Uppsvinget dröjer för Concentric

Pumptillverkaren Concentric har länge kämpat med svag efterfrågan från kunder som Volvo, Caterpillar och John Deere. Den dag den trenden vänder finns stor potential i verksamheten med tanke på de höga marginaler företaget klarar idag. Det ser dock ut att dröja.
Uppsvinget dröjer för Concentric - 763fc727-8a89-47fe-a2f8-904b6893d7fbfitcroph450q80upscaletruew800se13e61a0e1b2ad5840bf09475d590fe9e382bed3

Concentric är ett specialistföretag inom pumpar för dieselmotorer och nischprodukter inom hydraulikområdet. Intäkterna ligger på drygt 2 miljarder kronor. Bolagets produkter sparar bränsle, minskar utsläpp och reducerar buller eller har andra egenskaper som tilltalar kunderna – främst tillverkare av dieselmotorer och hydraulik för lastbilar, entreprenad- och jordbruksmaskiner. Kundlistan imponerar med namn som Caterpillar, Toyota, John Deere, Daimler, Doosan och Volvo.

Men en underleverantör går sällan mycket bättre än sina kunder, och det gäller även Concentric. Typiskt sett hittar man bolagets produkter i tunga lastbilar, grävmaskiner, lagertruckar och jordbruksmaskiner. Bolagets intäkter är intimt kopplade till produktionsnivåerna av sådana fordon – särskilt som Concentric saknar eftermarknadsförsäljning att tala om.

Efter finanskrisen har marknaden totalt sett varit dämpad även om delsegment stundtals gått bra. De senaste åren har fallande råvarupriser satt ytterligare press på efterfrågan från viktiga slutkundgrupper som gruvbolag.

Concentric har klarat den här miljön både bra och dåligt, vilket framgår av några utvalda nyckeltal som återges nedan.

(Mkr) 2012 2013 2014 2015 Rullande 12 mån
Omsättning 2129 1980 2078 2306 2103
Organisk tillväxt -9% -8% 3% -8% -13%
Rörelseresultat 253 284 333 381 350
Rörelsemarginal 11,9% 14,3% 16,0% 16,5% 16,6%
Vinst 155 176 241 271 243
Löpande kassaflöde till:
Investeringar + förvärv 54 149 25 35 21
Utdelningar + återköp 104 110 269 269 281

Tillväxten är alltså obefintlig på översta raden och under tre av fyra helår har Concentrics intäkter fallit organiskt, alltså bortsett från förvärv och valutaeffekter. Intäkterna var 2,1 miljarder 2012 och ligger där idag också. Det är inte superuselt mot bakgrund av de kunder bolaget betjänar. Volvo, till exempel, har inte heller växt jämfört med 2012. Men de senaste 1-1,5 åren verkar Concentric tappa mer än marknaden i stort. Det kan hänga ihop med att Caterpillar varit den största enskilda kunden och de har backat rejält.

Men om översta raden ser trist ut så blir det bättre längre ned i resultaträkningen. Faktum är att om det fanns ett pris för börsbolag som presterar bra i motgång så skulle nog Concentric ligga bra till vid en prisutdelning. En redan fin rörelsemarginal på 12 procent har ökat till 16,6 procent mellan 2012 och 2016 (rullande 12 månader). Detta är lysande siffror för en underleverantör inom fordonsindustrin. På samma intäktsvolym som 2012 tjänar bolaget idag 100 Mkr mer i rörelseresultat.

Företagsledningen lyfter fram sitt arbete med kostnadsstrukturen som förklaring till detta. Bolaget har nästan ingen verksamhet i Sverige utan de stora produktionsländerna är USA och Tyskland. Uppenbarligen har man hittat en modell för att snabbt ta ut kostnader ur sina fabriker när efterfrågan viker. Under perioden har bolaget också konsoliderat sin verksamhet inom hydraulik till två stora enheter, vilket sänkt kostnadsläget.

