Under ytan i Guideline Geo 

Geofysikbolaget Guideline Geo har fått en rejäl skjuts på börsen efter en efterlängtad fastighetsförsäljning. Men hur står det egentligen till med den underliggande affären i bolaget? 
Under ytan i Guideline Geo  - MALA_MIRA_field_DSC01157_2200x1650-768×576
Guideline Geo säljer utrustning och mjukvara som används vid geologiska undersökningar. Cirka hälften av försäljningen kommer från kunder inom infrastruktur. På bilden syns produkten MALÅ Mira som kan användas för undersökning vid nyetablering och underhåll av infrastruktur.
Guideline Geo
Börskurs: 7,10 kr Antal aktier: 11,4 m
Börsvärde: 81 miljoner Nettokassa: 39 miljoner (efter fastighetsförsäljning)
VD: Mikael Nolborg Ordförande: Anders Gemfors

Guideline Geo (7,10 kr) utvecklar, tillverkar och säljer instrument och mjukvaror för geofysiska undersökningar. Bolagets produkter används för att lokalisera hur det ser ut under marken inom främst fyra områdeninfrastruktur, miljö, vatten och mineral. Kunderna utgörs av allt från myndigheter till byggbolag, flygplatser och prospekteringsbolag. 

Bolaget har fyra olika teknologier och menar att de har marknadens bredaste produktportfölj. Guideline Geo har två globala varumärken i form av ABEM och MALÅ (dessa två bolag slogs ihop i början på 2011 genom ett förvärv och bildade således nuvarande koncern Guideline Geo).

Försäljningen sker globalt via främst ett 60-tal agenter och återförsäljare. Bolaget har cirka 80 anställda och huvudkontoret ligger i Sundbyberg. Aktien listades på NGM 2005 men flyttade till First North i förra veckan. Egrundlig genomgång av bolaget och marknaden finns att läsa här.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 132 110 116 121
– Tillväxt +5.7% -16.9% +5.0% +5.0%
Rörelseresultat 3 3 5 6
– Rörelsemarginal 2.0% 3.0% 4.0% 5.0%
Resultat efter skatt 1 2 4 5
Nettoskuld/EBIT 10.3 -12.1 -8.8 -6.9
P/E 89.8 44.4 22.9 17.8
EV/EBIT 16.2 12.8 9.2 7.0
EV/Sales 0.3 0.4 0.4 0.3

Guideline Geo har varit en rätt tråkig historia på börsen det senaste året och har tappat en dryg femtedel av sitt börsvärde sedan förra hösten. Aktien fick sig dock en ordentlig skjuts i förra veckan när man offentliggjorde försäljningen av fastigheten Svarven i Malå kommun i Västerbotten. Här har Guideline Geo hyrt ut en kontorsdel och framförallt en stor lokal (10 000 kvm) – ett så kallat borrkärnearkiv – till den statliga myndigheten Sveriges Geologiska Undersökningar, SGU. 

Försäljningen var något av en märkeshändelse då det bland investerare länge har talats om dolda värden i Svarven. Affärsvärldens tidigare uppskattning av fastighetens värde låg mellan 50-90 miljoner kronor. I slutet av förra året ryktades det att värdet låg i den högre delen av intervallet.    

Så blev det dock inte och köpeskillingen landade på 57 miljoner kronor, motsvarande ett positivt resultatbidrag på 33 miljoner kronor. Köparen av fastigheten var PE Samhällsfastigheter. Vi noterar att Investment AB Spiltan både äger aktier i Guideline och i det köpande bolaget PE Samhällsfastigheter.

Pengarna kommer användas för att utveckla bolagets affär vidare, bland annat genom ytterligare satsningar inom produktutveckling, säger VD Mikael Nolborg. 

Om rätt bolag dyker upp kan eventuella joint ventures eller förvärvslägen uppstå, tillägger han. Dock verkar förvärvskandidater i rätt storlek vara ganska svåra att hitta. Mycket av den nya, eftertraktade tekniken finns i projekt på exempelvis universitet. Då är det lättare att rekrytera know-how än att köpa upp små bolag. 

