Analys Truecaller
Truecaller: Kurslarmet ljuder
Truecaller | |
Börskurs: 40,52 kr | Antal aktier: 357,7 m |
Börsvärde: 14 494 Mkr | Nettokassa: 1 455 Mkr |
VD: Alan Mamedi | Ordförande: Bing Gordon |
Teknologibolaget Truecaller (40,52 kr) erbjuder en plattform för att verifiera kontakter via mobilen och har vuxit kraftigt de senaste åren. Med bolagets app kan privatpersoner bli varnade för bedrägliga samtal och SMS, medan företag å sin sida kan använda tjänsten för att verifiera sin identitet gentemot konsument.
Bolaget grundades 2009 av strategichefen Nami Zarringhalam och VD Alan Mamedi. De äger vardera 7,2% av kapitalet och 29,9% av rösterna. Största ägare kapitalmässigt är Sequoia Capital India med 16,8%.
Truecaller har cirka 350 anställda varav knappt hälften i Sverige och drygt hälften i Indien. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
Indien är bolagets överlägset största marknad. Ett indiskt lagförslag syftandes till att begränsa spam har skickat ner aktien de senaste dagarna. Rädslan är att det skulle kunna påverka Truecallers affär negativt. Mer om det nedan.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 1 129 | 1 840 | 2 392 | 2 871 |
– Tillväxt | +129,6% | +63,0% | +30,0% | +20,0% |
Rörelseresultat | 328 | 681 | 813 | 976 |
– Rörelsemarginal | 29,1% | 37,0% | 34,0% | 34,0% |
Resultat efter skatt | 258 | 527 | 626 | 749 |
Vinst per aktie | 1,01 | 1,47 | 1,75 | 2,10 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 33% | 31% | 27% | 25% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/Ebit | -4,0 | -2,7 | -3,1 | -3,4 |
P/E | 40,0 | 27,6 | 23,2 | 19,3 |
EV/Ebit | 39,7 | 19,2 | 16,0 | 13,4 |
EV/Sales | 11,6 | 7,1 | 5,5 | 4,5 |
Kommentar: I rörelseresultatet för 2021 ingår 127 Mkr i jämförelsestörande poster. Detta avser IPO-kostnader samt syntetiska optioner avseende ett förvärv. Exklusive dessa hade rörelsevinsten varit 456 Mkr (40,4% marginal). |
Truecaller har tre huvudsakliga intäktskällor:
- Annonser relaterat till bolagets gratis-app för konsumenter. Dessa genererar ca 85% av omsättningen. Tjänsten avser samtalsidentifiering med en global databas som grund, spamblockering där konsumenter varnas för t ex bedrägerier och robotsamtal, samt SMS-hantering där meddelanden med hjälp av AI sorteras efter kategori. Bland annonsörerna märks Spotify, Nestlé, Disney och Mahindra.
- Abonnemang för konsumenter. Dessa betalas månads- eller årsvis och svarar för ca 10% av omsättningen. Ger en annonsfri användarupplevelse och tillgång till funktioner såsom obegränsad avancerad spamblockering och samtalsinspelning.
- Företagsabonnemang i en volymbaserad SaaS-modell under namnet Truecaller for Business. Företagskunderna får en verifierad identitet som dyker upp som grön när de kontaktar konsumenter och det finns möjlighet att ange skäl till samtal (call reason). Konsumenten försäkras därmed om att det verkligen är företaget och inte någon bedragare som ringer, vilket enligt Truecaller leder till en ökad svarsfrekvens. Vidare erbjuds en meddelandetjänst samt en gratis mjukvaruutvecklingstjänst för kundidentifikationsändamål. Truecaller for Business lanserades Q4 2020 och har kunder som Uber India, Flipkart, Commercial Bank of Egypt och Mercedes Benz. Omsatte 23,5 Mkr i Q2, upp från 4,9 Mkr Q2 2021. Alltså resterande 5% andelsmässigt.
TELEFONBEDRÄGERIER VANLIGT PÅ TILLVÄXTMARKNADER
Förbättrade mobilnät och pressade priser är två skäl till att smartphoneanvändningen ökar på tillväxtmarknader. Samtidigt är mobilrelaterade bedrägerier och spam vanligare än på utvecklade marknader där vanan att hantera oseriösa uppringare är större.
Mot den bakgrunden är det inte oväntat att Truecallers erbjudande har vunnit uppskattning, inte minst i Indien där denna problematik är omfattande. I en undersökning nyligen framgick att nära två tredjedelar av de svarande tar emot minst tre spam-samtal om dagen.
38 MILJARDER SAMTAL
2021 identifierades och blockerades nästan 38 miljarder samtal med Truecallers app, som är en av världens 20:e mest nedladdade enligt data från Sensor Tower. Truecaller uppger att bolaget har identifierat ca 770 miljarder samtal och SMS sedan företagets start, per 31 december 2021.
Truecaller hade 321,4 miljoner månatliga aktiva användare (MAU) i Q2 (upp från 279,6 miljoner i Q2 2021). Av dessa var 255,4 miljoner dagligt aktiva användare (DAU, upp från 218,2 miljoner i Q2 2021).
