Tunga varumärken gör Activision Blizzard till lockande spel

Efter japanska Nintendo är kanske Activision Blizzard det bolag som bäst kan beskrivas som spelvärldens motsvarighet till Disney. Bolaget ligger bakom monstertitlar som World of Warcraft och Call of Duty och har en rad superstarka varumärken att bygga på. Aktien är lite dyrare än de andra speljättarna men det känns inte oförtjänt.
Tunga varumärken gör Activision Blizzard till lockande spel - 890f4e38-3999-47c9-a5ec-50d2f72fe0a6fitcroph450q80upscaletruew800s4c38a1c4b19a75ed97f84fdf342830972ebc2637

Activision Blizzard (börskurs 65 dollar 3/11) är det största renodlade spelbolaget på amerikansk börs. Efter förra årets miljardförvärv av det svenska mobilspelsföretaget King består nu Activision Blizzard av tre tunga dotterbolag, som översiktstabellen nedan visar. Börsvärdet är 50 miljarder dollar.

ACTIVISION BLIZZARD
Viktiga dotterbolag Activision, Blizzard och King
Största spelfranschise idag Warcraft, Overwatch, Diablo, Starcraft, Hearthstone, Heroes of the Storm, Call of Duty, Destiny, Candy Crush
Spelutvecklingsstrategi Mestadels egen utveckling på egna varumärken
Intäktsfördelning per plattform Ca 45% konsol, 30% PC och 25% mobilt
Distributionsmodell 70-80% digitalt. Egen distribution genom egen programvara (Battle.net)
Dominerande intäktsmodeller Uppskattningsvis 60-70% återkommande intäkter, bl.a. från expansioner och extramaterial, mobilspel, prenumerationsintäkter och licensintäkter.
Lönsamhet Ca 70% bruttomarginal. Redovisad rörelsemarginal kring 25-30% men spås nå bortåt 35-40% framöver.

Några saker som sticker ut är följande:

Digital distribution. Activision Blizzard har kommit långt i resan mot digital distribution som generellt medger högre marginaler än försäljning i exempelvis fysisk detaljhandel som förut var brukligt. Sedan 2010 har det lyft bruttomarginalerna i bolaget med närmre 15 procentenheter. Intressant är också att flera av bolagets titlar är så tunga att man helt klarar sig utan spelbranschens dominanta speldistributionsplattform Steam. Spelarna får i stället använda den egna distributionskanalen Battle.net och bolaget slipper på så sätt ge bort 30 procent av intäkterna för att finnas på Steam. Tillsammans leder allt detta till riktigt bra lönsamhet.

Återkommande intäkter. Activision Blizzard har en hög andel återkommande intäkter vilket gör försäljningen klart mindre slagig än i många mindre spelbolag. Som återkommande intäkter i bolaget hittar vi bland annat försäljning av spelexpansioner, nedladdningsbart extramaterial (DLC:s) och mikrotransaktioner som ger fördelar inuti spelen. Här finns även löpande intäkter från Kings gratismobilspel. Även månatliga prenumerationsintäkter från spelet World of Warcraft är en viktig intäktskälla.

Superstarka varumärken. I Activision Blizzard finns riktigt fina franchise som Call of Duty, Warcraft, Diablo, Starcraft. Det här är spel som garanterat är värda klart mer än intäkterna från den senaste ”versionen”. Snarare är det spel med miljoner eller till och med tiotals miljoner fans som kan väntas köpa nya uppföljare under lång tid framöver. Overwatch, Hearthstone och Destiny är relativt nya titlar som signifikant expanderat bolagets intäktsbas för kommande år.

Just omvandlingen mot mer lönsam digital distribution och affärsmodeller med mer återkommande intäkter är två globala branschtrender som troligen drivit en stor del av den omvärdering som skett i sektorn. Spelbolag med slagig försäljning som tidigare värderats till 8-10 gånger rörelseresultatet värderas nu snarare bortåt 20-30 gånger densamma.

Activision Blizzard USD
Börskurs: 65,45
Antal aktier (miljoner): 766,0
Börsvärde: 50 135 miljoner VD Robert Kotick
Nettoskuld: 812 miljoner Styrelseordförande Brian G. Kelly
Konsensusprognos (Factset)
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 6 608 6 846 7 311 7 889
– Tillväxt 41,7% 3,6% 6,8% 7,9%
Rörelseresultat 1 412 2 293 2 683 3 045
– Rörelsemarginal 21,4% 33,5% 36,7% 38,6%
Resultat efter skatt 966 1 653 2 093 2 374
Vinst per aktie 1,31 2,16 2,73 3,10
Utdelning per aktie 0,26 0,21 0,14 0,11
Direktavkastning 0,0% 0,3% 0,2% 0,2%
Avkastning på eget kapital 11% 17% 18% 17%
Nettoskuld/EBIT 1,2 -0,6 -1,1 -1,6
P/E 50,2 30,3 24,0 21,1
EV/EBIT 36,1 22,2 19,0 16,7
EV/Sales 7,7 7,4 7,0 6,5

Men allt är inte frid och fröjd.