Det löpande kassaflödet har huvudsakligen återförts till ägarna genom aktieåterköp och utdelningar, som framgår av tabellen ovan. Annorlunda uttryckt saknar Concentric bra investeringsmöjligheter. De egna fabrikerna körs med 60 procents utnyttjande och behöver endast underhållas. Under 2014 lanserade företagsledningen en strategiförklaring som lyfte fram förvärv som tillväxtkomponent. Den strategin har hittills inte levererat så mycket. Två bolag har köpts men bägge affärerna har varit förhållandevis små.

Istället har så gott som hela vinsten gått till utdelningar och återköp (under 2014-15), vilket innebär en ”kombinerad direktavkastning” på 6,5 procent ungefär.

Det kan ses som lockande men frågan är vad som ge vika först – den svaga efterfrågan bland slutkunderna eller Concentrics vinster. Går man efter den färska halvårsrapporten ser det tyvärr ut att vara det sistnämnda.

Under 2016 har intäktstappet ökat till 11 procent (organiskt) och orderingången indikerar att nedgången fortsätter under hösten. Sin vana trogen har Concentric parerat detta föredömligt och lyckas pressa upp rörelsemarginalen till 17,0 procent i andra kvartalet (14,2 procent). Det räcker nätt och jämnt för att vinsten ska öka några procent. Det är tveksamt om effektiviseringen kan kompensera intäktsbortfallet framöver. Med andra ord ligger det i farans riktning att vinsterna snart börjar falla.

Det är särskilt så eftersom viktiga marknadssegment för Concentric är svaga. Tillverkare av tunga lastbilar svarar för nästan halva intäktsbasen. I USA är den marknaden tydligt på väg ned efter att toppat förra hösten. Nytt nu är att Concentric också ser ett tydligt trendbrott på Europamarknaden så varit relativt bra. Här talar man nu om en ”utplaning” under hösten efter att utbytescykeln i södra Europa går mot sitt slut. Det säger sig självt att detta blir en tuff miljö för bolaget.

Entreprenadmaskiner svarar för drygt en femtedel av intäkterna. Här väger troligen Caterpillar tungt. Det amerikanska jättebolaget kom nyligen med siffror över sin maskinförsäljning som pekade nedåt med 12 procent. Det är samma minskningstakt som under tidigare delen av året, så ingen hjälp därifrån är att vänta.

Kort sagt syns ingen tempoväxling i efterfrågan på radarn. Utsikterna för 2017-18 är osäkra. Byggs det nu upp ett latent investeringsbehov hos åkerier, byggbolag, lantbrukare och andra slutkundgrupper? Eller är dagens nivåer det nya normala efter överinvesteringarna fram till finanskrisen? Svårt att säga, och i vårt huvudscenario skissar vi på en måttfull återhämtning i Concentrics intäkter. Då blir bilden att bolaget kan tjäna knappt 7 kronor per aktie 2018. Med en multipel på 16 ger det en avkastningspotential kring 15 procent.

Även om Concentric är ett högkvalitativt bolag anser Börsplus att det är en potential som är för liten för ett köpråd. Om det kommer tecken på att volymerna återhämtar sig mer än i den måttliga takt vi antagit hamnar saken i annat läge, vilket illustreras av vårt optimistiska scenario. Än ser vi dock få tecken på det. Avvakta med den här aktien.

Läs fördjupad analys

Om bolaget

Concentric är ett specialistföretag inom pumpteknik som främst tillverkar produkter för dieselmotorer som oljepumpar, vattenpumpar och bränslepumpar. Den största kundgruppen är lastbilstillverkare som Volvo, DAF och Navistar.

Företaget har drygt 1 000 anställda och nio större fabriker. Intäkterna ligger på cirka 2,1 miljarder kronor, rörelsevinsten på 350 Mkr och per aktie tjänar bolaget 5,95 kronor. Kursen är 104 kronor och ger Concentric ett börsvärde på 4,3 miljarder kronor.