Gällande Truecaller for Business översteg antalet kunder 1000 vid utgången av 2021.
Globalt sett väntas antalet smartphoneanvändare öka från omkring 3,4 miljarder 2021 till 4,1 miljarder 2025. Merparten av ökningen väntas ske i de länder Truecaller ser som dess kärnmarknader.
MARKNAD
Truecaller är aktiva på marknaden för samtal, meddelanden, samtalsidentifiering och spamblockering. Storleken på denna marknad beräknas gå från ca 40 miljarder dollar 2021 till ca 70 miljarder 2025, enligt Boston Consulting Group.
Sett till underkategorier väntas annonsmarknaden gå från 26 till 40 miljarder dollar, konsumentabonnemangsmarknaden från 12 till 20 miljarder samt företagsverifieringsmarknaden från 2,4 till 7,5 miljarder.
Vad gäller de för Truecaller viktiga områdena samtalsidentifiering och spamblockering är marknaden fragmenterad och bolaget delar in sina konkurrenter i fyra kategorier: smartphonetillverkare, teleoperatörer, operativsystemsleverantörer för smartphones samt appar från tredje part.
Exempel på konkurrenter är Hiyas ”Smart Call”, Jio Security, Phone by Google, Call App och Eyecon. Det finns vidare en mängd andra konkurrerande appar och det är lätt att få bilden av denna marknad som ett obehagligt getingbo. Det tar dock inte hänsyn till kraften som finns i Truecallers nätverkseffekt, där det stora antalet användare dels bidrar till att förbättra tjänstens nytta (ju fler användare desto mer effektiv flaggning av suspekta nummer), dels driver efterfrågan från annonsörer. Vidare är en stor användarbas en förutsättning för att locka företagskunder till det relativt nyutrullade Truecaller for Business.
Vidare finns en stor uppförsbacke för nytillkommande konkurrenter då det krävs en enorm identitetsdatabas för att kunna tillhandahålla denna typ av tjänst på ett meningsfullt sätt. Operativsystemsrelaterade integritetspolicys gör det svårt att snabbt bygga upp en databas. Truecaller å sin sida har drygt 5,7 miljarder identifierade telefonnummer från konsumenter och företag i sin databas, som sedan bolagets start anskaffats via dess användarcommunity och med maskinlärningsteknologi.
Pilarna har pekat i rätt riktning för Truecaller de senaste åren, med en genomsnittlig tillväxttakt på 81% mellan 2019 och 2021. I år väntas tillväxten bli 70%, enligt konsensusestimat. Samtidigt har rörelsemarginalen gått från -33,8 % år 2018 till 44,3% i Q2 2022 och Truecaller har därmed fullbordat resan från förlustbringande start-up till lönsamhet. Klivet över nollan togs 2021 medan lönsamhet på Ebitda-basis nåddes 2020.
SLOG MÅL MED RÅGE I FJOL
Truecallers finansiella mål inkluderar en omsättningstillväxt om i snitt 45% årligen mellan 2021 och 2024. Ebitda-marginalen ska överstiga 35% efter 2024. Vidare ska procentuell omsättningstillväxt och Ebitda-marginal summera till minst 70% mellan 2021 och 2024. I fjol växte bolaget hela 129,6% med en Ebitda-marginal på 30,6%, alltså 90 procentenheter över målet.
Några utdelningar ligger inte i korten, men däremot har ett återköpsprogram om maximalt 5% av aktiestocken inletts. Förvärv finns på agendan och i mars slutfördes köpet av israeliska CallHero för 4,5 miljoner dollar. Med CallHeros teknologiska lösning kan konsumenter få samtal automatiskt besvarade och analyserade med hjälp av en digital assistent. Bolaget grundades 2019 men det framgår inte vad t ex omsättningen uppgår till. Poängen med förvärvet ser snarast ut att vara teknikintegrering för att förstärka Truecallers erbjudande.
BÖRJAT MED ANVÄNDARFÖRVÄRV
Sedan knappt ett år tillbaka har Truecaller börjat arbeta med användarförvärv, alltså reklam och kampanjer för att få in fler användare. Tidigare förlitade man sig endast på organisk trafik. Facebook är den största kanalen för användarförvärv men det skiljer sig beroende på marknad. Det handlar om att nå en brytpunkt där nummerdatabasen är tillräckligt stor för att ge en bra träffsäkerhet gällande spam och bedrägeri.
Truecaller riktar in sina användarförvärv på marknader där penetrationen av tjänsten är relativt låg. Enligt bolaget behöver man nå en andel på 5-10% av mobilanvändarna på en marknad för att tjänsten ska fungera enligt sitt syfte och leverera en “hit rate” på 70-80% i att identifiera oönskade nummer. Det förklarar CFO Odd Bolin i ett samtal med Afv.