Ur Affärsvärldens perspektiv känns försäljningen pressad. Guideline Geos kassaflöde har varit klent de senaste åren, och 2020 har inte inneburit någon förbättring på den punkten. Försäljningen under årets första halvår var ned 20 procent jämfört med motsvarande period året innan. Bolaget hänvisar försämringarna till pandemin, som har gjort det svårare att sälja till kunder. I årets andra kvartal vände dock bolaget till vinst, vilket främst berodde på kostnadsreduceringar i form av korttidspermitteringar.  

Alla branschaktörer verkar dock inte drabbas lika hårt som Guideline Geo. En dryg kilometer bort från fabriken i Malå finns konkurrenten Improve Radar, som är nischade just grundteknologin markradar. Bolaget bildades 2015 av ett grupp avhoppare från Guideline Geo och leds av Guideline Geos (då Malå Science) före detta VD Tommy Leijon. Impulse Radar omsatte 32 miljoner kronor i fjol och efter en stark inledning på 2020 räknar man med att omsätta 50 miljoner i år. Under årets första sex månader har bolaget dubblat sin omsättning och trefaldigat sitt resultat jämfört med motsvarande period förra året. En inte alltför vild gissning är att Impulse Radar har plockat både know-how och kunder från Guideline Geo.  

Optimisten ser dock en fungerande och skalbar affärsmodell i sektorkollegan. Impulse Radar imponerar med rörelsemarginal runt 40 procent. Även Guideline Geo har fina bruttomarginaler runt 60 procent. Lyckas man med produktutvecklingen och får fart på försäljningen kan lönsamheten hänga med

Men vägen dit lär kosta på. Även om Guideline Geo nu har fått in nya pengar via fastighetsförsäljningen som verkar dessa mest öronmärkta för produktutveckling. Det finns inte några konkreta planer på ytterligare kapitalanskaffning, men det möjligt att bolaget kommer ta in kapital om exempelvis attraktiva förvärvsmöjligheter skulle uppstå i framtiden.

Det ligger i farans riktning”, säger VD Mikael Nolborg när Affärsvärlden ställer frågan. Som tur är har då Guideline Geo starka och lojala huvudägare i form av investmentbolagen Spiltan och Chiffonjén som säger sig vara beredda att stötta med nytt kapital om så skulle behövas. 

Gällande aktien är det inte svårt att föreställa sig potentiella kurstriggers i närtid. Historiskt har försäljningen varit starkast i årets sista kvartal och bolaget skulle kunna få en dubbelt positiv effekt om corona-pressen släpper. Även förvärv eller annonserade samarbeten skulle kunna få fart på aktien. 

I Affärsvärldens huvudscenario går vi på bolagsledningens linje och räknar med att årets försäljningstapp är corona-relaterat och att tillväxten lyfter från och med 2021. Frågan är hur stor lönsamhetspotential det finns. Snittmarginalen var runt 3% de senaste fem åren och då räknar vi bort storförlusten 2017.

Att konkurrenten Impulse Radar går bra kan ses som lovande. Men det kan också spegla att Guideline tappat i konkurrenskraft. Beskedet att den stora kassan ska gå till produktutveckling tyder också på det. Dessutom ser vi en risk för att bolagets breda produktportfölj inte för med sig de synergier man hoppats på, och gör det svårt att nå den höga lönsamhet som mer nischade konkurrenter har.

Vi räknar därför med fortsatt låga rörelsemarginaler om 5% i huvudscenariot. Kombinerar vi detta med en multipel på EV/Ebit 10 finns viss en potential kring 30% i aktien.

Det är inget som lockar oss jättemycket givet de risker som är inblandade.  En konkret risk är till exempel att bolagets spenderar mycket på utveckling av nya produkter som sedan inte säljer  så bra.  Affärsvärlden är inte tillräckligt hoppfulla för att våga sig på ett köp. Vi behåller vårt neutrala råd och inväntar signaler om vändning i den negativa tillväxttrenden.

Guideline Geo 10 största ägare Värde (MSEK) Kapital
Nordnet Pensionsförsäkring 9,03 11,5%
Investment AB Spiltan 8,17 10,4%
Investment AB Chiffonjén 6,65 8,4%
Alf Danielsson 5,25 6,7%
Anders Gemfors med bolag 4,95 6,3%
Thomas Boothe 4,76 6,0%
Guideline Geo AB 4,42 5,6%
Vision Invest AB 3,47 4,4%
Avanza Pension 2,7 3,4%
Anders Hermansson 2,26 2,9%

Källa: Holdings

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från BMW