Huvudkontoret ligger i Birmingham, England, där Concentic startade en gång på 1920-talet. Företagsledningen består av britter. Bolaget ingick en tid i Haldex-koncernen men knoppades av som eget börsbolag i samband med styckningen av Haldex 2011. Största ägare är numera Lannebo Fonder.

Marknaden

Concentric är underleverantör av motor- och hydraulikprodukter till tillverkare av olika slags arbetsfordon. Cirka 70 procent av intäkterna går till den typen av kunder. Det rör sig främst om tillverkare av tunga- och medeltunga lastbilar, entreprenadmaskiner som hjullastare samt jordbruksmaskiner. Dessa kunder svarar för 49, 10 respektive 8 procent av Concentrics intäkter.

Den klart viktigaste marknaden är alltså lastbilar och kunder som Daimler, Navistar och Volvo. Inom det här området tillverkar bolaget till exempel bränsle- och vattenpumpar som sitter i dieselmotorerna. Produktionsvolymerna och intäkterna blir därmed intimt kopplade till produktionsnivåerna av lastbilar. Det är i sin tur en cyklisk marknad.

En dryg fjärdedel av intäkterna går till vad bolaget kallar industriapplikationer. Det är en kategori som innehåller flera olika slags slutprodukter. En viktig sådan är dock gaffel- och lagertruckar.

Concentrics strategi är att erbjuda kunderna produkter som minskar energiförbrukning och därmed reducerar utsläpp. Kunderna investerar i dessa både för att skapa en slutprodukt med bättre bränsleekonomi för åkaren men framför allt för att uppfylla ständigt striktare krav på att minska utsläpp av växthusgaser. Det är den senare faktorn som väger tyngst, enligt Concentric.

Den design som möjliggör sådana pumptillämpningar har Concentric jobbat fram under många år vid sin forskningsanläggning i Birmingham, England. Verksamheten inom motorprodukter startade där på 1920-talet. Under de senaste åren har Concentric särskilt satsat på produkter med variabel tillförsel av media till motorn eller den del som försörjs (så kallad variabel flödesteknik). Exempelvis kan det fungera så att en vattenpump inte förser en motordetalj med kyla när den är kall, utan slår på först när det behövs.

Pumpar med variabel flödesteknik kan sänka en motors bränsleförbrukning med 5 procent, enligt företaget.

Hydralikprodukter står för en tredjedel av Concentrics intäkter. Detta är ett segment med stora volymproducenter och Concentric riktar istället in sig på nischer som ställer extra höga krav till exempel på en låg ljudnivå eller kompakt utformning. Ett exempel är lagertruckar där låg ljudnivå är ett tydligt kundvärde.

Geografiska är Nordamerika och Europa är de största marknaderna för bolaget och svarade 2015 för 45 respektive 47 procent av omsättningen. En mindre del av intäkterna kommer från tillväxtmarknader i Sydamerika (3 procent av intäkterna), Indien (3 procent) och Kina (2 procent). Även om försäljningen är begränsad har Concentric större tillverkningsanläggningar i länder som Argentina, Kina och Indien.

Affärsmodell

Concentric är ett tillverkande företag som både förser kunderna med skräddarsydda tillämpningar för deras motorer och med mer standardiserade produkter. Bolaget har höga ambitioner inom forskning och utveckling och har sådana anläggningar i England, USA och Tyskland. I fjol spenderades 50 Mkr på FoU, vilket är drygt 2 procent av intäkterna. Produktutvecklingen inriktas på att få fram pumpar som kräver allt mindre bränsle, energi, utrymme och som är tysta.