World of Warcraft med troligtvis dryga 10 procent av intäkterna verkar vara i stadig nedgång. Spelet släpptes redan 2004 och har varit en otrolig succé med en fantastisk livslängd. Det här är en av spelbranschens absolut största framgångar någonsin. Fortfarande spelas det av ett par miljoner spelare som betalar 15 dollar varje månad och så kommer det nog fortsätta se ut under flera år. Men successivt lär antalet spelare fortsätta minska och det kommer tynga bolagets intäkter något.

Det kommer säkert gå att bygga vidare på Warcraft-varumärket under lång tid framöver. Men det är inte alls lika säkert att man i dagsläget skulle kunna nå samma framgång med en prenumerationsbaserad intäktsmodell. Mycket har hänt sedan 2004 och många har försökt upprepa framgången men misslyckats.

Efter köpet av King har bolaget också utvecklat ett visst beroende till mobilspelet Candy Crush. Konceptet i spelserien är otroligt enkelt – i grunden är det ett sorts pusselspel där det gäller att matcha tre eller fler pusselbitar av samma färg. Men det är ett av de mest framgångsrika mobilspelen i världen och troligtvis den enskilt tyngsta titeln (mätt i intäkter) i Activision Blizzards spelportfölj.

Än så länge verkar detta inte ändras. Spelmakarna har uppenbarligen varit skickliga i skapandet av en smått beroendeframkallande spelmekanik som kombineras med att ständigt introducera nytt innehåll. Men inget varar för evigt. Mobilspelsbranschen är het det saknas inte utmanare när det kommer till att skapa nästa storsäljare.

Bolag Börsvärde (mn) EV / EBIT 2017E EV / EBIT 2019E EV / Sales 2017E EV / Sales 2019E EBIT-marginal 2017-2019 % Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 %
Activision Blizzard 50,1 mdr dollar 21,3 14,5 7,2 5,6 36,3 7,3
Electronic Arts 34,8 mdr dollar 18,0 12,2 5,8 4,6 35,1 7,3
Take-Two Interactive 12,8 mdr dollar 30,0 14,6 6,0 3,9 24,0 21,0
Ubisoft Entertainment 7,5 mdr euro 28,9 14,0 4,3 3,1 19,0 13,9
Paradox Interactive 9,7 mdr kr 24,5 16,5 11,6 7,3 45,9 23,6
THQ Nordic 5,2 mdr kr 27,1 13,8 9,2 4,4 33,3 34,7
Starbreeze 2,4 mdr kr 37,0 5,8 2,2 4,5 55,6
Stillfront 0,7 mdr kr 23,5 6,9 4,7 2,2 26,7 39,0
Genomsnitt 24,8 16,2 6,8 4,2 28,1 25,3
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2017E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2019E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2017E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019E Förväntad genomsnittlig rörelsemarginal 2017-2019 Förväntad årlig tillväxt 2017-2019

Med traditionella mått mätt är många av spelbolagen dyra kring 20-30 gånger innevarande års rörelseresultat (EV/Ebit). I vilken utsträckning som estimaten räknar in framtida framgångar varierar. Men i Activision Blizzard är vår känsla att tillväxtprognoserna bygger mycket på nuvarande spelportfölj. Eventuella nya framgångar som inte är kända i dagsläget kan alltså adderas till denna bas.

Med det synsättet känns det inte enormt överdrivet att betala drygt 20 gånger rörelseresultatet för ett bolag som detta.

Historiskt har Activision Blizzard haft svårt just att lyfta omsättningen. Men med förvärvet av King och bättre framgång med helt nya titlar har intäktsbasen expanderat nämnvärt. Och kanske finns det mer att hämta både i ny utveckling och i gamla välkända varumärken.

Tänker man sig att bolaget kan fortsätta värderas till 20+ gånger rörelseresultatet så är det inte fel att köpa detta högkvalitativa spelbolag. Förutsättningarna ser åtminstone bättre ut än i många av de svenska spelbolagen.

Aktien är dock långt ifrån fyndbilligt och ett varnande medskick är att framgång kan svänga snabbt i spelbranschen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF
Annons från AMF
Annons från Spotlight Stock Market