Utdelningar lockar i Electra

Electra Gruppen har ett starkt butikskoncept och ett rekordbra fjolår i ryggen. Aktien är upp över 30% i år. Är det fortfarande köpläge?
Electra Gruppen
Electra Gruppen hade ett rekordbra 2020. Bolaget såg en hög efterfrågan på hemelektronik, bland annat som en konsekvens av att många behövt uppgradera sina hem i syfte att kunna arbeta hemifrån.
Electra Gruppen
Börskurs: 65,60 kr Antal aktier: 5,2 m
Börsvärde: 341 Mkr Nettoskuld: 48 Mkr
VD: Anelli Sjöstedt Ordförande: Peter Elving

Electra Gruppen (65,60 kr) tillhandahåller olika typer av tjänster, så som logistik- och varuförsörjningslösningar, för detaljhandeln i Norden. Utöver det bedriver koncernen verksamhet inom hemelektronik och telekomprodukter genom franchisekoncept samt egen e-handel.

Electra grundades 1949 och har cirka 150 anställda. Huvudkontoret ligger i Kalmar och börsvärdet är 341 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 1 958 1 997 2 027 2 057
 – Tillväxt +7,5% +2,0% +1,5% +1,5%
Rörelseresultat 31 34 41 41
 – Rörelsemarginal 1,6% 1,7% 2,0% 2,0%
Resultat efter skatt 23 24 30 31
Vinst per aktie 4,33 4,60 5,80 5,90
Utdelning per aktie 4,25 4,30 4,90 5,00
Direktavkastning 6,5% 6,6% 7,5% 7,6%
Avkastning på eget kapital 11% 11% 14% 14%
Avkastning på operativt kapital 12% 14% 17% 17%
Nettoskuld/EBIT 1,6 1,2 0,7 0,5
P/E 15,2 14,3 11,3 11,1
EV/EBIT 12,7 11,5 9,6 9,5
EV/Sales 0,2 0,2 0,2 0,2

Fjolåret var ett rekordår för Electra. Omsättningen steg med 7,5% till knappt 2 miljarder samtidigt som rörelseresultatet ökade med nästan 30% till knappt 31 Mkr. Utvecklingen drevs av hög efterfrågan på hemelektronik på grund av pandemin. Många har spenderat mycket tid i hemmet och har också behövt uppgradera sin utrustning för att kunna arbeta hemifrån. Det har gynnat försäljningen av bildskärmar med mera.

HISTORISK OCH NUVARANDE LÖNSAMHET

Electras omsättning utgörs i huvudsak av varuförsäljning och likt de flesta bolag inom branschen för hemelektronik kämpar Electra med låga marginaler. Rörelsemarginalen har i snitt varit knappt 1,6% de senaste 5 åren och som högst 1,9%. Målsättningen är en rörelsemarginal om lägst 3%. De låga marginalerna imponerar inte men samtidigt har bolaget under sin mer än 70-åriga historia aldrig gått med förlust.

Affärsområden

Electra är organiserat i två affärsområden – Retail samt Logistik & IT.

  • Retail hanterar varuförsörjning av hemelektronikprodukter till anslutna butiker i kedjorna Elon Ljud & Bild, Digitalbutikerna, Em Home och Ringup samt till aktörer inom e-handel. Electra ansvarar för inköp, distribution, lagerhållning, marknadsföring, IT och utbildning.
  • Logistik & IT sköter lagerhållning, hantering och distribution av varor till slutkund för tredjeparts räkning. Vidare sköter affärsområdet utveckling och drift av ett butiksdatasystem riktat mot fackhandelskedjor.
Affärsområden 2020 Electra Retail Electra Logistik & IT
Omsättning 1324 Mkr 633 Mkr
Tillväxt 7,9% 6,5%
Rörelseresultat 19,9 Mkr 10,8 Mkr
Rörelsemarginal 1,5% 1,7%
Resultattillväxt 59% 20%

Retail är det största affärsområdet och står för två tredjedelar av omsättningen. Tillväxt och marginal är annars liknande. Resultattillväxten var dock betydligt större för Retail. En bidragande orsak har varit en stark försäljning och minskade kostnader i det delägda bolaget Euronics Danmark. Electras omsättning fördelar sig geografiskt på Sverige 95,8 % (96,9) och Danmark 4,2 % (3,1).

