USWE Sports: Värd att rygga?

USWE Sports säljer ryggsäckar och vätskesystem som används vid exempelvis cykling, skidåkning eller motorsport. Tillväxten senaste året var stark även om utvecklingen i det senaste kvartalet var en klar besvikelse.
USWE Sports: Värd att rygga? - USWE.
USWE utvecklar och säljer ryggsäckar och vätskesystem som kan användas vid exempelvis mountainbikecykling eller vid skidåkning och löpning. Ryggsäckarna är utrustade med en patenterad bärsele som ger bra passform vid högfartsaktiviteter av olika slag.
USWE Sports
Börskurs: 44,00 kr Antal aktier: 4,3 m
Börsvärde: 189 Mkr Nettokassa: 11 Mkr
VD: Jacob Westerberg Ordförande: Mats Robert Jacobson

USWE Sports (44 kr) utvecklar och säljer ryggsäckar och vätskesystem för den internationella sport- och outdoor-marknaden inom premiumsegmentet. Fokus är på cykel, motorsport samt outdoor (löpning, vandring, skidåkning).

Bolagets ryggsäckar är utrustade med ett unikt och patenterat bärsystem kallat ”No Dancing Monkey”. Systemet har fyra fästpunkter, stretchmaterial och ett knäppe på bröstet som gör att ryggsäckarna hamnar nära kroppen utan att förflytta sig vid aktivitet.

Direktförsäljning till kund (D2C) via egen e-handel utgör 35% av omsättningen. Resterande 65% består av en mix av distributörsförsäljning samt försäljning till återförsäljare. Exempelvis Stadium, Team Sportia, XXL samt Outnorth. USA är bolagets största marknad (~60% av försäljningen).

USWE Sports grundades 2007 av Karl-Johan Engdahl (nu marknadschef) och Jörgen Gustafsson (produktionschef). Bolaget har idag 13 anställda och huvudkontor i Malmö. Huvudägare är familjen Eklund som startat munhygienbolaget TePe. Familjen Eklund köpte nyligen ut Hövding från börsen. De är även näst största ägare i Polygiene och Kjell Group.

Affärsvärldens huvudscenario 2021/222 2022/23E 2023/24E 2024/25E
Omsättning 83 99 124 149
 – Tillväxt +88,3% +20,0% +25,0% +20,0%
Rörelseresultat 6 8 12 18
 – Rörelsemarginal 7,0% 8,5% 10,0% 12,0%
Resultat efter skatt 5 6 9 14
Vinst per aktie 1,28 1,49 2,19 3,10
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 11% 9% 12% 15%
Avkastning på operativt kapital 23% 22% 31% 43%
Nettoskuld/Ebit -2,0 -1,9 -1,9 -2,1
P/E 34,3 29,5 20,1 14,2
EV/Ebit 30,5 21,1 14,3 9,9
EV/Sales 2,1 1,8 1,4 1,2
Kommentar: USWE har brutet räkenskapsår som löper april – mars

USWE noterades på First North i juni ifjol. Teckningskursen var 39,50 kronor. Aktien stod i 77 kronor så sent som i början av april i år. Men kursen har därefter pressats rejält.

De senaste åren fem åren har USWE vuxit med drygt 44,5% per år i snitt. Under senaste räkenskapsåret landade tillväxten på starka 88%.

Tillväxten under räkenskapsåret mattades av successivt. Nyligen (31/5) presenterade bolaget räkenskaperna för det avslutande kvartalet (januari – mars) i det brutna räkenskapsåret 2021/22 (april – mars). Försäljningstillväxten i Q4 landade på mer modesta 10%. Aktien rasade 30% på beskedet.

I grafiken ovan visas utvecklingen på års- och kvartalsbasis. Omsättningen varierar en hel del mellan enskilda kvartal. När USWE presenterade bolagets första rapport (april – juni) som noterat bolag i augusti ifjol steg aktien hela 57% på rapportdagen. Intäkterna landade då på 29,4 Mkr motsvarande 253% tillväxt.