INDISKT LAGFÖRSLAG SKRÄMMER INVESTERARE
Truecaller-aktien har i flera vändor sålts ner ordentligt efter nyheter om åtgärder från den indiska regeringen för att komma till bukt med landets spam-problem. I maj cirkulerade uppgifter om en möjlig kommande statlig app som skulle kunna visa uppringarens namn baserat på Know Your Customer-data.
I fredags (23/9) rapporterade nyhetssajten Techcrunch om ett indiskt lagförslag som syftar till att reglera nätbaserade kommunikationstjänster och där det ingår åtgärder för att hejda spam-aktivitet. Det ska enligt lagförslaget, som är ute på remiss till den 20 oktober, bli otillåtet för företag att ringa och SMS:a konsumenter utan dess medgivande.
FÖRBÄTTRAD IPHONE-VERSION
Ca 95% av Truecallers användare har Android-baserade mobiler och bolaget har historiskt satsat hårdast på att utveckla appen för denna plattform.
På senare tid har Truecaller ökat sina ansträngningar att göra användarupplevelsen lika stark i operativsystemet iOS och därmed iPhones.
Härom månaden lanserades en förbättrad app-version för iOS med bl a en spam- och företagsnummeridentifiering som nu ska vara i paritet med Android-versionen.
Truecallers finanschef Odd Bolin säger att det är svårt att se hur detta skulle stoppa ohederliga kriminella aktörer, som inte bryr sig om lagstiftning. Det är ett välkommet initiativ men löser inte grundproblemet, menar han.
En tänkbar effekt av en potentiell lag vore att volymerna för legitima “vanliga” säljsamtal går ned vilket minskar tiden Truecaller-användarna spenderar i appen. Det skulle i så fall minska annonsörernas kontaktytor gentemot konsumenter och kunna påverka intäkterna negativt. Men eftersom de illasinnade aktörerna inte lär låta sig hindras av en ny lag så kvarstår alltjämt behovet av appen, även om dagligt aktiva användare i Indien kan sjunka. Afv noterar att Truecaller själva inte tror att säljsamtal skulle minska som en följd av en ny lag. Odd Bolin pekar på att Truecaller inte har sett den effekten på andra marknader där regleringar införts.
HUVUDSCENARIO
Nedan följer Afv:s huvudscenario över operativ utveckling tre år framåt och värdering för Truecaller inom 2-3 år.
- Omsättningstillväxt. Tillväxtmomentum är för tillfället mycket starkt, men Afv modellerar in en något svagare avslutning på året (+63% på helåret), 30% nästa år och 20% år 2024.
- Rörelsemarginal. Ökade investeringar i användartillväxt och lite sämre annonsmarknad kan pressa de höga marginalerna ned mot 34% (nu ca 44%) tänker vi oss.
- Multipel. Afv använder EV/Ebit 20 vilket vi tror är rimligt om huvudscenariot infrias.
Detta ger en uppsida på nära 60%. I ett optimistiskt scenario tänker vi oss en operationell prestation ungefär i linje med konsensusestimaten och en EV-Ebit-multipel på 23. Avkastningen blir nästan 160% tre år ut. I ett scenario där regleringar eller statlig konkurrens i Indien verkligen skulle skada bolagets affär (vilket vi inte tror) går det att se väsentlig nedsida. Det pessimistiska scenariot skissar in en halvering av omsättningen i Indien. Truecaller kan ändå tjäna okej med pengar men aktien skulle nog aldrig tillväxtvärderas igen – givet ett ständigt frågetecken kring hållbarheten i företagets vinster.
SLUTSATS
Marknadens oro för indisk lagstiftning framstår som överdriven. Däremot konstaterar vi att kurspressen sammanfaller med att huvudägaren Sequoia på sistone har minskat sitt innehav och att grundarduons aktie-lock-up löper ut den 3 oktober. Större insiderförsäljningar på nuvarande pressade kursnivåer vore inte bra för aktien.
Men givet att det inte sker så har aktien förutsättningar att bli bra. Värderingen är låg givet tillväxten och tillväxten drivs ytterst av nätverkseffekter som blir starkare med tiden. Afv ser köpläge i den svenska exportsuccén Truecaller.
Tio största ägare i Truecaller | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Sequoia Capital India | 2 772,7 | 16,8% | 8,0% |
Alan Mamedi (VD, ledamot) | 1 186,6 | 7,2% | 29,9% |
Nami Zarringhalam (strategichef, ledamot) | 1 186,6 | 7,2% | 29,9% |
Kleiner Perkins Caufield & Byers LLC (Bing Gordon, ordförande) | 1 143,8 | 6,9% | 3,3% |
Handelsbanken Fonder | 988,6 | 6,0% | 2,8% |
Första AP-fonden | 767,2 | 4,6% | 2,2% |
Futur Pension | 659,6 | 4,0% | 1,9% |
Malabar Investments | 634,2 | 3,9% | 1,8% |
Capital Group | 471,5 | 2,9% | 1,4% |
Swedbank Robur Fonder | 453,9 | 2,7% | 1,3% |
Största insider utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Odd Bolin (CFO) inklusive närstående | 5,8 | 0,04% | 0,02% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 21,3% | 63,1% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser