24 timmar eller inte kommit ut från badrummet på lång tid. Reklamfilmen nedan ger en lätt översikt för den som är intresserad.

En viktig poäng med detta är att minska storleken på den offentliga vårdnotan när äldre med hjälp av övervakning kan bo kvar hemma längre, snarare än att behöva ta in på särskilda vårdboenden. Även vissa rutinkontroller och småproblem kan lösas mer effektivt på distans.

I Doros långsiktiga vision kan bolaget i bästa fall transformeras från ett mobiltelefonbolag till ett tech- och tjänstebolag inom vårdsektorn. Några sådana fantasier finns över huvud taget inte inbakade i dagens låga förväntningar.

I linje med den nya strategin har bolaget också uttalat målet att andelen tjänster ska upp från knappt 10 till över 30 procent av omsättningen. Får man skruv på det här borde det finnas potential till betydligt högre rörelsemarginaler än dagens knappa 5 procent.

Även bolagets nya målsättning om 8 procents rörelsemarginal (en sänkning från tidigare 10 procent) kan vara i underkant, men budskapet från bolaget är att 8 procent är ett rimligt mål medan transformationen pågår. Något vi misstänker kan ta lång tid.

Det hela är ett rätt så intressant drag även om det är för tidigt att säga om just Doro kommer bli en vinnare när ny smart teknik letar sig in i hemmen och i vårdsektorn. Idén är förstås inte att ge sig i klinch med de stora teknikjättarna utan snarare dra nytta av den teknik som redan finns och som blir allt billigare.

Om man för ett ögonblick kliver tillbaka till verkligheten är Doro i dag ett bolag som har svårt att upprätthålla försäljningen av telefoner. Omsättningen har minskat tre kvartal i rad och dålig orderingång under fjärde kvartalet tyder på fortsatt motgång. I värsta fall är det här bara början på en mångårig motvind när försäljningen av feature phones successivt fasas ut.

I bästa fall får Doro fart på försäljningen av smartphones när marknaden växer och lyckas dessutom knyta ihop detta med tjänsteerbjudandet. Då kommer bolaget ha en betydligt mer stabil affär med högre andel återkommande intäkter. Det skulle rättfärdiga en klart högre värdering och börjar man dessutom ana potential till högre lönsamhet kan aktien stå i över 100 spänn.

Det är en intressant situation men det osäkra läget gör ändå att vi avvaktar en mer tydlig vändning från Doro.

Förändringar i Doros ägarbild

I februari blev det känt att Peter Lindell privat och tillsammans med sin investeringslåda i Rite Ventures köpt 11 procent av Doro. Peter Lindell är entreprenör och investerare och var bland annat en tidig finansiär i Unibet tillsammans med Staffan Persson. Rite Ventures har gjort lyckosamma investeringar bland annat i Qliro och G5 Entertainment.

Doros 15 största ägare Andel
Accendo Capital 15,76%
Rite Ventures 9,96%
Lazard Asset Management 4,70%
Humle Fonder 3,92%
Nordea Fonder 3,09%
Avanza Pension 3,08%
Dimensional Fund Advisors 2,71%
Origo Fonder 2,67%
Bengt Julander 2,53%
Theodor Jeansson 2,36%
Thomas Eklund 1,72%
Nordnet Pensionsförsäkring 1,47%
Peter Lindell 1,26%
Jon Eiken 1,15%
Thomas Wernhoff 1,05%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.