Electras kedja Audio Video verkar sedan 2019 under varumärket Elon Ljud & Bild då Electra och Elon bestämde att de skulle göra gemensam sak. Enligt Electra tar kedjekonceptet Elon Ljud & Bild marknadsandelar och ökar mest i branschen. 2020 tillkom 38 anslutna butiker. Man kan fundera på om butikskoncept är en vinnande strategi med rådande “butiksdöd”. Men specialistkunskapen och servicen som fackhandeln erbjuder lockar nog ändå fler än vad man kan tro.

En betydande andel av Electras intäkter kommer från e-handel. Affärsområdet Retail stödjer nämligen e-handlare med varuförsörjning och logistik. Exempel på kunder är Dustin, CDON och Bang & Olufsen. I kontakt med Afv uppger bolaget att ca 15-20% av försäljningen 2020 är kopplad till någon form av e-handel. Bolaget säger också att det är svårt att veta en exakt siffra då flertalet av kunderna bedriver både fysisk handel och e-handel och hur fördelningen ser ut hos respektive kund är svårt att veta. Electra och Elon bedriver sedan våren 2020 också egen e-handel på elon.se. Sidan växer stadigt enligt bolaget, om än från modesta nivåer.

Utöver butiksförsäljning och e-handel har Electra kunder som arbetar med större kommunala och statliga upphandlingar samt större privata aktörer, exempelvis hotell.

Lönsamhet före tillväxt är Electras strategi. Samtidigt vill man nå tillväxt genom att bredda sig till ”Allt i hemmet”. 2018 förvärvades Em Home som bedriver kedjegemensam verksamhet för de butiker som ingår i möbelkedjan EM:s franchisekoncept. Butikerna går bra men att hitta skalfördelar och effektivitet i de logistiska delarna av affären har varit mer komplext än förväntat. Em Home påverkade resultatet negativt med 9 Mkr för 2020.

Största ägare är vice styrelseordförande Håkan Lissinger, son till bolagets grundare Gunnar Lissinger, med 21%. I övrigt är insiderägandet skamligt lågt. Bolagets VD Annelie Sjöstedt började på bolaget 2002 och har varit VD sedan 2012. Hon äger 1000 aktier. Ingen annan av de operativa cheferna äger heller mer än så.

AFFÄRSVÄRLDENS HUVUDSCENARIO

  • Tillväxt. Fjolåret var något covid-dopat och Electra har vanligtvis lägre tillväxt. Vi tror att tillväxten återgår till det mer normala och räknar på en tillväxt på 2% för året och 1,5% några år ut. Det är beklagligt att satsningen på möbler visat sig svår.
  • Lönsamhet. Vi räknar med en marginal på 1,7% för året och att marginalen sedan förbättras till 2,0% när bolaget fått ordning på möbelsatsningen.
  • Värdering. Electra har hög omsättning men låg tillväxt samt små men stabila vinster. Av det förtjänar bolaget ingen hög multipel men samtidigt har man ett starkt varumärke i Elon. Vi räknar på EV/Ebit 10.

Detta är antaganden som tillsammans ger en avkastningspotential kring 28% i aktien, inklusive utdelningar.

SLUTSATS

Electra har länge och framgångsrikt verkat i en bransch karaktäriserad av prispress och låga marginaler. Att satsningen inom möbler hittills inte lyckats är synd. Kanske gör Electra sig bäst inom hemelektronik ändå. Att bolaget möjligen skulle kunna utöka samarbetet med Elon och dess 400 butiker i Sverige är en lockande tanke. Att fjolåret var covid-dopat tar vi inte så hårt. Det är istället rätt starkt att gå bra under 2020 då e-handeln (vilket trots allt inte är Electras starka kanal) dominerade.

Möjligtvis är halvledarbristen ett hot beroende på hur länge den pågår. Något eller några sämre kvartal kan vara att vänta men på längre sikt är vi mindre oroliga. En investerare kan också se fram emot en hög utdelning i maj. Vi landar i ett köpråd. Som investerare ska man dock ta i beaktande att likviditeten i aktien är klen.

Tio största ägare i Electra Värde (Mkr) Kapital Röster
Håkan Lissinger 69 20,9% 20,9%
Originat AB 34 10,2% 10,2%
Avanza Pension 32 9,8% 9,8%
Alexander Oker-Blom 16 5,0% 5,0%
Malin Lissinger Browall 15 4,6% 4,6%
Johanna Lissinger Peitz 15 4,6% 4,6%
Spiltan Fonder 15 4,6% 4,6%
Jörgen Alvhamn 4 1,2% 1,2%
B.A.D Hemelektronik & Vitvaror AB 3 0,9% 0,9%
Nordnet Pensionsförsäkring 3 0,8% 0,8%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SciBase