En betydande del av intäkterna genereras inom ramen för långsiktiga produktionskontrakt med motortillverkare. För Concentric gäller det att hålla sig framme när en kund designar en ny generations motorer och vinna uppdraget att försörja dessa med exempelvis pumpar för bränsle eller kylmedia. Då ”sitter man säkert” så länge motorprogrammet är i produktion. Sedan hänger intäkterna ihop med hur bra kundens motorer säljer.

Concentrics konkurrensmedel är i första hand att deras produkter utformats för att vara bränslesnåla. Det innebär också att motors utsläpp reduceras. Bolaget lyfter ofta fram att en motor som utrustas med pumpar med Concentics teknik för variabelt flöde kan sänka sin bränsleförbrukning med 5 procent. Även om dieselpriset inte är lika högt nu som det varit så är detta ändå ett tungt argument för kunderna. De måste ständigt leva upp till tuffare miljökrav. I USA gäller till exempel att de motorer som utvecklas idag behöver sänka sina utsläpp med 4 procent.

Detta gäller främst Concentrics motorprodukter. Inom hydraulik är produktcyklerna vanligen kortare och produkterna mer standardiserade.

Även om alla kundsegment inte följer samma konjunkturcykel så är Concentrics intäkter starkt cykliska. Bolaget har investerat stora resurser i att anpassa sin produktion- och kostnadsstruktur till detta. När intäkterna minskat har marginalerna snarast tenderat att stiga, vilket vittnar om en mycket hög flexibilitet inom bolaget.

Mål och strategier

För de kommande fem åren har bolaget följande mål:

En organisk omsättningstillväxt på 6 procentenheter per år utöver marknadstillväxten

En rörelsemarginal på minst 16%

En skuldsättning i termer av nettoskuld dividerat med eget kapital på 0,5 till 1,5.

För närvarande klarar bolaget sitt marginal- och skuldsättningsmål medan man inte klarar tillväxtambitionerna. Under 2015 tappade Concentric 3 procentenheter mer intäkter än den underliggande marknaden. Även under första halvan av 2016 har intäkterna minskat mer än marknaden.

SvD Börsplus förväntningar
2015 2016E 2017E 2018E
Omsättning 2 306 2 075 2 138 2 223
– Tillväxt 11,0% -10,0% 3,0% 4,0%
Rörelseresultat 381 347 363 389
– Rörelsemarginal 16,5% 16,7% 17,0% 17,5%
Resultat efter skatt 271 244 258 281
Vinst per aktie 6,44 5,90 6,30 6,80
Utdelning per aktie 3,25 3,25 3,25 3,25
P/E 16,1 17,6 16,5 15,3
EV/EBIT 13,0 14,3 13,6 12,7
EV/Sales 2,1 2,4 2,3 2,2

Om aktien

Concentric handlas till 104 kronor (25 juli 2016) på Stockholmsbörsens Midcap-lista. Det ger bolaget ett börsvärde på 4,3 miljarder kronor. Kursen har pendlat mellan 80 och 112 kronor under det senaste året.

Det saknas en tydlig huvudägare i bolaget som kontrolleras av en rad svenska fondbolag. Största ägare är Lannebo Fonder (12,5 procent av aktierna), Nordea Fonder (11,0 procent) och Swedbank Robur Fonden (10,2 procent).

Vd David Wolley äger drygt 87 000 aktier i företaget. Posten är värd drygt 9 Mkr. Bolagets CFO äger 22 000 aktier. I övrigt har ledningspersoner mindre poster. Styrelseordförande är Stefan Charette som äger 4000 aktier. Posten är värd drygt 0,4 Mkr. Det samlade intrycket är att insiders har ett begränsat ägande i bolaget.

Concentric har betalat utdelning till sina ägare varje år sedan noteringen 2011. Policyn är att dela ut en tredjedel av vinsten men vanligen har styrelsen varit mer generös än så. I fjol blev det 50 procents utdelningsandel eller 3,25 kronor per aktie. Det motsvarar en direktavkastning på 3,1 procent räknat på dagens kurs.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.