USWE Sports Q4 21/22 Q4 20/21
Omsättning 17,3 Mkr 15,7 Mkr
Tillväxt Y/Y 10,0% Okänt
Tillväxt Q/Q -25,7% Okänt
Bruttomarginal 52,5% 55,6%
OPEX 8,7 Mkr 7,3 Mkr
Ebitda-marginal 2,4% 9,4%
EBIT -0,1 Mkr 1,1 Mkr
Ebit-marginal -0,7% 7,2%

Därefter har tillväxten varit 38,5% (Q2), 118,7% (Q3) samt 10,0% (Q4). I fjärde kvartalet föll intäkterna med -5,5% organiskt. På helårsbasis 2021/22 sjönk bruttomarginalen till 52% (57) på grund av högre kostnader för logistik. Rörelsemarginalen bättrades dock till 7,0% (4,6).

Förvärv av cykelkläder

Under hösten 2021 förvärvade USWE varumärket VOID Cycling. Varumärket innefattar cykelkläder i premiumsegmentet för både män och kvinnor. Köpeskillingen uppgick till 10 Mkr med en möjlig tilläggsköpeskilling på 4 Mkr baserat på utfallet av införsäljningen inför vår och sommarkollektionen 2022. Vid förvärvstillfället väntades VOID Cycling omsätta cirka 8 Mkr under räkenskapsåret med ett positivt resultat. VOID konsoliderades från slutet av september 2021 och bidrog fram till och med mars i år med 3,3 Mkr i omsättning.

VOID:s lager har flyttats från Nederländerna till USWE:s lokaler i Malmö. I fjärde kvartalet (jan – mars) stod VOID för 8% av koncernens intäkter (1,4 Mkr).

Störningar i produktionen

Den negativa tillväxten för USWE-koncernen i fjärde kvartalet beror på förseningar i produktionen vilket gjort att bolaget inte kunnat leverera till kunderna enligt plan. Det gäller både ryggsäckar och tillbehör från Vietnam, men också cykelkläder från Kina och Östeuropa.

Förseningarna i Asien beror på följdeffekter från tidigare nedstängningar (lock-downs) samt Covid-sjukskrivningar och nedstängningar av fabriker och regioner. Ledtiderna för frakt av varor till Europa har varit särskilt långa. Dessutom har kriget i Ukraina påverkat då en av bolagets producenter flyttat tillverkningen till Litauen. Sammantaget har omständigheterna föranlett försenade sälj- och leveransprocesser.

Omsättningen i fjärde kvartalet påverkades negativt då USWE krediterade en tidigare periods försäljning då kunder varken hämtat upp varorna eller har förmågan att betala. Den negativa effekten på omsättningen var 1,1 Mkr och på nettoresultatet -0,6 Mkr.

“No Dancing Monkey”

Idén till bolaget uppkom när de båda grundarna körde motocross och fick tanken att utveckla egna vätskeryggsäckar (alltså ryggsäckar där det finns en dunk med vätska i, exempelvis vatten/energidryck). De traditionella ryggsäckarna satt inte alls fast på ryggen på samma sätt. Man brukar prata om den ”dansande apan” det vill säga att ryggsäcken inte sitter fast på ryggen utan hoppar runt. Det är där bolagets patenterade bärsele ”No Dancing Monkey” kommer in i bilden. Systemet har fyra fästpunkter, stretchmaterial och ett knäppe på bröstet som gör att ryggsäckarna hamnar nära kroppen utan att förflytta sig vid aktivitet.

Först motocross sedan breddning

USWE utvecklar och designar sina egna ryggsäckar. Produktion sker i Vietnam. Fokus var initialt på motocross. USWE har därefter expanderat till idrotter som exempelvis löpning, skidåkning eller mountainbike. Bolagets fokus är vätskeryggsäckar med kapacitet på mellan 2 och 30 liter. Marknaden för olika typer av ryggsäckar är globalt sett en mångmiljardindustri. Några svenska varumärken inom området är Fjällräven och Haglöfs. Den finns även stora giganter som amerikanska Osprey och Gregory eller tyska Deuter.

Tillväxtmarknad

Marknaden för vätskeryggsäckar är värd cirka 20 miljarder kronor och växer 10% per år. Drivet av ökat intresse för träning, hälsa och utomhusaktiviteter. USWE har positionerat sig som ett premiumvarumärke med fokus på prestation och aktivitet snarare än rekreation som exempelvis Fjällräven. Bland varumärkesambassadörerna finns skidåkaren Johan Olsson.

Tillväxtstrategin framöver går ut på att addera nya produkter som kan säljas till målgruppen via bolagets etablerade distributions- och försäljningskanaler. USWE säljer exempelvis via Amazon i USA. Tillväxten framöver handlar även om att växa vidare på befintliga marknader. Men också addera nya marknader.

Under senaste kvartalet lanserade USWE en produktserie kallad Performance skin-care. Det är ett avancerat anti skav-stick som minskar friktion och skyddar huden. Serien har tagits fram tillsammans med det svenska bolaget Disruptive Materials.

Vidare har USWE implementerat nytt affärssystem och ny hemsida som lanserades i april 2022. Marknadsföringen har skruvats upp och organisationen utökats.

Prognoser och värdering

I samband med bokslutet upprepade VD Jacob Westerberg att bolagets tillväxtmål om att växa 40% per år kvarstår. 2021/22 växte USWE hela 88%. Betydligt mer än målet. I VD-ordet lyfter Westerberg fram att USWE är inställda på större utmaning framöver även om bolaget är fast beslutna att nå målet på 40% tillväxt.

Ledningen ser tendenser att tillväxten under innevarande räkenskapsår kan komma periodiseras något annorlunda än under de senaste åren. Under pandemin har beställningsmönstret förändrats. Många aktörer har fyllt på med varor kontinuerligt istället för att göra inköp inför varje säsong. Tidigare har tyngdpunkten för inköp varit under perioden december – februari. Samtidigt möter USWE riktigt tuffa jämförelsekvartal under inledningen på innevarande räkenskapsår.

Tidigare har ledningen kvantifierat hur mycket orders, av större karaktär, som förskjuts från ett kvartal till ett annat. Men det slutar bolaget nu redovisa då de anser att kvartalsvariationerna är en del av bolagets affär/marknadsdynamik.

År 2022/23 skissar vi på 20% tillväxt. Det är lägre än tillväxtmålet men skall samtidigt ses i ljuset av tuffa jämförelsetal. Därefter skissar vi på 20-25% årlig tillväxt, rätt generöst. Att växa 40% per år från låga nivåer är lättare men ju större bolaget blir desto svårare blir det att upprätthålla tillväxttakten.

Glädjande är dock att event som Vasaloppet, Långloppcupen MTG, Vätternrundan och Cykelvasan nu är igång igen. Detta är typiska evenemang som driver försäljning av produkter likt USWE Sports.

Marginalmässigt skissar vi på 8,5% innevarande år och 12% på sikt. Mycket kommer bero på hur aggressivt USWE väljer att satsa på tillväxt. Använder vi en multipel på 13 gånger rörelsevinsten finns 40% uppsida på sikt. I peer-tabellen nedan finns andra bolag med exponering mot e-handel och/eller friluftstrenden.

Tror man USWE fortsättningsvis kan växa i linje med tillväxtmålet på 40% är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Risken är ökad konkurrens och att intresset för friluftsaktiviteter varit särskilt högt under pandemin (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2021-2023E %
USWE Sports 20,1 14,3 1,4 10,0 22,4
Thule -18,2 16,6 13,4 3,0 22,3 8,2
Fenix Outdoor -23,6 14,8 11,5 1,6 14,3 8,0
Revolution Race 22,7 16,3 4,2 25,6 39,2
Boozt -50,5 18,2 13,7 0,7 5,5 19,9
Genomsnitt -30,8 18,5 13,8 2,2 15,5 19,5
Källa: Affärsvärlden / Factset

USWE Sports har uppvisat stark tillväxt senaste åren. Bolagets patenterade bärsele är en viktig konkurrensfördel. Och ryggsäckarna verkar vara uppskattade av användarna.

Försäljningsutvecklingen i fjärde kvartalet var svagare än väntat och aktien tog rejält med stryk (-30%) på rapportdagen. Ledningen är tydliga med att det även fortsättningsvis kommer vara stora variationer mellan enskilda kvartal. I första kvartalet möter USWE dessutom riktigt tuffa jämförelsetal.

Uppsidan i huvudscenariot är helt okej men då vill det till att tillväxten fortsätter. På kort sikt finns osäkerhet kring störningar i logistikkedjan. Rådet blir neutral men USWE Sports är definitivt ett bolag att hålla ögonen på om man gillar snabbväxande småbolag.

USWE Sports tio största ägare Andel
Familjen Eklund 24,35%
Hexiron AB 12,99%
Tibia Konsult AB 11,71%
Ålasaxan AB 6,79%
Per-Ola Ovin 6,01%
Flat Mountain AB 4,18%
Jörgen Gustafsson 3,55%
Karl-Johan Engdahl 2,58%
Jesper Langebro 2,55%
Avanza Pension 2,02%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group